کد خبر: ۱۱۷۱۴۳
زمان انتشار: ۱۰:۰۱     ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
اذعان انديشكده "واشنگتن":
انديشكده "واشنگتن" در مقاله جديدي كه در روزنامه "نيويورك تايمز" به چاپ رسيده ضمن اذعان به مداخله آشكار تركيه در امور داخلي سوريه و حمايت آن دولت از تروريستهاي سوري، مي‌نويسد آنکارا عليه منافع ايران گام بر مي‌دارد و اين در حاليست كه ترك‌ها براي ادامه پيشرفت اقتصادي خود محتاج نفت و گاز ايران هستند.
به گزارش 598، باشگاه خبرنگاران به نقل از انديشكده واشنگتن، "سونر گاپتاي" تحليلگر ارشد سياسي ترك تبار در ادامه مقاله خود با اذعان به نياز تركيه به نفت و گاز كشورمان مي‌افزايد "تركيه به اقدامات پنهاني خود در عراق و سوريه ادامه مي‌دهد و مشاهده مي‌كند كه منافعش در آن دو كشور با ايران در تضاد است. اما رهبران تركيه اين جسارت را ندارند كه بطور علني اعتراف كنند كه براي رشد اقتصادي كشورشان به منابع گازي و نفتي ايران نياز دارند."

وي در ادامه با اذعان به كارشكني‌هاي دولت تركيه در عراق و سوريه مي‌افزايد "آنكارا، سوريه و عراق را به ميدان نبرد با ايران تبديل كرده است. ترك‌ها از نيروهاي سني در عراق براي انجام اقدامات عليه دولت "نوري مالكي" در آن كشور حمايت بعمل مي‌آورند. آنكارا همچنين از تروريست‌هاي سوري براي مبارزه عليه دولت اسد در سوريه نيز حمايت مي‌كند."

وي در ادامه با انتقاد از سياست خارجي غلط دولت تركيه در قبال كشورهاي منطقه از جمله عراق و سوريه مي‌نويسد "دولت تركيه بطور علني سلاح در اختيار تروريست‌هاي سوري قرار مي‌دهد و همچنين با اقداماتي كه در عراق انجام داده و از مخالفان دولت نوري مالكي حمايت كرده باعث كدورت روابط فيمابين شده است. تركيه به "طارق الهاشمي" معاون نخست وزير عراق پناه داده در حاليكه وي از سوي دولت عراق مجرم شناخته شده است."

وي در ادامه به مداخلات دولت تركيه در امور داخلي سوريه اشاره مي‌كند و مي‌نويسد "در حلب سوريه يكي از شهرهاي تجاري و مهم شمالي سوريه، اين دولت تركيه است كه شديدا از تروريست‌هاي آن كشور حمايت بعمل مي آورد تا عليه دولت سوريه بجنگند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها