کد خبر: ۱۰۶۹۷
زمان انتشار: ۲۰:۴۶     ۱۵ فروردين ۱۳۹۰
حجت الاسلام پناهیان در گفتگو با پایگاه ۵۹۸ بیان داشتند:
اگر ما روحیه انقلابی گری یمان را در اقتصاد لحاظ نکنیم اقتصاد ما کماکان بیمار خواهد ماند. هر طرح اقتصادی که بخواهد موجب بهبود اوضاع اقتصادی مملکت بشود باید با یک روحیه انقلابی برنامه ریزی بشود و با همان روحیه انقلابی اجرا بشود شاید به دلیل ضرورت انقلابی گری که برای رشد جامعه لازم است مقام معظم رهبری از واژه جهاد استفاده کردند.

اشاره: در شرایطی که در سومین سال از دهه‌ی پیشرفت و عدالت قرار داریم  و البته در موضوع  پیشرفت و عدالت، حرکتی رو به جلو در کشور را احساس می کنیم. و از سوی دیگر با پیدایش موج اسلام خواهی و ظلم ستیزی  كه در دنیای اسلام به ‌وجود آمده است، این احساس ایجاد می شود که در ملتهای منطقه هم پیشرفت و عدالت محقق خواهد گردید.


با وجود چنین شرایطی رهبر معظم انقلاب در پیام نوورزی خود در ابتدای سال جدید خورشیدی، این سال را «سال جهاد اقتصادی» نامگذاری نمودند و از تمام مسولان کشور در همه دستگاه ها و همچنین تمام آحاد مردم خواستند که در عرصه اقتصادی، جهاد گونه و با فرهنگ مجاهدت وارد عرصه شوند.


به همین مناسبت پایگاه 598 در گفتگوی کوتاهی با حجت الاسلام والمسلمین پناهیان به این موضوع پرداخته است که تقدیم می گردد:

 

تعریف جهاد اقتصادی و باور فرهنگ جهادی در عرصه اقتصاد

 

ما دشمنانی را درمقابل داریم که باید با آن دشمنان در عرصه اقتصاد هم به مبارزه بپردازیم و امروزه فعالیت اقتصادی و رشد اقتصادی ما به خاطر وجود دشمنان تند و تیزی که وجود دارند  تبدیل شده است به یک جهاد و این را باید همه و بخصوص مسئولین کشور باور کنند.


یک وقت گفته می شود که ما اسراف نکنیم چون مملکت را دچار فقر می کند و حتی گفته می شود اسراف مورد پسند اللهی نمی باشد این ها همه در جای خودشان درست اما در مقطع زمانی که ما قرار داریم اسراف ما را ذلیل دشمن می کند و برای مقابله با دشمن ما امروز نیاز داریم که اسراف نکنیم و یک انگیزه جهادی است که می تواند در مردم عامل پرهیز از اسراف باشد و وقتی که مردم دشمن را در مقابلشان ببینند یقیناً رفتارشان را بهتر می توانند تنظیم کنند و مسئولین هم اگر یک لحظه یادشان برود که ما دشمن داریم هم در مقام برنامه ریزی و قانون گذاری و هم در مقام اجرا نگاهشان به اولویت ها مخدوش خواهد شد.


ضرورت جهاد اقتصادی و قرار داشتن در شرایط جنگ

 

کار خوبی که مجلس شورای اسلامی انجام داده که کمیسیون ویژه ای را برای جهاد اقتصادی معیین کردند این کار باید به شدت دنبال بشود چون ما در وضعیت صلح قرار نداریم و دشمنان به شدت در حال مبارزه غیر نظامی با ما هستند در چنین وضعیتی اگر که ما خودمان را در حالت جهاد با دشمن ببینیم یقیناً اولویت هایمان تغییر خواهند کرد. یک وقتی مملکتی دشمن ندارد یا دشمن فعالی ندارد و می تواند به فعالیت های دیگری بپردازد ولی وقتی که دشمن دارد ممکن است که اولویت ها تغییر پیدا کند.


سفر مقام معظم رهبری به عسلویه شروع جهاد اقتصادی

 

سفر مقام معظم رهبری به عسلویه یک مثال بود برای جهاد اقتصادی، چون دشمنان ما در خلیج فارس حضور دارند و ما وقتی که می بینیم اموال این مملکت را باید از زیر دست دشمنان بیرون بکشیم آن وقت برخی از موقعیت ها برای ما اولویت پیدا می کند. آنجایی که دشمن هست باید سریعتر کار کرد و اهمیت بیشتری به آنجا داد .  

 

چرائی جایگزینی جهاد اقتصادی بجای توسعه اقتصادی

 

دلیل دیگر انتخاب کلمه "جهاد" برای "اقتصاد" و استفاده نکردن از واژه توسعه اقتصادی این است که اگر ما روحیه انقلابی گری یمان را در اقتصاد لحاظ نکنیم اقتصاد ما کماکان بیمار خواهد ماند. هر طرح اقتصادی که بخواهد موجب بهبود اوضاع اقتصادی مملکت بشود باید با یک روحیه انقلابی برنامه ریزی بشود و با همان روحیه انقلابی اجرا بشود شاید به دلیل ضرورت انقلابی گری که برای رشد جامعه لازم است مقام معظم رهبری از واژه جهاد استفاده کردند.


جهاد فرهنگی زمینه جهاد مقدس اقتصادی

 

دلیل دیگر انتخاب واژه جهاد در نامگذاری امسال این است که جهاد یک واژه مقدس است و با این که اقتصاد فعالیتی مادی اشاره می کند اما این فعالیت مادی وقتی برای اعتلای یک مملکت اسلامی باشد و برای حفظ انقلاب اسلامی باشد یقیناً یک فعالیت مقدس خواهد شد. عنوان جهاداقتصادی فعالیت درست و صحیح اقتصادی را به یک فعالیت پر نور و معنوی می تواند تبدیل کند و به شرطی که در جهت اهداف این جهاد باشد و درک صحیحی از این اهداف وجود داشته باشد و مجاهدانه و با نوعی از از خود گذشتگی و ایثار به سمتش حرکت بکنیم.

ما برای تحقق جهاد اقتصادی باید به یک جهاد فرهنگی در باب فرهنگی که تنظیم کننده رفتار و روابط اقتصادی است بپردازیم. یعنی جهاد اقتصادی مقدمتاً به یک جهاد فرهنگی برای زمینه سازی جهاد اقتصادی نیاز دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۹ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۰
۰
۰
آقاي پناهيان دولت مردان ما فكر ميكنند جهاد اقتصادي تنها نام سال 90 است يا اينكه شعار است به هر جهت
نظر اينجانب اينكه بايد وزارت بازرگاني را خراب و مجددأ ساخته شود آنهم علمي بدست دانش پژوهان دانشكده ها و يك
وزير صادرات داشته باشيم كه از نظر قانون قويتر از سه قوه ايجاد بايد گردد. در غير اينصورت هرگز جهاد اقتصادي انجام نخواهد شد . منتظر جواب شما هستم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۰ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۰
۰
۰
http://ammariyon.ir/fa/pages/?cid=8832
عوامل چشم اسفندیار دولت؛ پادگان حمایت از هاشمی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۴ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۰
۰
۰
مجاهدت و فرهنگ جهاد در دولت سازندگی و توسعه به سبک رفسنجانی ذبح گردید و هم اکنون مجددا با تدبیر رهبر انقلاب در دولت جهادی احمدی نژاد متولد گردیده است.
دوستان و همسنگران، در جهت ترویج و رشد این نو شکفته همت مضاعف و کار مضاعف داشته باشید.
یا علی با سید علی
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها