کد خبر: ۱۰۷۰۵۱
زمان انتشار: ۰۹:۵۱     ۲۷ دی ۱۳۹۱

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در ادامه سخنانش در صحن علنی مجلس با بیان اینکه راهکار سوم هدفمندی یارانه‌هاست و معنی یارانه استفاده از منابع ملی است گفت: در زمان اجرای برنامه‌ی اول بحث‌هایی با هم داشتیم و نیازی به بیان آنها نیست.

احمدی‌ نژاد گفت: منبع عظیمی در کشور وجود دارد و روزانه یک میلیون و 883 هزار بشکه نفت تحویل به پالایشگاه‌ها می‌شود و سالانه 150 میلیارد متر مکعب گاز وارد شبکه می‌شود که یک ثروت عظیم است و باید آزاد و بازتوزیع شود.

وی با بیان اینکه همه دست به دست هم دادیم و با یاری خدا و عنایات امام عصر (عج) هوشمندی مردم و حضور ملت گام اول هدفمندی را با هم برداشتیم که آثار خوبی داشت، افزود: برخی از آثار هدفمندی یارانه‌ها در مرحله‌ی اول این است که در طرحی که روی آن بحث شد، قرار بر این بود که در درآمد خانوار‌ها به نفع طبقات کم برخوردار تعدیل ایجاد کنیم و قرار بود بین بنگاه‌ها تعادل ایجاد شود، یعنی از بنگاه‌های ناکارآمد به بنگاه‌های کارآمد و البته قرار بود، تعدیلی در بودجه دولت انجام شود و خوشبختانه با همکاری که اتفاق افتاد هر سه این موارد در بودجه مطرح شد.

احمدی‌نژاد با اشاره به این که در گام اول هدفمندی یارانه‌ها بخش مهمی از اهداف محقق شد، تصریح کرد:‌ امروز مدل هدفمندی یارانه‌ها در ایران در مجامع جهانی به عنوان یک الگو و مدیریت کلان اقتصادی، کاملا ایرانی ثبت شده و به رسمیت شناخته شده است که جزو معدود طرح‌هایی است که الگوهای مدیریت اقتصادی ما را از شیوه‌های رایج سرمایه‌داری و سوسیالیستی خارج کرده است.

وی با بیان اینکه گام اول هدفمندی یارانه‌ها به تحقق عدالت کمک کرد به آماری از اواخر سال 90 اشاره کرد و توضیح داد: ضریب جینی از 40 درصد به 37 درصد رسید، نسبت درآمد 10 درصد ثروتمند به 10 درصد فقیر درخانوارهای شهری از 12/45 برابر در سال 89 به 10/17 برابر در سال 90 رسید. و در خانوارهای روستایی از 12/63 برابر در سال 89 به 9/38 برابر در سال 90 رسید.

احمدی‌نژاد با بیان این که هیچ یک از طرح‌های اقتصادی کشور طی 50 الی 60 سال اخیر نتوانسته است، شاخص‌های اصلی را در طول یک سال تا این اندازه تغییر دهد، خاطر نشان کرد:‌طرح هدفمندی یارانه‌ها موجب صرفه‌جویی ارزی شد.

وی با بیان اینکه رشد مصرف بنزین و گازوئیل و واردات این دو را به یاد داریم، افزود: 17 و نیم میلیارد دلار در سال 90 نیاز ما به واردات فرآوردها کم شد و در همین دوره‌ی سال 90 نزدیک به 11 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی اضافه شد، یعنی 17 و نیم میلیارد مصرف ارزی کاهش یافت و 11 میلیارد درآمد ارزی اضافه شد و 3 میلیارد دلار واردات کاهش پیدا کرد که به منابع ارزی کمک شد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه برخی مدعی هستند هدفمندی یارانه‌ها باعث بالا رفتن قیمت ارز شده است، گفت: مگر هدفمندی مصرف ارز را بالا برد، که قیمت را بالا ببرد؟ بلکه پایین آورد.

رئیس جمهور با بیان این که هدفمندی یارانه‌ها تورمی را کنترل کرد که خیلی ها باور نمی‌کردند، اظهار کرد: هدفمندی در زمانی آغاز شد که تورم سالیانه 10/1 و تورم نقطه‌ای 12/8 درصد بود و در دی ماه این دو به هم رسیدند، یعنی تورم نقطه‌ای و تورم سالانه 20/9 شدند. البته تورم نقطه‌ای در مرداد ماه به اوج خود رسید یعنی به 22/3دهم. ولی در دی ماه به هم رسیدند.

وی با بیان اینکه وقتی اتفاق ویژه‌ای در اقتصاد رخ دهد، تورم نقطه‌ای بالا می‌رود، توضیح داد: زمانی این انرژی برای تورم زایی تخلیه می‌شود که تورم نقطه‌ای و متوسط سالانه برابر شود. در حالی که در همین دوره حدود 5 درصد تورم جهانی داشتیم. پس می‌توان حساب کرد که هدفمندی چقدر تورم ایجاد کرده است.

رئیس جمهور با اشاره به این که نقدینگی در سال 89 نزدیک 25 درصد و سال 90 ، 19/4 درصد است، خاطر نشان کرد: هدفمندی نقدینگی را هم کاهش داد و برخی مصارف راهبردی را کنترل کرد. در حالی که آنها با تصور این که مصرف بنزین در کشور ما لجام گسیخته است، بنزین را تحریم کردند، اما این طرح باعث شد نیاز ما به واردات بنزین به صفر برسد و طرح آنها خنثی شود.

احمدی‌نژاد با بیان این که تراز صندوق هدفمندی در مجموع مثبت است، افزود : صندوق هدفمندی هم بدهکار است و هم طلبکار یعنی قرض گرفته است و از جایی طلبکار است و یک شرکت دولتی و بانک‌ها همینطور هستند یعنی همیشه طلبکار و بدهکار هستند.

وی با بیان اینکه راهکاری که انتخاب شد درست بود، اظهار کرد:‌نباید خودمان را برای تصمیم گیری جای مردم بگذاریم، بلکه باید خود مردم مدیریت کنند، چون شیوه‌ی اجرای هدفمندی مشارکت همه مردم در مدیریت اقتصادی است، تا مردم تصمیم بگیرند.

احمدی‌نژاد افزود: مردمی‌ترین دولت‌های جهان هم نمی‌توانند بگویند مردم واقعا چه می‌خواهند چون مردم خودشان بهتر می‌دانند که چه می‌خواهند، اما برخی دوستان ایراد می‌گیرند و می‌گویند اگر یارانه‌ی نقدی بدهیم موجب بیکاری و تنبلی می‌شود، اما مگر در تمام دنیا بیمه بیکاری وجود ندارد.

احمدی نژاد با طرح این سوال که چه کسی است که از پول بیشتر بدش بیاید؟ تصریح کرد:‌آیا فقرا دلبستگی‌شان به پول بیشتر است یا اغنیاء و معلوم است که انسان برای تعالی است و به هیچ حدی قانع نیست، اما ما باید حداقل ها را برای مردم تامین کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها