کد خبر: ۱۰۲۹۰۷
زمان انتشار: ۱۹:۱۹     ۰۶ دی ۱۳۹۱

آدمی از آغاز تولد تا زمانی که با این دنیا وداع می کند، در معرض حوادثی است که در شخصیت و سرنوشت ابدی او موثر است و این تاثیر دوطرفه خواهد بود. هم می تواند عاملی برای بوجود آمدن حوادث مهم باشد و حوادث و اتفاقات قادرند او را بسازند. یکی از این حوادث مهم و سرنوشت سازکه شاید بتوان آن را موثرترین حادثه در زندگی آدمی تصور کرد امر ازدواج است.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، یکی از مهمترین دغدغه های انسان که متاثر از همترین دغدغه های انسان که متاثر از ویژگی های جسمانی و معنوی وی است، موضوع تزویج و انتخاب همسر است. موضوعی که هم از دیدگاه مادی و هم از دید مسائل دینی امری مهم تلقی می شود و بر هر انسانی لازم است برای پاسخ صحیح دادن به این موضوع تلاش کند. از جمله این تلاش ها در کنار مشورت و استفاده از تجربه های دیگران، مطالعه کتاب های سودمند است.

بر اساس این گزارش، کتاب "روابط متکامل زن و مرد" نوشته اندیشمند نا آشنای عرصه علم و معرفت، علی صفایی‌حائری است که در عین کم حجم بودن کتاب، شاید بتوان آن را یکی از موثرترین کتب در زمینه ازدواج دانست. باید اضافه کرد که این کتاب نه تنها برای زوج های جوان یا افرادی که در مراحل اولیه برای این امر خیر را تجربه می کنند یا قصد دارند تجربه کنند مناسب است، بلکه به زوج هایی که چندین سال از ازدواجشان می گذرد و یا حتی صاحب فرزند نیز هستند نیز توصیه می شود.

البته روی صحبت ما باید گروه اول است چرا که شاهد بوده ایم بسیاری افراد که این کتاب را مطالعه کرده اند، تجربه های زندگی و درس هایی که از زندگی مزدوج گرفته اند را در سطر سطر این کتاب بازخوانی کرده و می کنند. بنابراین بر جوانان عزیز لازم است این کتاب کم حجم و روان را که حاصل دو مقاله و یک سخنرانی از جناب صفایی است تورقی زده و از مطالب آن بهره مند شوند.

در اینجا لازم می‌دانم برخی از نکاتی که در این کتاب آمده و می‌توان گفت که غفلت از آنها در جامعه فعلی ما سبب شده آمار طلاق افزایش یابد عرض کنم گرچه با شرح و بسطی که استاد در هرکدام از این موارد در کتاب داده‌اند موارد بیشتر برای خواننده قابل تفهیم خواهد بود:

نگاه قرآن به  آثار ازدواج

آرامش(...لتسکنوا الیها)/لباس و پوشش(هن لباس لکم و انتم لباس لهن)/حرث و بهره برداری(نساءکم حرث لکم) که به عنوان مثال از این سه مورد به آخرین آن اشاره می کنم-البته استاد هرسه را توضیح داده اند- اینکه وقتی قرآن می فرماید زنان شما مانند یک زمین کشاورزی هستند بنابراین باید توجه کرد که این زمین نیازمند توجه به یک سری مسائل است: این زمین نیاز به بذر دارد، برای باروری این زمین باید فکر کرد، آفت زدایی داریم، شخم زدن دارد، نظارت می خواهد تا علف هرزه نروید، در پایان هم باید محصول آن را جمع آوری و نگهداری کرد که آسیب نبیند.

وظایف همسران

که وظایف به کارهایی مربوط می شوند که هم باید انجام دهند و هم باید از آن دوری کنند. که این وظایف در سه مورد تقسیم می شود:1)آموزش2)مشورت3)نظارت

یکی از نکاتی که بسیار مهم است این عبارت استاد است که ایشان آن را برگرفته از آیات و روایات می داند:

"به همان اندازه ای محبت و اقبال داشته باش که طرف تو نیاز دارد نه به اندازه ای که تو داری."

نکته کاربردی بعدی:

"مادر و پدرت را در برابر همسرت مگذار، خواسته های آنها و دوستانت را با زبان خواسته های خودت مطرح کن"

"مهم نیست در زندگی چه پیش می آید، مهم این است که ما با آن پیش آمد چگونه برخورد می کنیم."

"توقع ها که افول کرد، تحمل ها زیاد می شود."

استاد صفایی همچنین در بخشی از کتاب به زوج های جوان توصیه می کنند که دین را محور زندگی خودشان قرار دهد. مانند افرادی نباشند که به خاطر خانمش، فرزند یا فقر از دین ببرد و سست شود. بعد ایشان به یک نمونه تاریخی اشاره می کنند که حضرت امیر علیه السلام فرمودند که زبیر آدم خوبی بو دتا وقتی عبدالله متولد نشده بود. یا بگویند فلانی خوب بود تا وقتی ازدواج نکرده بود.

یکی دیگر از نکاتی که در بالا اشاره شد نحوه برخورد انسان با حوادثی است که در زندگی اش پیش می آید. اگر خستگی در زندگی پیش می آید، اگر مریضی یا ... رخ می دهد اینها طبیعت زندگی است برخلاف تصور بسیار از افراد که از زندگی یک فضای بدون رنج و سختی و مشکلات را متصورند در صورتیکه در روایات هم به اشتباه بودن این نگاه اشاره شده است. بنابراین همه اینها در زندگی پیش می آید و مهم این است که ما در برابر این امور چگونه برنامه ریزی کردیم و باید چگونه با آن برخورد کنیم.

در این کتاب فصول دیگری هم مانند موضوع تساوی حقوق زن و مرد و بحث حجاب نیز مطرح شده است.

کتاب "روابط متکامل بین زن و مرد" نوشته استاد علی صفایی(عین.صاد) توسط انتشارات لیله القدر با قیمت 1000 تومان عرضه شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها