کد خبر: ۱۱۲۰۰۴
زمان انتشار: ۱۲:۳۴     ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: دولت لایحه چنددوازدهم را به همراه بودجه تقدیم مجلس کند.
به گزارش 598 به نقل از فارس، عبدالرضا مصری سخنگوی هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز سه شنبه در نشست خبری به اظهار نظرهای مطرح شده در مورد تقدیم لایحه بودجه اشاره کرد واظهار داشت: در حال حاضر اظهارنظرهای مختلفی در مورد تقدیم لایحه بودجه و نحوه اجرای آن شده است؛ یک سری اظهارنظرات شخصی و فردی در این رابطه مطرح می‌شود که ما به همه آنها احترام می‌گذاریم و یک سری اظهارنظرات دیگر نیز بر مبنای قانون است.

وی با بیان اینکه ما باید قانون را رعایت کنیم ادامه داد: در ارتباط با بحث بودجه خوب است که ببینیم قانون در مورد بودجه چه می‌گوید؛ محکمترین قانون بعد از قانون اساسی قانون آیین نامه داخلی مجلس است که نیازمند دو سوم رای نمایندگان است.

مصری گفت: استناد ما در مورد بودجه قانون آیین نامه داخلی است؛ برابر ماده 186 آیین نامه دولت موظف است که تا پایان آذر ماه لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند و این وظیفه ایست که به صراحت در ماده 186 آیین نامه ذکر شده است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: فرصتی که دولت داشته تا بودجه را تقدیم مجلس کند بر اساس قانون 261 روز از اول فروردین تا 15 آذر بوده است.

وی گفت: بعد از اینکه دولت بودجه را به مجلس داد ترتیباتی نیز برای بررسی آن در مجلس وجود دارد؛ براساس ماده 213 قانون برنامه هم رئیس جمهور مکلف است گزارش عملکرد یک ساله برنامه را هم زمان با لایحه بودجه سالانه تا 15 آذر هر سال تقدیم مجلس کند؛ پس ما هم قانون آیین نامه و قانون برنامه پنجم را داریم که بر اساس آن دولت تا 15 آذر برای ارائه بودجه وقت دارد.

مصری اظهار داشت:  در مجلس برای بررسی پیشنهادات نمایندگان ده روز زمان تعیین شده که نمایندگان این پیشنهادات را به کمیسیون‌ها ارائه دهند وکمیسیونهای تخصصی مجلس هم 15 روز فرصت دارند که گزارش خودشان را به کمیسیون تلفیق بدهند و کمیسیون تلفیق هم 15 روز وقت بررسی دارد و اگر رسیدگی طولانی شود کمیسیون تلفیق می‌تواند با درخواست از هئیت رئیسه زمان بررسی را 15 روز هم تمدید کند.

مصری ادامه داد: براساس قانون وقتی لایحه بودجه وارد صحن می‌شود دستورهای عادی کلا حذف می‌شود و فقط  لایحه بودجه در صحن مطرح می‌شود مگر در موارد استثنا و با تشخیص هیات رئیسه مسئله‌ای مطرح می‌شود.

وی اضافه کرد: در سنوات قبل هم مجلس در زمان بررسی بودجه یک نوبت و برخی مواقع دو نوبت و حتی در برخی مواقع سه نوبت جلسه می‌گذاشت تا بودجه دست مجری برسد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: تنظیم آیین نامه‌های بودجه زمان بر است و اینکه ما می‌گوییم دولت تا 15 آذر بودجه را برساند برای این است که بودجه از ابتدای سال اجرایی شود، یعنی در ابتدای سال جدید هم قانون بودجه و هم آیین نامه‌های آن تصویب شده باشد تا کارهای اجرایی مردم روی زمین نماند.

مصری ادامه داد: براساس قانون اگر دولت بودجه را در موعد مقرر نداد موظف است که دو لایحه تقدیم مجلس کند، یعنی هم لایحه بودجه و هم لایحه چند دوازدهم تقدیم مجلس کند.

که البته در قانون حداکثر تا سه دوازدهم پیش بینی شده است؛ امروز که ما در شرایطی هستیم که 15 بهمن گذشته و دولت بودجه را نداده بر اساس قانون دولت باید لایحه چند دوازدهم هم تقدیم مجلس کند.

سخنگوی هیات رئیس  مجلس گفت: براساس بررسی‌هایی که داشتیم بودجه در سنوات گذشته 60 روز، 54 روز، 48 روز، 50 روز، 60 روز و بودجه سال 90 که 12/11/90 تقدیم مجلس شد بررسی آن 93 روز طول کشید چرا که خیلی دیر داده شد، تاکنون هیچ گاه بررسی بودجه کمتر از زمان‌های ذکر شده نبوده بر همین اساس برای اینکه کار کشور معطل نباشد خواهش بنده این است که ما عین قانون را رعایت کنیم و دولت دو لایحه بودجه در اختیار مجلس قرار دهد تا انشاالله ابتدای سال آینده مشکلی در روند اجرای کشور پیش نیاید.

مصری خاطر نشان کرد: البته با توجه به تغییراتی که در وضع اقتصادی داشتیم تهیه بودجه سال آینده برای دولت مقداری زمان بیشتر طلبیده و حساسیت‌های بیشتری در رابطه با آن وجود داشته است اما به هر حال همه  ما ملتزم به اجرای قانون هستیم.

وی اضافه کرد: نه ما می‌توانیم بگوییم که دولت خودش را با مجلس تطبیق دهد و نه دولت می‌تواند بگوید که مجلس خودش را با دولت تطبیق دهد، ما هر دو باید خودمان را با قانون تطبیق دهیم؛ دولت و مجلس باید خودشان را با قانون تطبیق دهند و خوشبختانه قانون هم همه موارد مشخص کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها