به گزارش خبرنگار فارس به نقل از سیآرآی، شهر «دون هوآن» از شهرهای فرهنگی، هنری و بازرگانی کلیدی سلسله «تآن» بوده است. غارهای دست ساز دون هوآن مجموعهای است که بودائیان دوران سلسله هان در دوره رونق منطقه در تپههای محل به دقت کنده و درون آن را با مجسمههای باور بودایی و نقشهای رنگی بسیار زیبا از همین باور و افسانههای قومی و مذهبی آراستهاند.
این شهر دارای آب وهوایی خشک و صحرایی است و در سده نوزدهم و اوایل سده بیستم میلادی تقریبا از یادها محو شده بود.
مجموعه غارهای دست ساز دون هوآن، اثری شگفتانگیز از هنر معماری در دوران سلسله «تآن» (آغاز ساخت از سال 366 پس از میلاد) است که یک راهب بودایی چینی به نام «وآن یوان لو» در اوایل سده بیستم پس از پیوستن به راهبان محلی که هنوز در اطراف این محل زندگی میکردند، بر بیرون آوردن بخشهایی از آن از زیر شنهای روان اقدام میکند.
ولی بیسوادی او و مقامات وقت منطقه و همزمانی این اقدام با تجاوزات نظامی غربیها از شرق و غرب به قلمروی آخرین امپراطوری چین، موجب ثبت یکی از بزرگترین یغماهای فرهنگی تاریخ میشود.
اهمیت تاریخی و فرهنگی این نقشها در آن است که کارشناسان و پژوهشگران با بررسی دقیق آنها میتوانند، اطلاعات بسیار باارزشی از روش زندگی، باورها، جهانبینی، اقتصاد، معماری، پوشاک، خوراک، آلات موسیقی، روابط ساکنان با دیگر اقوام و بسیاری از دیگر ابعاد زندگی سازندگان این غارها به دست آورند.