کد خبر: ۱۰۸۱۸
زمان انتشار: ۱۹:۵۶     ۱۸ فروردين ۱۳۹۰
دموكرات‌ها و جمهوريخواهان آمريكا هنوز نتوانسته‌اند بر سر بودجه فدرال سال 2011 به توافق برسند و همين امر احتمال تعطيلي دولت را افزايش داده است.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمريكايي واشنگتن‌پست، نمايندگان احزاب دموكرات و جمهوريخواه آمريكا هنوز در خصوص بودجه فدرال سال 2011 به توافق نرسيده‌اند و اين امر احتمال تعطيلي دولت اين كشور براي اولين بار پس از 15 سال را افزايش مي‌دهد.

بودجه فوق كه هنوز به تصويب نرسيده است، تا آخر ستپامبر 2011 يعني سال مالي جاري هزينه‌هاي دولت آمريكا را تامين مي‌كند.

واشنگتن پست در ادامه نوشت در حاليكه دموكرات‌ها و جمهوريخواهان به دعواي علني خود در خصوص اينكه چه كسي مسئول بن بست ايجاد شده بر سر تصويب بودجه 2011 است ادامه دارد، مشاوران نزديك "جان بينر " رئيس جمهوريخواه مجلس نمايندگان و سناتور "هري ريد " رهبر اكثريت دموكرات سناي آمريكا در مذاكرات خصوصي پيشرفت‌هايي داشته و اميد آن مي‌رود كه دستكم يك توافق كلي تا اويل هفته آينده ايجاد شود.

گفته مي‌شود بوهنر و ريد چهارشنبه شب 90 دقيقه با باراك اوباما در كاخ سفيد ملاقات داشته و با وجود آنكه پيشرفت در مذاكرات صورت گرفته اما توافقي صورت نگرفته است.

بر همين اساس اوباما گفت: ما بايد قادر باشيم كه به يك توافق برسيم و از تعطيلي جلوگيري كنيم. اما براي نيل به اين منظور بايد تمام گروه‌هاي دخيل اين حس ضرورت را به اندازه كافي داشته باشند.

رئيس جمهوري آمريكا ادامه داد اين غيرقابل توجيه است كه نمايندگان جمهوريخواه و دموكرات نتوانند بر سر بودجه تامين كننده هزينه‌هاي دولت به توافق دست يابند.

وي همچنين تصريح كرده بود در صورتيكه توافقي در اين زمينه حاصل نشود اقتصاد آمريكا آسيب خواهد ديد.

مقامات كاخ سفيد همچنين اعلام كرده بودند اگر توافق بر سر بودجه تا قبل از نيمه شب جمعه 19 فروردين صورت نگيرد فعاليت‌هاي بخش‌هايي از دولت آمريكا تعطيل مي‌شود.

اما بوهنر رئيس مجلس نمايندگان تكرار كرده است كه توافق روي رقم بودجه صورت نگرفته و همچنين هيچ توافقي در خصوص سوالات سياستي بودجه صورت نگرفته است.

بوهنر و ريد همچنين گفته‌اند كارمندان در حال كار درباره اين موضوع هستند و مذاكرات امروز پنجشنبه از سر گرفته خواهد شد.

اين در حالي است كه واشنگتن پست نوشت حتي اگر انها به توافق هم برسند، هر دو حزب اعلام كرده‌اند تقريبا غير ممكن است كه لايحه بودجه تا قبل از نيمه شب جمعه در مجلس نمايندگان و سنا به پيش برود.

واشنگتن پس از نيمه شب جمعه بشدت از اتمام پول آسيب خواهد ديد و دولت آمريكا تعطيل مي‌شود.

براي جلوگيري از اين تعطيلي، رهبران مجلس سنا و مجلس نمايندگان بايد در خصوص يك راه حل موقت براي جلوگيري از تعطيلي واشنگتن تا هفته آينده به توافق برسند.

در حاليكه جمهوريخواهان درصدد كاهش 60 ميليارد دلاري بودجه هستند اما اعضاي حزب دموكرات تاكيد دارند كه بودجه 33 ميليارد دلار كاهش داشته باشد.

15 سال قبل نيز كه بيل كلينتون رئيس جمهور آمريكا بود اختلاف دموكرات‌ها و جمهوريخواهان باعث تعطيلي دولت اين كشور شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها