کد خبر: ۱۰۶۲۳
زمان انتشار: ۱۳:۳۶     ۱۴ فروردين ۱۳۹۰

تغییرات در ساختار سرویس اطلاعاتی مصر و شکل گیری سرویس جدید اطلاعاتی به ریاست مراد محمد موافی در این کشور موجب نگرانی آمریکا شده است، چرا كه دولت ايالات متحده عمر سليمان بانفوذترين عضو رژيم مبارك را كه انتظار داشت پس از تغيير نظام، وي بتواند به‌عنوان مهره سيا خود را در رأس قدرت جا دهد، از دست رفته مي‌بيند.

به گزارش رجانيوز، موافی رییس جدید سرویس اطلاعاتی مصر پس از منصوب شدن به این سمت سفری یک روزه به سوریه داشت و همين مساله نيز نگرانی‌های آمریکا را بیشتر کرده است زیرا اولين سفر به دمشق پيام تغيير جدي در رویکردهای سرویس اطلاعاتی مصر در نگرش به مسائل منطقه را دارد.

به گزارش پایگاه خبری الرساله نت، هر چند یکی از اعضای برجسته وزارت دفاع آمریکا که نخواست نامش فاش شود سعی کرد چنین وانمود کند که کاخ سفید چندان نگران نیست اما تاکید وی بر اهمیت تغییرات اخیر در سرویس اطلاعاتی مصر برای آمریکا نشان می دهد انقلاب های منطقه علیه نظام های استبدادی اوضاع را در بخش روابط اطلاعاتی آمریکا با برخی از کشورها منطقه با دشواری‌هایی روبرو کرده است.

در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا به صراحت تغییرات منطقه را به مشکلی در مسیر نفوذ آمریکا در خاورمیانه تعبیر کرد و نوشت این مشکل در شرایطی است که یکی از اهداف آمریکا مبارزه با القاعده و برخی از گروه‌های بنیادگرا در منطقه است.

از دست دادن فردی مثل عمر سلیمان در راس سرویس اطلاعاتی مصر برای آمریکا هزینه ای سنگین به شمار می آید ضمن اینکه مسئولان آمریکایی معتقدند موافی رییس سرویس جدید اطلاعاتی و جایگزین عمر سلیمان چندان علاقه ای به ارتباط با آمریکا ندارد.

در همین زمینه یکی از مسئولان آمریکایی اوضاع مصر را به توفانی تشبیه می کندکه با خود تغییراتی را موجب شده است تا سبب شود آمریکا پس از سال‌ها ارتباط اطلاعاتی عمیق با مصر این بار نداند با چه شخصیتی در سرویس اطلاعاتی این کشور روبروست.

بنا بر اذعان تمام منابع آگاه، عمر سليمان در واقع نقش مهره سيا در مصر را دوره مبارك ايفا مي‌كرد، به طوري كه با توجه به اولويتي كه حفظ امنيت و موجوديت رژيم صهيونيستي براي امريكا داشت و هم‌مرزي مصر و سرزمين‌هاي اشغالي، عملاً‌ سليمان مسئول منطقه‌اي سيا بود.

وي در سركوب 30 ساله اخوان المسلمين به‌عنوان جدي‌ترين جريان اسلامگراي ضدامريكايي نيز نقش اول را داشت.

پل ولفوويتز معاون وزير دفاع امريکا در دوران جرج بوش رئيس جمهور سابق امريکا و معمار سياست‌هاي بوش در منطقه خاورميانه، دو روز پس از به ثمر نشستن انقلاب مردم مصر و سرنگوني مبارك در مصاحبه با سي‌ان‌ان، عمر سليمان را چهره اي براي دوران گذار مصر دانست.

همچنين شبکه تي وي پنج فرانسه نيز گزارش داد: عمر سليمان همکار بسيار نزديک سيا، امريکا و مورد اعتماد غرب است. وي پس از مبارک قدرت را در مصر در اختيار گرفته است. وي با اينکه در دهه هاي اخير مرد در سايه بود اما اکنون در 75 سالگي يکي قدرت‌مندترين مردان خاورنزديک است. وي که از کهنه سربازان جنگ با اسرائيل است توانست اعتماد حسني مبارک را به خود جلب کند. به‌ويژه در سال 1995، زماني که توانست حسني مبارک را از سوء قصد اسلامگرايان در اتيوپي نجات دهد. وي در آن زمان، رياست سرويس هاي اطلاعات مصر را برعهده داشت. وي در اين سمت در بطن چندين پرونده راهبردي قرار گرفت که در اين بين به‌ويژه مي توان از مذاکرات بين اسرائيلي ها و فلسطينيان نام برد که به عنوان مساله اي مربوط به امنيت ملي مصر تلقي مي شد. عمر سليمان در اين سال‌ها موجب ده ها مورد آتش بس و مذاکرات منظم بين مقامات اسرائيل که وي را به عنوان مذاکره کننده اي غير قابل چشم پوشي تلقي مي کنند و کشور هاي منطقه و مقامات فلسطيني برقرار کرده است. در مقابل درباره روابط عمر سليمان با حماس و اسلامگرايان مصري به سختي مي توان سخن گفت. بين وي و اخوان المسلمين روابط فوق العاده سردي حاکم است. عمر سليمان همچنين فردي است که به طور گسترده با مساله اسلامگرايي سر و کار داشته است و همکاري بسيار تنگاتنگي به‌ويژه با سيا دارد. در سال 1997 بي توجهي وزارت کشور مصر به درخواست هاي سليمان براي تقويت تدابير امنيتي در يکي از مراکز گردشگري مصر باعث شد بر اثر وقوع سوء قصدي مرگبار 58 نفر کشته شوند. از آن زمان تندروهاي ارتش مصر هزاران نفر را بازداشت کرده اند.
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها