کد خبر: ۱۲۰۴۹
زمان انتشار: ۱۷:۰۷     ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۰
مدير كل خليج فارس و خاورميانه وزارت خارجه با اشاره به صدور حكم اعدام براي 4 جوان بحريني در دادگاهي خاص و بدون برخورداري از داشتن حق وكيل، گفت: امروز نظاميان سعودي در بحرين عملاً مديريت كار را در دست گرفته‌اند.
 
حسين امير عبداللهيان مدير كل خليج فارس و خاورميانه وزارت امور خارجه كشورمان در گفت‌وگو با فارس، در خصوص صدور حكم اعدام 4 جوان بحريني و بيانيه‌اي كه از سوي «كاترين اشتون» رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا در محكوميت اين اقدام صادر شده، با بيان اينكه افرادي كه به اين اتهام دستگير شدند، جواناني‌ هستند كه بر حسب ظواهر همانند ساير مردم منطقه و مردم بحرين در روندي مسالمت آميز و با روشي دموكراتيك مطالبات خود را مطرح كردند، گفت: محاكمه نظامي اين افراد در دادگاهي خاص و بدون برخورداري از داشتن حق وكيل، حتي بر خلاف قوانين فعلي موجود در كشور بحرين است. 
 
اميرعبداللهيان اين اقدام دادگاه بحرين را كاملاً مردود دانست و آن را باعث پيچيده‌تر شدن اوضاع خواند و افزود: اين اقدام كمكي به حل مشكل نمي‌كند. 
 
مدير كل خليج فارس و خاورميانه وزارت خارجه به اعتراضات بسياري از سازمان‌هاي حقوق بشري در اين زمينه نيز اشاره كرد و گفت: تداوم روش‌هاي سركوب، دستگيري، شكنجه و كشتار در كشور بحرين كه متأسفانه در هفته‌هاي اخير شاهد آن هستيم مغاير با روند اصلاحات در اين كشور بوده و نشان مي‌دهد كه با پوشش نيروهاي سپر جزيره صورت گرفته و متأسفانه امروز جهانيان شاهد قتل و كشتار مردم مظلوم بحرين توسط اين نيروها هستند. 
 
* مديريت كار عملاً در دست نظاميان سعودي است 
 
وي درباره ورود بخش جديدي از نظاميان سعودي در پوشش سپر جزيره به بحرين خاطرنشان كرد: همانگونه كه حقوق دانان جهان عرب نيز بيان كرده‌اند، نيروهاي سپر جزيره براي مقابله با تهديدات خارجي هستند؛ نه براي سركوب مردم. 
 
اميرعبداللهيان ادامه داد: بر اساس موافقتنامه امنيتي كه بين كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس در اين رابطه به امضاء رسيده، چنانچه نيروهاي سپر جزيره وارد كشوري شوند، فرماندهي اين نيروها بايد در اختيار كشور متقاضي باشد، اما امروز در بحرين شاهديم كه نظاميان سعودي عملاً مديريت كار را در دست گرفته‌اند. 
 
* پرچم عربستان سعودي روي ميز و بر گردن نمايندگان بحريني 
 
مدير كل خليج فارس و خاورميانه وزارت خارجه اضافه كرد: اين مسئله تا بدانجا پيش رفته كه هفته گذشته در اقدامي تعجب آميز نمايندگان كنوني مجلس بحرين در جلسه علني اين مجلس پرچم عربستان سعودي را در مقابل ميزهايشان نصب و از پرچم عربستان به عنوان چفيه در مقابل دوربين‌ها استفاده كردند. 
 
* تداوم روش‌هاي افراط گرايانه در بحرين منجر به تشديد افراط گرايي در منطقه مي‌شود 
 
وي با تاكيد بر اينكه هيچ يك از اين رفتارها در چارچوب سپر جزيره قابل توجيه نيست، خاطرنشان كرد: بر اساس آنچه از داخل بحرين گزارش مي‌شود و بسياري از سازمان‌هاي غير دولتي غربي و حتي عربي اعلام كرده‌اند، تيم‌هايي متشكل از اين نيروها با لباس شخصي نسبت به ربايش و شكنجه مردم بحرين اقدام كرده‌اند كه هيچ يك از اين رفتارها پذيرفته شدني نيست و بيم آن مي‌رود كه تداوم اين گونه روش‌هاي افراط گرايانه زمينه را براي تشويق افراط گرايي در بحرين و كشورهاي منطقه ايجاد كند كه اين در تضاد با راهبرد برقراري صلح، ثبات و امنيت در منطقه است. 
 
* رفتارهاي افراط گرايانه در بحرين با پوشش ساختگي سپر جزيره 
 
مدير كل خليج فارس و خاورميانه وزارت خارجه در ادامه اين گفت‌وگو با اشاره به تداوم روند دستگيري اساتيد دانشگاه، پزشكان و نخبگان جامعه بحرين كه به دستگيري تعدادي از نمايندگان شاخص مجلس ملي بحرين نيز منجر شده، اظهار داشت: اينكه نهادهاي دموكراتيك جامعه در چنين شرايطي به راحتي مورد هجمه قرار مي‌گيرند و حتي شخصيت‌هاي شاخص و پارلماني هيچگونه مصونيتي در اين كشور ندارند، گواه ديگري براي رفتارهاي افراط گرايانه سازماندهي شده در اين كشور است كه عمدتاً از زمان ورود نيروهايي با پوشش ساختگي سپر جزيره آغاز شده است. 
 
* آمريكا در نوعي تقسيم كار سركوب مردم بحرين را با حكومت اين كشور و عربستان واگذار كرد 
 
اميرعبداللهيان در ارزيابي از عملكرد آمريكا در قبال تحولات بحرين با اشاره به پيمان همكاري استراتژيك كه در سال 2004 بين آمريكا و بحرين به امضاء رسيد، اظهار داشت: بر اساس اين پيمان، آمريكايي‌ها تضمين كرده‌اند كه امنيت بحرين را در قبال تجاوزات خارجي تأمين كنند. در ماجراي جديد ما شاهد نوعي پارادوكس از سوي آمريكايي‌ها هستيم. 
 
وي ادامه داد: سركوب و كشتاري كه اكنون در بحرين شاهد آن هستيم، در مقابل ديدگان نيروهاي آمريكايي حاضر در بحرين و مقامات آمريكايي انجام مي‌شود و شايد بتوان گفت كه آمريكا در نوعي تقسيم كار مسئوليت سركوب مردمي را كه داراي مطالبات مسالمت آميز هستند و با روشي دموكراتيك آن را دنبال مي‌كردند، به عربستان و بحرين در پوشش سپر جزيره واگذار كرده است. 
 
مدير كل خليج فارس و خاورميانه وزارت خارجه همچنين خاطرنشان كرد: ار همه مهمتر اينكه علي رغم شعارهاي آمريكا در دفاع از دموكراسي و حقوق بشر، شاهد سكوت رسانه‌اي كامل آمريكا در قبال جنايات موجود در بحرين هستيم. 
 
اميرعبداللهيان در پايان اين سؤال را مطرح كرد كه اكنون استقلال و حاكميت كشور بحرين را در كجاي اين معادلات مي‌توان مشاهد كرد؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها