بولتن نیوز: با
اجراي طرح هدفمندي يارانهها، بسياري از معادلات پيشين روابط اقتصادي و
اجتماعي جامعه دچار تحول اساسي شده و در آينده نيز شاهد تاثيرات جديد این
طرح خواهيد بود.
از
جمله این تغييرات كه اكنون كاملا آشکار شده و به روشني ميتوان روي آن
انگشت گذاشت، الگوي استفاده از خودرو شخصي است. تا امروز ترجيح بسياري
ازشهروندان به ويژه پايتختنشينان خودرو شخصی بر وسايل حمل و نقل عمومي
(البته ناكارآمد) بوده است. تاکنون داشتن خودرو شخصي با بنزين ارزان، خصوصا
براي هر تهراني توجيه اقتصادي داشت. بنابراين سعي ميكرد به هر وسيله ممكن
از جمله وام و قرض و قوله يك دستگاه خودرو خريداري نموده و يك عمر آسايش
خود و خانوادهاش را تامين كند!
اما
اكنون تملك وسيله نقليه شخصي به هر طريق ممكن، در سايه اجراي طرح هدفمندي
يارانهها منتفي است. با بنزين به نرخ آزاد، ديگر حتي براي طبقه متوسط هم
مقرون به صرفه نيست كه سوار خودرو شخصي شود. يعني در حقيقت از عهده مخارج
آن بر نميآيد. اكنون براي يك خانواده با درآمد متوسط، نه امكان تامين
هزينه سوخت خودرو به نرخ آزاد وجود دارد و نه تامين هزينههاي جانبي مانند
بيمه (حداقل يك ميليون تومان در سال) تعميرات و سرويس معمولي و قبضهاي
جريمهاي كه دوربينهاي پيدا و نهان پليس به حسابتان منظور ميكند، عوارض
سالانه و هزينه معاينه فني و ...در نتيجه خانوادهاي كه تا ديروز با خريد
يك دستگاه خودرو در روزهاي تعطيل تابستان سري به ييلاقات اطراف تهران و
جاده چالوس می زد تا كنار رودخانه همراه با خانواده تمدد اعصابي كند.
اكنون بايد به پاركي كه شهرداري محل ساخته اكتفا نماید و دور هواي پاك و
پاكيزه كوهستان را هم خط بكشد. و این يعني حذف يارانه هواي سالم براي
شهرنشينان.
به
علاوه با اقتصادي نبودن خريد خودرو شخصي، در آينده دهكهاي پايين و متوسط
قادر به خريد وسيله نقليه شخصي نخواهند بود و تنها دهكهاي بالا كه درآمد
كافي دارند، همراه مديران دولتي ،كه دستشان به خزانه كشور بند است،
ميتوانند سوار خودرو شخصي شوند و براي بقيه هم مقرون به صرفه نيست سرمايه
كلاني را خرج خريد خودرو كنند و بعد به دليل هزينههاي بالا از آن استفاده
نبرند و در پاركينگ بخوابانند. همين پول اگر به سپرده بانكي تبدیل شود، هم
عايدي خانواده را افزایش ميدهد و هم در مخارج مربوط به تعمير و نگهداري و
شارژ خودرو صرفهجويي ميشود.
درنتيجه
تا چند سال ديگر خيابانهاي تهران كمكم فقط در قرق اشراف خواهد بود و
خيليها كه امروز به عنوان سرمايه و وسيله آسايش به این مركوب بنزينخوار
دل بستهاند، ناچارند اتوبانهاي تهران را به خاطر هزینه های بالای بنزین،
بیمه، تعمیر و نگهداری و ... براي طبقات اشراف خالي كنند.