کد خبر: ۱۱۹۳۱۵
زمان انتشار: ۱۱:۴۰     ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
جوسازی سنگین رسانه های غربی برای محاکمه داماد بن لادن:
زمانی که اوباما به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شد، سوگند یاد کرد که در اولین فرصت زندان گوانتامو را تعطیل خواهد کرد. اما نه تنها تا کنون اقدامی در این رابطه صورت نپذیرفته است بلکه بنا به اختلاف نظرهای اساسی بر سر محل محاکمه و مجازات سلیمان ابوقیس -داماد بن لادن- بسته شدن زندان گوانتانامو در هاله ای از ابهام قرار دارد. این روز ها بحث بر سر اختلاف نظرها درباره محل محاکمه ابوقیس و نظامی یا غیرنظامی بودن نوع پرونده وی، نقل رسانه های امریکایی است.
سرویس بین الملل پایگاه 598 - زمانی که اوباما به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شد، سوگند یاد کرد که در اولین فرصت زندان گوانتامو را تعطیل خواهد کرد. اما نه تنها تا کنون اقدامی در این رابطه صورت نپذیرفته است بلکه بنا به اختلاف نظرهای اساسی بر سر محل محاکمه و مجازات سلیمان ابوقیس -داماد بن لادن- بسته شدن زندان گوانتانامو در هاله ای از ابهام قرار دارد.

این روز ها بحث بر سر اختلاف نظرها درباره محل محاکمه ابوقیس و نظامی یا غیرنظامی بودن نوع پرونده وی، نقل رسانه های امریکایی است. در این میان، جمهوری خواهان از اینکه این فرد در خاک ایالات متحده و با پرونده ای غیر نظامی در حال محاکمه است احساس خطر کرده و به شدت خواستار خروج وی از امریکا و ادامه محاکمه در خاک کوبا و در زندان گوانتانامو هستند.

برخی معتقدند پیش از این و در پرونده های مشابه، مقامات اطلاعاتی و نظامی امریکا متهمین و مظنونین را در خارج از خاک های ایالات متحده مورد بازجویی و محاکمه قرار داده اند تا زیر بار ارائه حقوق قانونی آنان نروند! پروفسور کارسو امریکایی می گوید وقتی یک زندانی در خارج از خاک امریکا محاکمه می شود نه نیازی به وکیل مدافع است و نه کسی از روند قانونی محاکمه سوالی می پرسد.

ناگفته نماند، برخی رسانه ها نظیر کریستین ساینس مانیتور با جوسازی های سنگین درباره القاعده سعی می کنند موضوع را حساس و بحرانی جلوه دهند. این سایت در مطلبی مدعی شد القاعده امروز از هر زمانی خطرناک تر است.

آنا مورلین، نویسنده این مطلب برای مدعای خود و به نقل از کارشناسان مسائل امنیتی سه دلیل عمده آورده است. وی در اولین دلیل خود، به این استناد می کند که رهبری فعلی القاعده به مراتب قوی تر رهبری پیشین است. خانم مورلین می گوید عمده ترین شاهد این عقیده این است که ظواهری برخلاف بن لادن تا کنون از دست شکارچیان امریکایی جان سالم به در برده است.

مورلین به عنوان دلیل دوم معتقد است بهره بردن القاعده از شرایطی که بهار عربی (بیداری اسلامی) به وجود آورده است، باعث شده تا برخی کشورها نظیر لیبی به محل مناسبی برای اختفا و توطئه چینی القاعده مبدل شوند و ظواهری از این فرصت نهایت استفاده را برده است.

وی دلیل سوم را این می داند که اکنون افغانستان بیش از پیش به مفر و مکان امن تروریست ها مبدل شده است. آقای ست جونز، سیاستمدار باسابقه و نویسنده کتاب شکار سایه ها (درباره تعقیب اعضای القاعده) در این باره می نویسد: ”هدف امریکا از جنگ در افغانستان این بود که اطمینان حاصل کند این کشور دیگر مکان امن اختفای تروریست ها نخواهد بود اما پس از گذشت یک دهه، شاهد هستیم که کوهستان های شمال افغانستان از جمله استان نورستان هنوز هم مأمن گروه القاعده هستند.

"وی افزود ”اگرچه به دام انداختن القاعده در استان انبار عراق باعث شده بود تا همه تصور کنند این گروهک از بین رفته است، اما با تغییر رویکرد پنتاگون نسبت به آسیا و فرستادن نیروی دریایی ایالات متحده به شمال استرالیا، ارتش امریکا خود را در مخمصه قرار داده است" زیرا با خروج ارتش امریکا از منطقه و تمرکز نظامی بر نقاط دیگر دنیا، تروریست ها احساس امنیت خواهند کرد. او بهترین گزینه را باقی ماندن نیروی ویژه در افغانستان و تعامل آنها با پلیس افغان می داند.

تلاش هایی نظیر اقدام کریستین مانیتور در درج مطالبی از این دست و فشار برخی حقوقدانان برای نظامی کردن پرونده ابوقیس، نشان دهنده دست های پشت پرده برای حذف گزینه تعطیلی گوانتانامو است. اگر دولت اوباما تحت فشار لابی های جمهوری خواهان محاکمه ابو قیس را در گوانتانامو ادامه دهد امید به تعطیلی این شکنجه گاه مخوف از بین خواهد رفت.

سلیمان ابوقیس که هفته پیش در اردن  دستگیر شده بود صبح روز جمعه در دادگاهی در نیویورک خود را از اتهامات وارده مبرا دانست. وی اولین بار در ویدئویی که از اقدام تروریستی انهدام برج های دوقلو خبر میداد در کنار اسامه بن لادن دیده شده بود. نگرانی مقامات کاخ سفید از این است که باقیمانده گروهک القاعده به وعده شوم خود مبنی بر ادامه داشتن این دست اقدامات تروریستی جامه عمل بپوشانند.

منبع:

http://www.csmonitor.com/USA/Justice/2013/0308/Bin-Laden-son-in-law-s-trial-in-New-York-reignites-Guantanamo-debate/%28page%29/2

http://www.csmonitor.com/USA/Politics/The-Vote/2013/0308/Why-Republicans-want-a-military-trial-for-Osama-bin-Laden-s-son-in-law-video?nav=639255-csm_article-bottomRelated

http://www.csmonitor.com/USA/Foreign-Policy/2012/0501/Top-3-reasons-why-Al-Qaeda-is-more-dangerous-than-ever/Al-Qaeda-s-new-leader-is-good-at-what-he-does

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها