کد خبر: ۱۰۳۹۹۳
زمان انتشار: ۱۲:۳۰     ۱۱ دی ۱۳۹۱
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا گفت: در 2 سال گذشته پرونده‌ای در خصوص قتل زنجیره‌ای در پلیس آگاهی تشکیل نشده است.

به گزارش 598 به نقل از فارس، سرهنگ هادی مصطفایی معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا در نشست خبری صبح امروز در ستاد فرماندهی ناجا به خبرنگاران گفت: جرایم جنایی در حوزه جان و امنیت مردم است و از دیگر جرایم دارای اولویت بیشتری است و تمرکز در رسیدگی به پرونده‌های این حوزه توسط پلیس بیشتر است.

سرهنگ مصطفایی گفت: مهمترین روند پلیس آگاهی در برخورد با جرایم جنایی بهره‌گیری از تجهیزات علمی و جدید و استفاده از باندهای اطلاعاتی و روش‌های نوین پیشرفته است که بتواند به خوبی اسناد و مدارک لازم را در خصوص جرم جمع‌آوری کند تا از دخیل شدن افراد بی‌گناه در پرونده‌ های جنایی جلوگیری شود و همچنین مراجع قضایی بتوانند با این اسناد و مدارک بهتر حکم در خصوص پرونده صادر کنند.

وی در ادامه افزود: استمرار در پیگیری پرونده‌ها در پلیس آگاهی همیشگی است و پرونده‌هایی که در سنوات گذشته به نتیجه نرسیده باشند همچنان در دست پیگیری توسط تیم‌های جدید است و در 9 ماهه اول امسال فقط 269 فقره قتل‌هایی که در سنوات گذشته اتفاق افتاده حتی تا 13 سال گذشته تشکیل پرونده شده بود کشف شده است.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا گفت: در خصوص جرایم زنجیره‌ای که مجرم دست به قتل‌های مختلفی می‌زند ساز و کارهایی توسط پلیس آگاهی پیش‌بینی شده که درصد وقوع این جرم را در سال‌های گذشته به درصد پایینی رسانده و می‌توانیم بگوییم در 2 سال گذشته پرونده‌ای در خصوص قتل زنجیره‌ای در پلیس آگاهی تشکیل نشده است.

سرهنگ مصطفایی همچنین گفت: پلیس آگاهی در بحث هماهنگی پلیس‌های آگاهی استان‌ها برای انجام عملیات همزمان و رسیدگی پرونده‌های در سطح کشور هماهنگی‌هایی انجام شده است که برای مثال شاهد آن بودیم که افرادی یک باند به صورت همزمان در چند استان مختلف دستگیر شدند.

وی همچنین در خصوص خلاصه وضعیت آماری پرونده‌های تشکیل شده در معاونت جنایی پلیس آگاهی گفت: در سال 90 آمار قتل 2.9 در هر هزار نفر بوده و در 9 ماهه امسال نسبت به سال گذشته در این حوزه 10 درصد کاهش داشتیم و کشف وقوع قتل در 9 ماهه اول امسال 85 درصد اعلام شده است که سهم استفاده از سلاح سرد در قتل‌های واقع شده امسال 36.3 درصد بوده و بیشترین سهم دلیل و انگیزه قتل بر اثر اختلافات قبلی با 30 درصد بوده است.

وی افزود: در این رابطه سرقت 6.5 درصد، اختلافات خانوادگی 15 درصد و مسائل اخلاقی 18 درصد، سایر موارد 8.7 درصد و پرونده‌های در حال رسیدگی 22 درصد است.

سرهنگ مصطفایی در ادامه افزود: سرقت مسلحانه 11 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته که کشفیات این جرم در حدود 70 درصد در سال جاری است که 38 درصد سرقت‌های مسلحانه به صورت خرده سرقت بوده است و ارزش مالی آنچنانی نداشته و همچنین 8.5 درصد از سرقت‌های مسلحانه سرقت از اماکن مهم مانند بانک بوده که در این زمینه 25 فقره از کشفیات سرقت‌های مسلحانه افرادی بودند که در قالب باند اقدام به سرقت می‌کردند.

وی همچنین ادامه داد: آدم‌ربایی 18 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته که کشفیات آدم‌ربایی توسط پلیس حدود صد درصد در سال جاری بوده است و حدود 60 درصد از وقوع این جرم در 5 استان شرقی و مرزی کشور اتفاق افتاده است.

سرهنگ مصطفایی در خصوص جرایم اخلاقی گفت: جرایم اخلاقی حوزه‌های مختلفی از جمله تجاوز و سوء استفاده‌های اخلاقی را شامل می‌شود که در این حوزه به خاطر حفظ آبرو مراجعات کمی را در پلیس آگاهی داریم ولی پرونده‌های تشکیلی 1.2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و کشف در خصوص این پرونده‌ها در سال جاری 93 درصد بوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها