کد خبر: ۱۱۷۴۱
زمان انتشار: ۱۳:۴۱     ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۰
سران فتح و حماس با بيان اينكه دو طرف توافق كردند تا اختلافات را حل كنند، با اشاره به برخي جزئيات توافق‎نامه آشتي ملي فلسطين اعلام كردند كه براي تشكيل دولت مستقل فلسطين تا سال آتي توافقات شد.
به گزارش فارس، «محمود الزهار» يكي از سران جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) پس از امضاي توافقنامه اوليه آشتي ملي فلسطين تاكيد كرد كه فتح و حماس توافق كردند تا مسائل اختلافي موجود را پشت سر بگذارند.

سرانجام پس از ماه‌ها كش‌وقوس و سنگ‌اندازي رژيم صهيونيستي و آمريكا، جنبش فتح و حماس ديروز چهارشنبه (28 آوريل) توافقنامه اوليه آشتي ملي را كه با حمايت مصر از مذاكرات آن تهيه شده بود، در قاهره امضا كردند.

الزهار با اشاره به محتواي اين توافقنامه گفت: يكي از موارد توافقي تعيين اسامي اعضاي كميته مركزي انتخابات با توافق گروه‌هاي فلسطيني و ارجاع آن براي محمود عباس است تا بر اساس اصل توافق شده، دستور تشكيل آن [كميته] را صادر كند.

همچنين عزام الاحمد عضو كميته مركزي جنبش فتح و رئيس هيئت فتح در مذاكرات قاهره با حماس، اعلام كرد: براي تشكيل دولت مستقل فلسطين و برگزاري انتخابات سراسري نهايتاً تا يك سال پس از امضاي توافقنامه آشتي ملي توافق شد.

همچنين الزهار، «نامزد شدن حداكثر 12 قاضي براي عضويت در دادگاه انتخابات و اتخاذ تدابير قانوني لازم براي تشكيل آن با توافق گروه‌هاي فلسطيني» را ديگر موضوع توافق شده درباره آن اعلام كرد.

بر اساس اعلام محمود الزهار، توافقنامه آشتي ملي فلسطين شامل «برگزاري همزمان انتخابات پارلماني، رياستي و انتخابات شوراي ملي فلسطين، يك سال پس از امضاي توافقنامه وفاق ملي از طرف گروه‌هاي فلسطيني است».

قرار است توافقنامه وفاق ملي نيز به‎زودي امضا شود.

بنا بر اين گزارش، در خصوص تشكيل دولت، قرار است دولت آينده فلسطين از عناصر شايسته ملي تعيين شود تا پس از آن نخست وزير و وزرا با توافق تعيين شوند.

بر اين اساس، فتح و حماس توافق كردند كه مأموريت و تصميم‌هاي رهبري موقت سازمان آزادي‌بخش فلسطين (تا زمان تشكيل دوباره آن بر اساس توافق‌ها) رسميت داشته باشد و البته با اختيارات كميته اجرايي اين سازمان تناقضي نداشته باشد.

در خصوص مسائل امنيتي نيز اين توافقنامه شامل تشكيل «كميته عالي امنيتي از افسران حرفه‌اي مورد توافق دو طرف» مي‌شود.

اين در حالي است كه امضاي توافقنامه آشتي ملي فلسطين با استقبال سرد و البته غافلگيرانه آمريكا و خشم رژيم صهيونيستي و استقبال ايران و اتحاديه عرب روبه‏رو شده است.

قرار است خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس و محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين تا چند روز آينده نسخه نهايي اين توافقنامه را امضا كنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها