کد خبر: ۱۱۴۱۰۱
زمان انتشار: ۱۹:۵۷     ۲۸ بهمن ۱۳۹۱
اگر در گذشته ایران نیازمند کالاهای ساخته شده و فن‌آوری برای برنامه هسته‌ایش بود، پس از تحریم‌ها واردات رو به کاهش بوده و به مواد ساده و ابتدایی محدود شده است اما ایران همچنان می‌تواند روی پای خودش رشد کند.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، بلومبرگ در گزارشی به‌قلم «جاناتان تیرون» نوشت: «تحریم‌های بین‌المللی طراحی شده برای تنبیه ایران درخصوص برنامه هسته‌ای این کشور ممکن است غیرسازنده باشند.» این مطلب را دانشمندان و تحلیلگران امنیتی می‌گویند که چالش یک‌دهه‌‌ای بر سر برنامه هسته‌ای ایران را تعقیب می‌کنند.

در شرایطی که تحریم‌ها دسترسی ایران را به موادی چون فولاد «ماریجینگ» و آلومینیوم مورد نیاز تولید تجهیزات هسته‌ای منع می‌کنند، همین امر باعث شده که جمهوری اسلامی به دنبال راه‌حل‌های مختص خود بوده و دست به ابداعات جدید فنی بزند. اکنون ایران در شرایط تولید تجهیزات بهتر هسته‌ای و صادرات آنها قرار گرفته است.

بر اساس گزارش فوق، فیزیکدانی به‌نام «فرنک دالنوکی ورس» می‌گوید، نتیجه این تحریم‌ها آن است که این تجهیزات به شکل بومی تولید می‌شوند. این بدان معناست که ایران دانش فنی بیشتری به‌دست می‌آورد و به این ترتیب نه‌تنها می‌تواند قطعات را تولید کنند، بلکه می‌تواند آنها را صادر کند.

نویسنده خاطرنشان کرده است که منابع بومی ایران اعم از نفت، خاک و روی باعث می‌شوند که این کشور بتواند بر موانع فنی غلبه کند. ماه گذشته ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که نصب 3000 سانتریفیوژ جدید را که تولید داخل هستند، آغاز می‌کند. این سانتریفیوژها مقادیر بیشتری اورانیوم را در زمانی کمتر غنی می‌کنند.

«آندریاس پرسبو»، مدیر اجرایی مرکز تحقیقاتی راستی‌آزمایی لندن، بر این باور است که تنها مساله مهم دسترسی به مواد خام است و اگر کشوری به مواد خام دسترسی داشته باشد، می‌تواند آنچه را که می‌خواهد بسازد.

«یوسف بات» هم که یک فیزیکدان است، گفته که تحریم‌ها اگرچه پیشرفت فنی ایران را کند کرده اما از سوی دیگر، ایران را در برخی حوزه‌های مهم به خودکفایی رسانده است. وی بر این باور است که پس از رژیم صهیونیستی، ایران در خاورمیانه پیشرفته‌ترین فن‌آوری را در اختیار دارد.

این گزارش افزوده است که ایران در برخی دیگر از حوزه‌های تحریم‌شده هم به خودکفایی رسیده که تولید «فومبلین» از آن جمله است. فومبلین یک ماده روغنی داخل سانتریفیوژهاست. ایران نه‌تنها این ماده را تولید کرده بلکه آن را به فروش هم می‌رساند.

«ایگور خیرپونوف»، فرستاده اتحاد جماهیر شوروی سابق در امور کنترل سلاح که اکنون در آتن به‌سر می‌برد هم می‌گوید: «اگر در گذشته ایران نیازمند کالاهای ساخته شده و فن‌آوری برای برنامه هسته‌ایش بود، پس از تحریم‌ها واردات رو به کاهش بوده و به مواد ساده و ابتدایی محدود شده است اما ایران همچنان می‌تواند روی پای خودش رشد کند.»

از سوی دیگر، «پل اینگرام»، مدیر اجرایی شورای اطلاعات امنیتی آمریکا و بریتانیا که یک گروه مشاور در امور سیاسی است، بر این باور است که دیپلمات‌های غربی به جای تلاش برای محدودسازی غنی‌سازی توسط ایران، باید بر روی افزایش شفافیت برنامه هسته‌ای ایران تمرکز کنند.

به گفته وی، ایران دارای اقتصادی پیچیده است که با کشورهای آفریقای شمالی، اروپا و شرق دور در تماس است بنابراین نباید تعجب کرد که بتواند تولیدات خود را جایگزین اقلام تحریم‌شده کند. تحریم‌ها این را ثابت کرده‌اند و باز هم ثابت خواهند کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها