به گزارش 598 به نقل از جهان، محمد شیخ زاده نویسنده وبلاگ قراجه در جدیدترین نوشته خود آورده است:
نماز در مكتب انسان ساز اسلام از جایگاه ویژهای برخوردار است و
هیچ عملی از اعمال دینی و افعال عبادی با آن قابل مقایسه نمیباشد و اگر
خواسته باشیم تعالیم و دستورهای دین را درجهبندی و مراتبشان را مشخص
نماییم، نماز در بالاترین درجه و مرتبه تعالیم دینی قرار دارد و از چنان
ارزشی برخوردار است كه سایر ارزشهای دینی در عرض آن قرار نمیگیرند و در
دستورات نماز، سجده از ارکان آن و از لحاظ رفتاری زیباترین حالت بنده در
برابر خداست.
شیعیان سجده بر زمین و آن چه از آن می روید را به شرط آن که
خوراکی و پوشاکی نباشد جایز می دانند. اما غیر شیعه سجده بر همه چیز را روا
دانسته و شیعیان را به بت پرستی متهم می کنند. افراطیهای از غیر شیعه
میگویند: سجده بر خاک نه تنها مستحب و یا واجب نیست بلکه حرام است و هر کس
از روی عمد مرتکب آن شود مشرک است.
دلیل ما برای سجده کردن بر مهر آن است که :
اولا، شیعه و سنی به اتفاق، این روایت را نقل کرده اند که حضرت
رسول اکرم (ص) چنین فرمودند: «جعلت لی الأرض مسجدا و طهورا : زمین برای من
سجده گاه و از عوامل طهارت قرار داده شده است» با این حدیث اصل جواز سجده
بر زمین اثبات میشود.
ثانیا، آن که پیامبر (ص) جز بر زمین یا حصیر و آن چه که مثل آن از
زمین می روید سجده نکردند، که این مطلب در روایت اهل تسنن نیز آمده است:
«کان لا یسجد الا علی الارض».
همان طور که حضرت امام صادق (ع) نیز فرموده اند : «جز بر زمین یا آن چه که از زمین میروید سجده نکن»
پس سجده بر مهر ، تعظیم خاک نیست بلکه سر ساییدن به خاک ، کرنش در
مقابل خداوند است و مهر نیز وسیله ای است جهت تسهیل و عبادت در هر مکان.
همه مسلمانان میگویند: سجده بر زمین و خاک آن صحیح است، بلکه
برتر آن است که سجده بر خاک باشد چرا که احادیث فراوان نبوی این برتری را
گوشزد فرموده است، و چون نیک بنگریم و سجده را در بوته اندیشه قرار دهیم
خواهیم یافت که اوج افتادگی سجده است و غایت بندگی سر بر خاک گذاشتن.