کد خبر: ۱۰۲۱۴۴
زمان انتشار: ۰۱:۵۰     ۰۴ دی ۱۳۹۱
مهندس علی پور؛
وی خاطر نشان کرد: گروهی از علمای دینی هستند که روی مفاهیم پایه ای تکنولوژی بحث دارند و اینکه اصولا معنای تکنولوژی تعبد نیست و عقلانیتی می باشد که حول محور احتزاز و جدایی از تعبد است و بخاطر همین هم در دل تکنولوژِی انحرافی نهفته است.
به گزارش 598 به نقل از اخلاق نیوز، در تمام دوران زندگي انسان، آدمي براي رسيدن به كمال در جستجوي دانش و معرفت بوده است. از اين روي فناوري در همه زمينه هاي علمي و معرفتي به وجود آمد كه موجب شكوفايي زندگي انسان در زمينه هاي اقتصادي، فرهنگي ، سياسي ، اجتماعي و هنري و حتي اعتقادي شده است.

با نگاهي به تكنولوژي عصر حاضر در قلمرو زندگي فردي و تعمق در اثرات مثبت و منفي تكنولوژي در اين زمينه، مي توان روند تغييرات رو به رشد نحوه زندگي انسان را احساس كرد. محصولات تكنولوژي كه هر روز به بازار مصرف وارد مي شود، فرهنگي جديد نيز با خود به ارمغان مي آورند و انسان به عنوان يك مصرف كننده صرف توليدات مادي و معنوي تكنولوژي، آن را مي پذيرد و خود را بدان وابسته مي داند. وابستگي كه گهگاه موجب پايمال شدن ارزشهاي انساني نيز گشته است. برخي انديشمندان همچون هربرت ماركوزه، نظريه عمومي خويش را در باب سلطه تكنولوژي چنين بيان مي كند: تمامي جوامع صنعتي به واسطه اعتقادشان به علوم و تكنولوژي خود را با عقلانيت ابزاري توليد سازگار ساخته اند، عقلانيت ابزاري تمامي بخشهاي فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي جامعه را ناگزير مي سازد تا به اصل مهم بهره وري مادي وفادار بمانند. ليكن در اينجا مقوله اي به نام استفاده صحيح از تكنولوژي مطرح مي گردد مبني بر اينكه مي توان از تكنولوژي به گونه اي صحيح بهره برد تا ارزشهاي انساني را تحت الشعاع قرار ندهد.

مهندس علی پور مدرس و کارشناس سازمان مدیریت صنعتی در گفتگو با اخلاق نیوز در بیان اثرات تکنولوژی گفت: یکی از مهمترین اثراتی که تکنولوژی به زندگی ما داشته است اساسا تغییر سبک زندگی ما بوده است و در حقیقت سلایق و زیبایی شناختی ما را بطور کامل عوض کرده است. به خودی خود وقتی سبک زندگی را عوض می کند یعنی محیط را هم عوض کرده و برای توده مردم، یک نظام اخلاقی جدید که مبتنی بر عضویت در یک نظام تکنولوژیک باشد را ایجاد می نماید، یعنی شما دیگر بعنوان انسان خیلی زندگی نمی کنید بلکه جزئی از تکنولوژی زندگی می کنید، نه اینکه لزوما غیر انسانی باشید بلکه انسان یک هویت جدیدی پیدا می کند، بعنوان بازیگری در عرصه تکنولوژی .
 

کارشناس سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: از این جهت که باعث افزایش سطح رفاه، بالا رفتن میزان سرعت در کارها و افزایش سلامت و امید به زندگی شده است خوب بوده و برای مثال در چند دهه پیش  مرگ و میر نوزادان و مادران زیاد بوده ولی الان مرگ ومیر به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است. در حوزه دهان و دندان نیز ایران با چهل سال پیش قابل مقایسه نیست، سی سال پیش در میان بسیاری از اقشار مسواک امری مهجور بوده است، این موارد ابعاد خیلی خوب و مفید تکنولوژی می باشد. اما بطور کلی تکنولوژی بخاطر یک روح منفعت طلب و سودجویی کوتاه مدتی که بشر در وجودش است دارای ابعاد ضرر رساننده ای هم هست بعنوان مثال بلاهایی که ما سر محیط زیست، گونه های جانوری، آب و هوا و شرایط جوی و لایه اوزون آورده ایم و اینها ابعاد منفی تکنولوژی می باشد.

وی خاطر نشان کرد: گروهی از علمای دینی هستند که روی مفاهیم پایه ای تکنولوژی بحث دارند و اینکه اصولا معنای تکنولوژی تعبد نیست و عقلانیتی می باشد که حول محور احتزاز و جدایی از تعبد است و بخاطر همین هم در دل تکنولوژِی انحرافی نهفته است.
 

وقتی بر روی زمین قدم بر می داریم و می بینیم، بمب اتم ساخت دست بشر و پیشرفت تکنولوژِی در ابعاد مختلف باعث تباهی و نابودی انسانهای زیادی شده است، به این فکر افتاده که آیا باید تکنولوژی را کنترل کنیم و یا این خرابی ها حاصل چیز دیگری است؟

علی پور در این باره بیان کرد: ما نمی توانیم اندیشه ورزی را محدود کنیم، بشر ذاتا اندیشه ورز و ابزار ساز است. تکنولوژی ریشه اش تکنیک است و تکنیک ساختن و تکنیک شناختن ریشه ی لغوی تکنولوژی است. آن چیزی که ما نمی توانیم انجام بدهیم، بشر اندیشه کرده و تکنیک می سازد، کارهایی که نظام های اجتماعی و مدیریتهای آن باید انجام دهند کنترل نیست بلکه جهت دهی است. جهت دهی یعنی اینکه محفوظاتی را در مدیریت نظام های اجتماعی بیاورند که تکنولوژی در سعادت بلند مدت بشر طراحی شود نه سودهای آنی و برنامه های کوتاه مدت.

 بعنوان مثال بعد از پانصد سال که حسابی محیط زیست را از طریق سوزاندن زغال سنگ و بنزین و ... نابود کردیم الان مفهومی را به نام توسعه پایدار عنوان کرده ایم. توسعه پایدار یعنی توجه به پیشرفت و محیط زیست بصورت همزمان ولی اگر قوهِ عاقله ای تسلط تاریخی به موضوع توسعه متعادل داشت، توسعه ای که متوازن باشد با جریان تکامل تاریخی بشر از جهت عبودیت الهی، شاید ما به اینجا نمی رسیدیم که در این بحران ها باشیم.

وی در پایان افزود: رهبری نظام های اجتماعی است که جهت دهی تکنولوژی را مشخص می کند. تکنولوژی بی جهت نیست و ما نمی توانیم جلوی اندیشه ورزی را بگیریم اما می توانیم با مفروظاتی که در نظام های اجتماعی می گذاریم و مفروظاتی که در پرورش آدمها به کار می گیریم تکنولوژی را جهت دهی کرده و به سمت بسیار سودمندتر ببریم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها