کد خبر: ۱۱۰۵۴۲
زمان انتشار: ۱۳:۳۰     ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
دو نفر از نمایندگان سابق آمریکا در سازمان ملل در مطلبی شرایط لازم برای حل اختلافات میان ایران و آمریکا را برشمرده‌اند که یکی از آنها پذیرش حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم است.
به گزارش 598 به نقل از فارس، روزنامه «سانفرانسیسکو کرونیکل» در مطلبی به قلم «توماس پیکرینگ» و «ویلیام لورز» که هر دو از نمایندگان سابق آمریکا در سازمان ملل هستند، به نوع رابطه واشنگتن با تهران در دور دوم ریاست جمهوری اوباما پرداخت و نوشت: ظرف چند هفته رئیس جمهور اوباما تیم امنیت ملی جدیدی خواهد داشت. اکنون سنا حضور جان کری به عنوان وزیر خارجه آمریکا را تایید کرده و انتظار می‌رود به‌رغم برخی اتهامات بی‌اساس علیه چاک هیگل، حضور او به عنوان وزیر دفاع آمریکا را نیز مورد تایید قرار گیرد.

به نوشته این روزنامه، صلاحیت «جک لو» برای تصدی ریاست وزارت خزانه‌داری آمریکا و «جان برنان» برای ریاست بر سازمان سیا نیز به زودی توسط کنگره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پس از بیان مطالب فوق، در ادامه این مطلب آمده: یکی از بزرگترین چالش‌های امنیت ملی که رئیس جمهور آمریکا و تیم جدید او طی چهار سال آینده با آن روبرو خواهند بود،‌ مسئله هسته‌ای ایران است. طبق گزارش سازمان‌های جاسوسی اسرائیل، اروپا و آمریکا، مقامات ایران هنوز درباره دنبال کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای تصمیم‌گیری نکرده‌اند. بنابراین چگونه تیم جدید رئیس جمهور آمریکا قادر خواهد بود، پیش از تصمیم‌گیری ایران در این باره، به اوباما کمک کند تا به توافق دیپلماتیک با تهران دست یابد؟ در واقع،‌ تیم‌های دیپلماتیک و نظامی برای حفظ منافع آمریکا چه نقشی می‌توانند ایفا کنند؟

سانفرانسیسکو کرونیکل نوشت: رئیس جمهور اوباما بارها تایید کرده هر کاری لازم باشد برای ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای انجام می‌دهد از جمله استفاده از زور. البته اقدام نظامی آمریکا صدمه شدیدی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد می‌کند اما مانع فعالیت‌های ایران نمی‌شود. به علاوه،‌ این اقدام خود می‌تواند محرک تصمیم‌گیری برای ساخت بمب شود.

این روزنامه آمریکایی در مطلب خود آورده:‌ در حال حاضر، تحریم‌های بین‌المللی شدیدی علیه ایران اعمال شده. باید با هوشیاری از این تحریم‌ها به عنوان راهی برای انجام مذاکره استفاده کرد. اگر مقامات ایران به این باور برسند که فشارهای اقتصادی با وجود برخی اقدامات آنها افزایش می‌یابد، هیچ انگیزه‌ای برای متفاوت رفتار کردن نخواهند داشت. این موضوع قدرت تحریم برای ایجاد تغییر رفتار را از میان می‌برد و احتمال رویارویی نظامی را افزایش می‌دهد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده:‌ البته گزینه دیگر، تعامل دیپلماتیک است. مقامات ایرانی و آمریکایی هر دو برای مذاکرات دوجانبه به ویژه بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران ابراز تمایل کرده‌اند. اما به خاطر 30 سال بی‌اعتمادی میان دو طرف، رسیدن به توافق امر دشواری خواهد بود. بنابراین ایران ابتدا باید به تعهدات خود درباره منع اشاعه هسته‌ای کاملا عمل کند و بیشترین شفافیت را درباره فعالیت‌های خود نشان دهد تا بازرسان بتوانند برنامه هسته‌ای این کشور را تحت نظر قرار دهند.

این روزنامه آمریکایی سپس به بیان اقداماتی که لازم است واشنگتن برای توافق با ایران انجام دهد، پرداخت و نوشت: آمریکا نیز باید طرحی برای کاهش تحریم‌ها داشته باشد و نیز حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را به رسمیت بشناسد. البته برای شروع این کار نخست ایران باید غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد خود را در ازای کاهش تحریم‌ها متوقف کند. در طول زمان نیز لازم است،‌ سایر مسائل که اکنون موجب جدایی ایران و آمریکا و ایجاد بی‌اعتمادی و سوءتفاهم میان آنها شده، مورد بررسی قرار گیرد از جمله نقش آتی ایران در خاورمیانه.

به نوشته روزنامه سانفرانسیسکو کرونیکل، با توجه به تجارب تلخ و روابط متشنجی که آمریکا با ایران داشته، شروع گفت‌وگو با ایران کشور خطراتی در بر خواهد داشت. با این حال، تیم امنیت ملی جدید اوباما می‌تواند به آمریکا کمک کند تا از این سختی‌ها عبور کرده و به راه‌حل سیاسی با ایران دست یابد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها