کد خبر: ۱۱۱۹۸۳
زمان انتشار: ۱۱:۱۸     ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
در حالی‌که جام تختی بعد از سال‌ها اعتباری جهای برای خود در میان تورنمنت‌های مهم کشتی کسب کرد، فیلا با حذف آن از فهرست مسابقات جوایز بزرگ خود، لطمه‌ای بزرگ به این جام زد.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، جام جهان پهلوان تختی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و از سال 1358 شاهد برگزاری نخستین دوره خود بود. البته این جام در طول حیات خود بارها دستخوش حوادث زمان شد و در سال1381 به دلیل جابه‌جایی امیررضا خادم با محمدرضا طالقانی و سال 1386 با تصمیم محمدرضا یزدانی‌خرم برگزار نشد. به جای آن در سال‌های 1382 و 1387 دو بار برگزار شد.

حالا این جام دیگر از آب و گِل درآمده است و به 34 سالگی نزدیک شده است؛ چیزی حدود سن انقلاب اسلامی. مسابقات سال 1392 سی و چهارمین دوره مسابقات جام تختی محسوب خواهد شد، جامی که بخشی از اتفاقات مهم و خاطره‌انگیز تاریخ کشتی ایران در آن رقم خورده است.

این جام در طول حیاتش هیچ‌گاه در شأن نام جهان پهلوان برگزار نشده است و تقریباً هر ساله به جز چند دوره محدود با حضور کم‌رنگ تیم‌های خارجی و کشتی‌گیران نامدار جهان برگزار شده است.

به هر حال این جام تنها تورنمنت مهم کشتی آزاد ایران و به نوعی شناسنامه کشتی ما بعد از انقلاب است و این انتظار می‌رود تا مسئولان ورزش کشور با سرمایه‌گزاری بیشتر و دیپلماسی بهتر، تیم‌های دیگر را ترغیب به حضور در این مسابقات کنند؛ موضوعی که تقریباً هیچ زمان جامعه عمل نپوشید.

سال 2012 بود که با تلاش‌های فدراسیون قبلی و محمدرضا یزدانی‌خرم این مسابقات بعد از سال‌ها به عنوان دومین جایزه بزرگ فیلا در زمره معتبرترین تورنمنت‌های کشتی جهان قرار گرفت، اما با تغییرات در رأس فدراسیون کشتی و با وجود اینکه انتظار می‌رفت این رقابت‌ها حداقل در مقایسه با سال‌های قبل در سطح بالاتری برگزار شود، در کمال ناباوری در سطحی بسیار پایین‌تر برگزار شد که علت اصلی آن را باید در دیپلماسی ضعیف فدراسیون کنونی در دعوت تیم‌های مطرح به ایران دانست.

چندی پیش بود که فیلا با وجود اعلام فدراسیون کشتی که این مسابقات را در سال 2013 هم به عنوان دومین مرحله از جوایز بزرگ فیلا تعیین کرده بود، اما بازهم به علت نداشتن کرسی معتبر در فدراسیون جهانی کشتی و دیپلماسی ضعیف فدراسیون وطنی، جام ساساری ایتالیا که هیچ وقت سطح بالایی نداشته است جایگزین جام تختی کرد.

در حالی‌که جام تختی می‌رفت با قرار گرفتن در زمره تورنمنت‌های معتبر کشتی جهان، کم کم جانی تازه بگیرد و جای خود را باز کند، اما با حذفش از تقویم فیلا شاید ضربه‌ای جبران ناپذیر را متحمل شد که مطمئناً تا مدت‌ها برگشت آن به جایگاهی که داشت به دست‌ می‌آورد بعید به نظر می‌رسد.

کشتی‌دوستان این انتظار را دارند تا مسئولان فدراسیون کشتی و حتی ورزش کشور با رایزنی بیشتر با فدراسیون جهانی کشتی بار دیگر زمینه حضور این جام را در بین تورنمنت‌های برتر جهان و البته برگزاری آن در شأن نام جهان پهلوان تختی را فراهم کنند.

تنها قرار گرفتن در بین جوایز بزرگ فیلا کافی نیست بلکه کیفیت این رقابت‌ها نیز در بین جامعه کشتی از اهمیت بالایی برخوردار است تا حداقل شأن تختی با حضور قهرمانان و نامداران کشتی جهان در این رقابت‌ها حفظ شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها