کد خبر: ۱۰۴۳۷۴
زمان انتشار: ۲۲:۴۶     ۱۲ دی ۱۳۹۱
ما در رابطه با حضرت امام حسین (ع) اصولاً با احکام اختصاصی روبه رو هستیم و این به دلیل ویژگی های خاص حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است و از جمله این موارد تناول خاک کربلا و برپایی اربعین برای حضرت سیدالشهدا است.

به گزارش 598، حجت الاسلام سید محمد قائم مقامی، کارشناس دینی در رابطه با انحصار موضوع برگزاری اربعین برای حضرت امام حسین علیه السلام به خبرنگار شبستان گفت: ما در رابطه با حضرت امام حسین (ع) اصولاً با احکام اختصاصی روبه رو هستیم و این به دلیل  ویژگی های خاص الخاص حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است از جمله مواردی که می توان به وجود احکام خاص در رابطه با امام حسین (ع) اشاره کرد حلال بودن اکل طین یعنی خوردن خاک امام حسین (ع) و یا ضرورت بسیار موکد در زیارت ایشان و رفتن به زیارت حضرت امام حسین (ع) است. به گونه ای که از شدت این تاکیدات برخی استنباط وجوب کرده اند. به این معنی که همچنانکه زیارت بیت الله الحرام برای کسی که تا به حال به زیارت آن مشرف نشده، وجوب دارد برخی از این همه تاکید بر زیارت امام حسین (ع) وجوب آن را استنباط کرده اند در حالی که این مطلب (وجوب زیارت) درباره هیچیک از ائمه معصومین حتی پیامبراعظم (ص) عنوان نشده است.

وی افزود: این سفارش و تاکیدات فراوان به دلیل جایگاه خاص حضرت سیدالشهداء و نقش بی بدیل ایشان در بقای دین است. فداکاری منحصر به فرد، نحوه شهادت کاملاً منحصر به فرد حضرت و اهانت و هتک حرمتی که به ایشان شد، در عالم بی نظیر است. هتک حرمت حضرت در مقایسه با هتک حرمت هایی که به انسان های محترم در طول تاریخ صورت گرفته (باتوجه به این نکته که محترم ترین انسانها نیز ائمه و اولیای الهی هستند) بی سابقه است در نتیجه محبوبیت حضرت نیز نزد خدا خاص است.

 

حقیقت عاشورا مجدداً در اربعین تجلی می یابد

حجت الاسلام قائم مقامی تصریح کرد: این موارد موجب می شود که سیدالشهدا (ع) احکام خاصی نیز داشته باشند که از جمله این احکام که استثنائاً در رابطه با امام حسین (ع) مقرر شده برگزاری اربعین برای آن حضرت است. چرا که تنها برای حضرت سیدالشهدا پس از سال اول شهادت و اربعین اول، هر سال مراسم اربعین  برپا می شود.

وی با بیان اینکه در عرف مرسوم است که وقتی کسی فوت می کند برای او مراسم اربعین گرفته می شود گفت: نفس برگزاری اربعین و چهل روز در خود اسراری دارد به عنوان مثال یکی از فلسفه های برپایی اربعین آنست که وقتی چهل روز یا چهل مرحله از وقوع امری سپری می شود، آن امر به اوج خود می رسد، به همین دلیل ما معتقدیم که در اربعین حقیقت عاشورا به طرز کاملاً خاصی مجدداً تجلی می یابد و به همین دلیل اربعین فرصتی بسیار استثنایی برای بازخوانی، بازبینی و بازنگری ماجرای قیام اباعبدالله الحسین (ع)است.

 

زیارت معصوم در اصل زیارت خداست

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: اربعین در مورد افراد دیگر حتی بزرگان تنها در سال اول درگذشت آنها، گرفته می شود و سالهای بعد مرسوم نیست، ممکن است سالگرد وفات فرد توسط اطرافیان برگزار شود اما دیگر اربعین گرفته نمی شود تنها برای امام حسین (ع) به صورت استثنا و به دلیل اهمیت ویژه آن اینگونه عمل می شود.

وی تاکید کرد: ویژگی اربعین اصولاً در موضوع زیارت تجلی پیدا می کند اگرچه زیارت وجود مقدس اباعبدالله الحسین (ع) امری همیشگی و دائمی است اما در موضوع زیارت که یکی از مهمترین ارکان عبادی نیز محسوب می شود در اربعین آثار دیگری بدنبال دارد.

وی در تبیین و تشریح ارتباط زیارت معصوم و زیارت خدا گفت: شما از طریق زیارت معصوم خداوند را زیارت می کنید چرا که معصوم فانی در خدا و مضجع و مرقد او نیز فانی در نور و تجلی خداست زیارت آن مضجع و مرقد نیز زیارت اسم الله و نور الله است و از آنجا که اسم الله نیز فانی در خداست بنابراین زیارت معصوم در اصل زیارت خداست و به خصوص زیارت امام حسین (ع) که در روایتی نقل است که: «من زار الحسین بکربلا فقد زار الله فی عرشه» کسی که امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کند به درستیکه خداوند را در فوق عرش زیارت کرده است.

حجت الاسلام قائم مقامی افزود: زیارت خود فلسفه بسیار مهمی دارد و در همه ایام سفارش شده اما در این میان روز اربعین به شکل خاص الخاص روز زیارت است یعنی همچنانکه برخی روزهای سال به مناسبتی خاص اختصاص دارند به عنوان مثال روز 18 ذی الحجه که روز عهدگرفتن خداوند از مخلوقات و روز عهد و میثاق است، روز اربعین نیز خاص زیارت و به ویژه زیارت امام حسین (ع) است و این مطلب همواره در طول تاریخ نیز مطرح بوده است.

وی تصریح کرد: نکته بسیار مهم در باب اربعین آن است که امروز و در این زمان یعنی پس از انقلاب که دین وارد صحنه زندگی اجتماعی شده و تحول عظیم الهی به واسطه انقلاب اسلامی رخ داده و دین معنای خود را مجدداً باز یافته است ما متوجه معنا و مفهوم این فرمایش امام عسگری (ع) می شویم که زیارت اربعین را علامت مومن می دانند.

 

اربعین؛ یک مانور عظیم الهی است که در سطح جهان برگزار می شود 

حجت الاسلام قائم مقامی افزود: امروز به حادثه ای که در چند سال اخیر در روز اربعین و در کربلا رخ می دهد توجه کنید. جهان در این روز شاهد زیارت بیش از 10 میلیون نفری در کربلاست. این مساله یک مانور الهی بسیار با عظمت است که در سطح جهان انجام می شود. امروز حوادث و رخدادها، بعدجهانی یافته و دیگر در یک منطقه یا محله محدود نمی شود. امروز عراق پس از اتفاقات گذشته و حوادث جنگ و آزادی و ... در منظر و مرآی جهانیان قرار دارد و جهان حوادث و ماجراهای عراق را رصد می کند در نتیجه جهان امروز این مانور و تظاهرات عظیم را در اربعین مشاهده می کند که در نهایت نورانیت و عظمت برگزار می شود و این واقعه پیام خود را به جهان منتقل می کند.

این کارشناس دینی گفت: پیام این حرکت عظیم آن است که سمت و سوی حرکت جهان به سوی کربلا و به سوی حضرت اباعبدالله (ع) است و باید به این طرف باشد. یعنی سمت و سوی حرکت جهان به سوی مفتوح شدن به روی حقیقت الهی، به شکل نرم است چرا که وجود مقدس امام حسین (ع) مظهر فتح جهان به شکل نرم است و فتحی نرم فتحی است که قلب ها را فتح می کند، اندیشه ها را فرا می گیرد و منطق ها و دلها را به خود جذب می کند و اربعین این غوغای عجیب را بدنبال دارد.

وی زیارت اربعین را زیارت بسیار زیبایی دانست که نکاتی بدیع و بلند در آن ذکر شده که مهمترین آنها اشاره ای دوباره به فلسفه قیام امام حسین است.

حجت الاسلام قایم مقامی افزود: در اربعین چهل روز از واقعه عاشورا سپری شده، آرامشی پدید آمده و حال پس از 40 روز شما می خواهید دوباره در حادثه عاشورا و در کربلا بازنگری داشته باشید.

وی یادآور شد: در فرازی از زیارت اربعین آمده است که امام جان خود را بذل کرد تا بندگان را از حیرت ضلالت نجات دهد «لیستنقذ العباد» جهالتی مجدد که پس از اسلام پدید آمده بود و انسانها در اثر غفلت به خواب رفته و غافل شدند و این غفلت فاجعه ای عظیم را موجب شد امااین فاجعه و مصیبت بزرگ مجدداً انسانها را بیدار کرده و از ضلالت و گیجی و حیرت بیرون آورد آنچنان که در این زیارت نامه آمده است که «بذل مهجته فیک لیستنقذ العباد من الجهالة و حیرة الضلاله...»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها