کد خبر: ۱۲۰۲۰۶
زمان انتشار: ۱۸:۴۶     ۲۲ اسفند ۱۳۹۱
یک تحلیل‌گر سیاسی روسیه در رابطه با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تأکید کرد که هدف آمریکا خروج محموله‌های نظامی از افغانستان در مسیری امن است.

به گزارش598، به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، به گفته «میخائیل آقاجانیان» تحلیل‌گر سیاسی روسیه، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه پس از گفت‌وگو با «آندرس فوک راسموسن» دبیرکل ناتو اعلام کرده است روسیه نگران عدم ارائه برنامه قعطی آمریکا در طرح خروج خود از افغانستان است.

وی که با پایگاه خبری تحلیلی چشم انداز شرق گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت، هدف مسکو روشن شدن برنامه‌های ناتو در افغانستان است و می‌خواهد بداند، ناتو تا سال 2014 چه برنامه‌هایی در افغانستان خواهد داشت.

به گفته وی، هدف واشنگتن از تعلل از ارائه برنامه، سنجش میزان ظرفیت کشورهای منطقه و امکان متقاعد کردن سران این کشورها در احداث پایگاه نظامی است.

این تحلیلگر روس با اشاره به مواضع آمریکا در 2 سال آینده تاکید کرد، برای آمریکا که داعیه پیروزی در افغانستان دارد، همچ مسئله‌ای مهمتر خروجی امن از افغانستان نیست و بطور قطع سیاست‌های خود را بر همین مبنا طرح ریزی خواهد کرد.

آقاجانیان معتقد است که پس از گذشت 12 سال جنگ آمریکا در افغانستان، آمریکا حتی موفق به حل یک مسأله مهم در افغانستان نیز نشده است همچنان که برخی از موفقیت‌ها در افغانستان هم به قیمت از دست دادن جان صدها انسان و در برداشتن هزینه مالی فراوان بوده که به ظاهر موفقیت‌آمیز جلوه داده شده است.

ضمن اینکه موفقیتی که آمریکا در رابطه با نیروهای طالبان بدست ‌آورده یک حالت ناپایدار قلمداد می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به نقش کشورهای منطقه در استقرار صلح در افغانستان تاکید کرد، پاکستان به شدت مورد توجه آمریکا بوده زیرا به عنوان با نفوذترین قدرت منطقه در ایجاد ثبات در افغانستان به حساب می‌آید ضمن اینکه مسیری مطمئن برای حمل محموله‌های نظامی از افغانستان نیز است.

این کارشناس معتقد است که علاقه آمریکا در نقش منطقه‌ای و قابلیت‌های پاکستان بیشتر در رابطه با اهداف آمریکا در بازدارندگی از قدرت رو به رشد ایران در منطقه است که واشنگتن را به طور جدی نگران کرده است همچنین نقش اسلام آباد را به عنوان مهمترین شریک تجاری کابل نبایستی فراموش کرده زیرا حجم تبادلات تجاری بین کابل و اسلام‌آباد به 3 میلیارد دلار رسیده است.

این در حالی است که رویکرد آمریکا تقویت برخی زمینه‌های همکاری 2 جانبه کابل-اسلام آباد نیز است زیرا زنجیر ارتباطی اقتصادی محکم بین پاکستان و افغانستان یک عامل بازدارنده برای توسعه نفوذ اقتصادی ایران در استان‌های غربی افغانستان نیز است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها