کد خبر: ۱۱۷۹۳۲
زمان انتشار: ۱۱:۲۷     ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
یک مقام دولت قزاقستان تأکید کرد که طرح ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در قزاقستان تدوین شده و در صورت احداث آن نخستین نیروگاه در آسیای مرکزی خواهد بود.

به گزارش598، به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «والری شول‌اف» مدیر عامل شرکت ملی «قزاتومپروم» قزاقستان شب گذشته در نشستی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: طرح ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در قزاقستان تدوین شده و در صورت احداث آن نخستین نیروگاه هسته‌ای در آسیای مرکزی خواهد بود.

بنا به گفته این مقام قزاقستان، دولت هم‌اکنون تدابیر فنی اعلام مناقصه بین‌المللی در این زمینه را تهیه و برای جلب شرکت‌های علاقمند به زودی منتشر خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به ساخت نیروگاه هسته‌ای تصمیم مقامات سیاسی در جهت ساخت این نیروگاه اتخاذ شده و در مرحله تصمیم‌گیری دولت است.

وی تأکید کرد: مناقصه بین‌المللی با رعایت مقررات رایج جهانی انجام شده و زمینه اجرای این طرح را مشخص خواهد کرد.

گفتنی است که «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان در نشستی در اسفندماه و در جلسه کابینه دولت گفت: باید از نیروگاه هسته‌ای برای کاهش مشکلات و حل کمبود نیروهای برق در کشورمان استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: همانطور که مشخص است از نیروی هسته‌ای در جهان امروز نمی‌توان صرفه‌نظر کرد و با کسانیکه که روی این موضوع استدلال می‌کنند، بحث و مناظره نخواهیم کرد.

بنابر آمار رسمی در قزاقستان اکنون برای 17 میلیون جمعیت سالانه حدود 90 میلیارد کیلووات ساعت نیروی برق تولید و مصرف می‌شود.

بنا به تازه‌ترین گزارش سازمان ملل در زمینه افزایش جمعیت در کشورهای آسیای مرکزی، جمعیت قزاقستان تا سال 2050 به 21 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که قزاقستان برای برآورده ساختن ضرورت خود سالی هفت میلیارد کیلووات ساعت نیروی برق از روسیه، ازبکستان و قرقیزستان نیز وارد می‌کند و 87 درصد نیروی برق باقیمانده مورد نیاز قزاقستان در نیروگاه‌های «آلاوی» و با استفاده از ذغال‌سنگ، گاز و نفت تولید می‌شود.

کارشناسان می‌گویند: قزاقستان با ساخت نیروگاه هسته‌ای می‌خواهد مصرف فراورده‌های نفتی، گاز و ذغال‌سنگ را تنظیم و برای تولید برق از معادن استفاده نشده اورانیوم خود استفاده کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها