کد خبر: ۱۰۰۷۳۹
زمان انتشار: ۰۹:۵۹     ۲۸ آذر ۱۳۹۱
۳۳ سال پیش در چنین روزی
خطاب به حسنین هیکل : شما این را بدانید که اگر چنانچه سرنیزه سادات از روی مصر برداشته بشود، ملت مصر با ماست. برای اینکه ما اسلام را می‎خواهیم، مصر هم اسلام را می‎خواهد. ما می‎خواهیم یک حکومت اسلامی باشد، ملت مصر هم همین را می‎خواهند.

رخدادهای 28آذر1358

چکیده

امام خمینی امروز در مصاحبه با حسنین هیکل روزنامه نگار و نویسنده مصری فرمودند : بدانید که اگر چنانچه سرنیزه سادات از روی مصر برداشته بشود، ملت مصر با ماست. برای اینکه ما اسلام را می‎خواهیم، مصر هم اسلام را می‎خواهد. ما می‎خواهیم یک حکومت اسلامی باشد، ملت مصر هم همین را می‎خواهند.

رهبر انقلاب امروز همچنین در دیدار با قهرمانان کشتی آزاد در مسابقات آسیایی و پهلوانان کشتی باستانی تاکید کردند ، امروز روزی نیست که کسی اتکا به سرنیزه بکند. دنیا عوض شده.

عباس امیر انتظام به اتهام همکاری با سازمان جاسوسی آمریکا سیا و نیز ارتباط با آمریکا از سوی دادستان کل انقلاب بازداشت شد .

دریک کنفرانس مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی 15تن از عوامل ساواک و شکنجه گران این سازمان چگونگی فعالیت ها و شکنجه های ساواک را برای نمایندگان رسانه های گروهی داخلی و خارجی تشریح کردند . حسن ثنا معاون پرویزثابتی در سازمان اطلاعات و امنیت ساواک در این زمینه گفت : یکی از ارتباط هایی که ساواک ایران و سازمان سیا داشت نفوذ در واحدهای اطلاعاتی مبارزان فلسطین بود .

ایرج فریدی رهبر عملیات ساواک در آمریکا نیز گفت : اسرائیل از نظر اطلاعاتی به آن اندازه وسیع عمل می کرد که حتی آموزش کادرهای ساواک را زیر نظر داشت و کادرها را آموزش می داد .

یک هیئت سیاسی – نظامی به ریاست رابرت مورفی معاون وزارت دفاع آمریکا عازم عربستان ، عمان ، سومالی و کنیا شده است تا موافقت این کشورها برای استقرار  پایگاه های موقت را جلب کند . 

دولت  عراق در یادداشت هایی که برای امیرنشین ها و ممالک منطقه فرستاده خاطرنشان کرده است که آمریکا قصد دارد به بهانه آزاد کردن گروگان های آمریکایی در تهران برخی از جزایر واقع در قلمرو کشورهای خلیج فارس را اشغال کند و آنها را به پایگاه دائمی و واحدهای دریایی خود در این منطقه استراتژیک مبدل کند.

در پی اعلام رئوس طرح خودگردانی از سوی مقامات مسئول، عزالدین حسینی در جلسه ای با خبرنگاران اعلام کرد ما به دنبال خودمختاری هستیم نه خودگردانی .

لشکر 28کردستان در اطلاعیه ای تاکید کرد : هر نوع اقدام و تظاهرات مسلحانه که امنیت مردم شرافتمند کردستان را به مخاطره اندازد با قاطعیت سرکوب و تجاوز به قرارگاههای نیروهای مسلح اعم از پاسداران انقلاب ، ژاندارمری و شهربانی تحمل نخواهد شد .

دریادار مدنی فرمانده نیروی دریایی و استاندار خوزستان گفت : به مقامات فرمانداری خرمشهر دستور داده ام معلمان مدرسه عراقی های خرمشهر را که در این شهر به اتهام جاسوسی دستگیرشده اند آزاد و به کشورشان بازگردانده شوند .

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در اطلاعیه شماره 75خود تاکید کردند در انقلاب اسلامی ایران راهی برای سازش نیست . در این اطلاعیه آمده است : رفتار غلط وزارت امورخارجه آمریکا را امیدوار کرده که اوضاع در ایران دگرگون شده است .

دادستان و اعضای دادستانی انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان با ارسال نامه ای برای آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب بعنوان اعتراض به روشن نبودن موضع دولت درباره خوانین و ایادی رژیم گذشته از سمت خود استعفا دادند .

بزرگترین دستاورد و بزرگترین آرزو

حسنین هیکل روزنامه نگار و نویسنده مصری امروز با حضور در شهر قم با امام خمینی دیدار و مصاحبه کرد . اهم بیانات امام در این مصاحبه عبارت است از:

1- مهمترین چیزی که در سال گذشته برای ملت ما حاصل شد، قطع ایادی ابرقدرتها از کشور و قطع ظلمی که بر اینها در سالهای طولانی می‎شد، آن بزرگتر چیزی بود که بر ما گذشت. و بزرگتر چیزی که ما آرزو داریم این است که در این سال ان‎شاءاللّه‎ ممالک اسلامی به ما متصل بشوند و ملتهای مسلمین بیدار بشوند و متوجه به این بشوند که این تبلیغاتی که ابرقدرتها کردند و خودشان را آسیب‎ناپذیر معرفی کردند، اینها حقیقت نداشته است.

کارتر شبیه شیری است که ...

2- من حیفم می‎آید که مثل بزنم به شیر، که می‎گویند وقتی که مقابل یک دشمن می‎ایستد هم فریاد می‎زند و هم از آن طرفش چیزی بیرون می‎آید و هم دمش را حرکت می‎دهد. فریاد می‎زند برای اینکه طرف را بترساند. می‎ترسد، از این جهت از او چیزی هم صادر می‎شود. دمش را حرکت می‎دهد برای اینکه میانجی پیدا کند. آقای کارتر را من حیفم می‎آید که بگویم شیر، لکن یک موجودی است که همین کارها را دارد می‎کند.

اگر این طور بود که مثلاً، آن وقتی که مرحوم آقای مطهری را ترور کرده بودند، یک نیمی از مردم عقب‎نشینی کرده بودند، آن وقت برای نیم دیگرش هم مرحوم آقای قاضی را مثلاً ترور می‎کردند و مرحوم آقای مفتح را و دیگران را. اما وقتی دیدند که هر شخصی را که اینها ترور کردند بازار نهضت گرمتر شد و مردم بیشتر به این نهضت اقبال کردند. این چه انگیزه‎ای دارد که اینها به این جنایت دست می‎زنند؟

اگر سرنیزه سادات برداشته شود / ملت مصر نیز به دنبال اسلام است

3- شما این را بدانید که اگر چنانچه سرنیزه سادات از روی مصر برداشته بشود، ملت مصر با ماست. برای اینکه ما اسلام را می‎خواهیم، مصر هم اسلام را می‎خواهد. ما می‎خواهیم یک حکومت اسلامی باشد، ملت مصر هم همین را می‎خواهند.(1)

می خواهند نهضت را سست کنند ولی ...

رهبر انقلاب امروز همچنین با قهرمانان کشتی آزاد در مسابقات آسیایی و پهلوانان کشتی باستانی دیدار و گفت و گو کردند . اهم بیانات امام در این دیدار عبارت است از :

1- اگر این طور بود که مثلاً، آن وقتی که مرحوم آقای مطهری را ترور کرده بودند، یک نیمی از مردم عقب‎نشینی کرده بودند، آن وقت برای نیم دیگرش هم مرحوم آقای قاضی را مثلاً ترور می‎کردند و مرحوم آقای مفتح را و دیگران را. اما وقتی دیدند که هر شخصی را که اینها ترور کردند بازار نهضت گرمتر شد و مردم بیشتر به این نهضت اقبال کردند. این چه انگیزه‎ای دارد که اینها به این جنایت دست می‎زنند؟

اول قدم در هر مبارزه ای چیست ؟

2- اول قدم هر مبارزه‎ای ارزیابی این است که در این مبارزه می‎شود یا نمی‎شود، و شما ثابت کردید که نه «می‎شود». می‎شود با امریکا هم طرف شد. می‎شود که لانه جاسوسی امریکا را هم تصرف کرد. می‎شود جاسوسهای امریکایی را هم گرفت و نگه داشت، و حفظ کرد. شما این را ثابت کردید به دنیا. آن عظمتی که از آنها به واسطه تبلیغات زیادی که داشتند، در دنیا سایه افکنده بود که ابرقدرت است، و کسی حق حرف زدن ندارد آن شکست. معلوم شد نه، ملتها می‎توانند فریاد بزنند.

اینها فقط شعر است ...

اینها به مردم همچو بزرگ نشان داده بودند مسائل را که مردم خیال می‎کردند که اگر الآن یک حرفی بزنیم، یکدفعه چتربازهای امریکا می‎آیند می‎ریزند و ایران را خراب می‎کنند. در همین قضیه، این را کراراً برای ما آمدند گفتند که؛ می‎نوشتند، از خارج هم می‎نوشتند که چتربازها بناست که از آن بالا بیایند بالای سر سفارت. از آن بالا یک دوایی بریزند و بیهوش کنند همه را و بیایند پایین و همه را ببرند، و در قم هم می‎خواهند بیایند و شما را بربایند. حتی بعضیها آمده بودند به من می‎گفتند که شما نمانید اینجا شب. خوب، آقا این شعر است که اینها می‎گویند. (2)

بازداشت عباس امیر انتظام به اتهام جاسوسی برای آمریکا

عباس امیر انتظام به اتهام همکاری با سازمان جاسوسی آمریکا سیا و نیز ارتباط با آمریکا از سوی دادستان کل انقلاب بازداشت شد . دانشجویان مسلمان پیرو خط امام همچنین گفتند : اسناد و مدارک زیادی حاکی از ارتباط دائم امیرانتظام با آمریکا بدست آمده است که بزودی در اختیار مطبوعات و رسانه های گروهی قرار خواهد گرفت .

همکاری با سیا

دو تن از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام امشب در یک برنامه تلویزیونی با ارائه اسناد و مدارکی اعلام کردند عباس امیر انتظام با سفارت اشغالی آمریکا و سیا همکاری داشته و مقدمات مبادله اطلاعات بین دو کشور را فراهم می آورده است .

عباس امیر انتظام به اتهام همکاری با سازمان جاسوسی آمریکا سیا و نیز ارتباط با آمریکا از سوی دادستان کل انقلاب بازداشت شد . دانشجویان مسلمان پیرو خط امام همچنین گفتند : اسناد و مدارک زیادی حاکی از ارتباط دائم امیرانتظام با آمریکا بدست آمده است که بزودی در اختیار مطبوعات و رسانه های گروهی قرار خواهد گرفت .

بنا بر این گزارش در یکی از اسناد کاردار آمریکا تاکید کرده است امیرانتطام در حقیقت علاقه به ادامه تماس با آمریکا دارد و بنظر میرسد خالصانه می کوشد تا دوباره روابط دوجانبه خوبی بین ایران و آمریکا برقرارکند .

دانشجویان مسلمان ادامه دادند : بر اساس سند دوم سیا از کاردار آمریکا در استکهلم میخواهد که به انتظام اطلاع دهد که ما حاضریم تبادل اطلاعات بعد از دهم سپتامبر انجام شود. بر اساس این سند مشخص می شود که امیر انتظام قبلا تقاضای چنین کاری یعنی تبادل اطلاعات را کرده که از طرف سیا اطلاع داده میشود حاضرند این تبادل اطلاعات پس از دهم سپتامبر انجام گیرد . (3)

اسرار همکاری فوق محرمانه سازمان های سیا ، موساد و ساواک

دریک کنفرانس مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی 15تن از عوامل ساواک و شکنجه گران این سازمان چگونگی فعالیت ها و شکنجه های ساواک را برای نمایندگان رسانه های گروهی داخلی و خارجی تشریح کردند .

ماموریت ساواک برای نفوذ در گروههای فلسطینی

حسن ثنا معاون پرویزثابتی در سازمان اطلاعات و امنیت ساواک در این زمینه گفت : یکی از ارتباط هایی که ساواک ایران و سازمان سیا داشت نفوذ در واحدهای اطلاعاتی مبارزان خلق فلسطین بود .

حسن ثنا در این رابطه ادامه داد : سیا یک خلبان اردنی بنام احمد ابوصفیر را بوسیله خادمی و هوشنگ اربابی در هواپیمایی استخدام کرده بود و او با پروازهای خارجی خود توانسته بود ذر یک سازمان فلسطینی نفوذ کند و اطلاعات خود را در اختیار سیا بگذارد .

وی ادامه داد : این خلبان توانسته بود با بهرام راستین که بین انقلابیون ایران و سازمان های بین المللی ایرانیان در خارج از کشور ارتباط داشته رابطه برقرار کند و اطلاعاتی در اختیار ساواک قرار دهد .

ماموریت آمریکا به شاه برای تصفیه ارتش بعد از کودتای28مرداد

ایرج فریدی رهبر عملیات ساواک در آمریکا نیز گفت : بخشی که من کار میکردم ارتباطی با سیاست نداشت ، ما درباره سازمان های دانشجویی در آمریکا تحقیق می کردیم و ساواک با اف بی آی در این زمینه تماس داشت ، بعد از کودتای مرداد 1332و به قدرت رسیدن دوباره شاه، آمریکا به این نتیجه رسید که باید در ارتش ایران تصفیه وسیعی بعمل آید .

یکی از ارتباط هایی که ساواک ایران و سازمان سیا داشت نفوذ در واحدهای اطلاعاتی مبارزان خلق فلسطین بود .حسن ثنا در این رابطه ادامه داد : سیا یک خلبان اردنی بنام احمد ابوصفیر را بوسیله خادمی و هوشنگ اربابی در هواپیمایی استخدام کرده بود و او با پروازهای خارجی خود توانسته بود ذر یک سازمان فلسطینی نفوذ کند و اطلاعات خود را در اختیار سیا بگذارد .

وی ادامه داد : در اجرای این طرح بود که شبکه های افسران توده ای بر اساس آموزش های سازمان های اطلاعاتی آمریکا کشف شد و تا سال 1956[1335]تشکیلات امنیتی و اطلاعاتی بوسیله آمریکا در ایران بوجود آمد و نضج گرفت و از آن سال به بعد به غیر از آمریکا، انگلیس و اسرائیل نیز در این زمینه کمک هایی کردند .

کنفرانس های مشترک ساواک و اسرائیل

این عضو ساواک ادامه داد : ساواک در مورد مسائل مربوط به اسرائیل نیز یک کنفرانس سه جانبه تشکیل می داد که در این کنفرانس ایران ، اسرائیل و یک کشور دیگر شرکت داشتند . وی توضیح داد : این کنفرانس ها بهانه ای بود تا هر سه کشور پایگاه های اطلاعاتی خود را در خاک یکدیگر حفظ کنند ، مثلا اسرائیل در خاک ما پایگاه اطلاعاتی داشت و این پایگاه فعالیت ایرانیان را در فلسطین به ساواک گزارش می کرد .

آموزش کادرهای ساواک توسط اسرائیل

وی گفت : در ایران به موساد این اجازه داده شده بود تا بر روی دیپلمات های کشورهای عربی و شوروی کار اطلاعاتی کنند . این عضو ساواک گفت : ماموران موساد در مسائل داخلی ایران از جمله در جنگ کردستان به ایران کمک می کردند و سلاحهای روسی را که اسرائیل در جنگ اعراب بدست آورده بود به ایران منتقل می کردند تا در اختیار یاران بارزانی قرار دهیم . (4)

ساواک در مورد مسائل مربوط به اسرائیل نیز یک کنفرانس سه جانبه تشکیل می داد که در این کنفرانس ایران ، اسرائیل و یک کشور دیگر شرکت داشتند . وی توضیح داد : این کنفرانس ها بهانه ای بود تا هر سه کشور پایگاه های اطلاعاتی خود را در خاک یکدیگر حفظ کنند.

توطئه آمریکا برای دخالت در مناطق نفت خیز خاورمیانه

گزارش های مربوط به اعزام یک هیئت سیاسی نظامی آمریکا به خاورمیانه بمنظور جلب موافقت دوستان آمریکا در مورد دادن پایگاه های موقت بازتاب گسترده ای در کشورهای عربی پیدا کرده است . این هیئت به ریاست رابرت مورفی معاون وزارت دفاع آمریکا عازم عربستان ، عمان ، سومالی و کنیا شده است ، سه کشور اخیر در هلالی منطقه نفت خیز خاورمیانه را در برگرفته اند .

به نوشته القبش عراق در یادداشت هایی که برای امیرنشین ها و ممالک منطقه فرستاده خاطرنشان کرده است که آمریکا قصد دارد به بهانه آزاد کردن گروگان های آمریکایی در تهران برخی از جزایر واقع در قلمرو کشورهای خلیج فارس را اشغال کند و آنها را به پایگاه دائمی و واحدهای دریایی خود در این منطقه استراتژیک مبدل کند .

خبرگزاری تاس در شوروی نیز از قول مقامات این کشور نقشه های وزارت دفاع آمریکا برای اشغال مستقیم منابع نفتی در خلیج فارس را بشدت محکوم کرد . (5)

عزالدین حسینی ؛ ما به دنبال خودگردانی نیستیم ، فقط خودمختاری

در پی اعلام رئوس طرح خودگردانی از سوی مقامات مسئول، شیخ عزالدین حسینی در جلسه ای با خبرنگاران اعلام کرد ما به دنبال خودمختاری هستیم نه خودگردانی .

عزالدین حسینی گفت : تصور می کنم مردم موافق نباشند چون خودمختاری نزد ما مقدس است ، من یک اشتباه را تصحیح می کنم که در بعضی از روزنامه ها نوشته که ما به محتوی توجه می کنیم ، باید بگویم که ما علاوه بر محتوی با لفظ مقدس خودمختاری نیز موافق هستیم زیرا رمز مبارزات و شعار خلق کرد دموکراسی برای ایران و خودمختاری برای کردستان می باشد .

وی در پاسخ به این سوال که اگر دولت مرکزی  حاضر به اعطای آنچه شما خواهان آن هستید نباشد  چه خواهد شد گفت : ملت کرد نخواهند پذیرفت . (6)

تجاوز به قرارگاههای نیروهای مسلح را تحمل نخواهیم کرد

لشکر 28کردستان در اطلاعیه ای تاکید کرد استقرار و دفاع از مرز کشور در منطقه استحفاظی بعهده این لشکر است و همچنین حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران که پاسداران انقلاب یکی از ثمرات آن است یک رسالت تاریخی برای لشکر است . لشکر 28کردستان اعلام کرد : از کلیه برادران پاسدار انقلاب در منطقه استحفاظی لشکر قویا حمایت و مهاجمان را بی قید و شرط نابود خواهیم کرد  . (7)

به نوشته القبش عراق در یادداشت هایی که برای امیرنشین ها و ممالک منطقه فرستاده خاطرنشان کرده است که آمریکا قصد دارد به بهانه آزاد کردن گروگان های آمریکایی در تهران برخی از جزایر واقع در قلمرو کشورهای خلیج فارس را اشغال کند و آنها را به پایگاه دائمی و واحدهای دریایی خود در این منطقه استراتژیک مبدل کند .

مدنی : دستور آزادی جاسوس های عراقی را صادر کرده ام

دریادار مدنی فرمانده نیروی دریایی و استاندار خوزستان گفت : به مقامات فرمانداری خرمشهر دستور داده ام معلمان مدرسه عراقی های خرمشهر را که در این شهر به اتهام جاسوسی دستگیرشده اند آزاد و به کشورشان بازگردانده شوند .

وی در مورد تجاوز نیروهای عراقی به مرزهای ایران نیز گفت : این درگیری ها به آن حد که اعلام شده بزرگ نیست و تجاوزهای مرزی کوچکی بوده که با آنها مقابله شده و خوشبختانه کسی در این حوادث کشته نشده است . (8)

در ایران راهی برای سازش وجود ندارد

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در اطلاعیه شماره 75خود تاکید کردند در انقلاب اسلامی ایران راهی برای سازش نیست .

آمریکا می گوید در ایران اوضاع بصورتی قابل قبول درآمده است ، چون اقدامات وزارت خارجه با آهنگی غیر از آهنگ انقلاب و خط امام است دشمن به چنین سرابی دلخوش شده است ، امروز همه و  هر مقام مسئولی موظف است که بسیار سنجیده و حساب شده سخن بگوید ، اساسا ملت ایران ننگ دارد که با دشمن آنهم دشمنی پلید چون آمریکا زیاد از حد ضرورت سخن بگوید ما فقط یک سخن داریم و آن اینکه آمریکا باید شاه مخلوع را به ایران تحویل دهد.

در ادامه این اطلاعیه با اشاره به اقدامات وزارت خارجه که زمینه ساز خوشحالی دولت آمریکا شده آمده است : آمریکا می گوید در ایران اوضاع بصورتی قابل قبول درآمده است ، چون اقدامات وزارت خارجه با آهنگی غیر از آهنگ انقلاب و خط امام است دشمن به چنین سرابی دلخوش شده است ، امروز همه و  هر مقام مسئولی موظف است که بسیار سنجیده و حساب شده سخن بگوید ، اساسا ملت ایران ننگ دارد که با دشمن آنهم دشمنی پلید چون آمریکا زیاد از حد ضرورت سخن بگوید ما فقط یک سخن داریم و آن اینکه آمریکا باید شاه مخلوع را به ایران تحویل دهد .(9)

استعفای دادستان و اعضای دادستانی انقلاب سیستان و بلوچستان

دادستان و اعضای دادستانی انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان با ارسال نامه ای برای آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب بعنوان اعتراض به روشن نبودن موضع دولت درباره خوانین و ایادی رژیم گذشته از سمت خود استعفا دادند . (10)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 322

2- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 333

3- اطلاعات ، 29آذر1358، صفحه 2

4- اطلاعات ، 28آذر1358، صفحه 1و2

5- اطلاعات ، 28آذر1358، صفحه 1

6- اطلاعات ، 28آذر1358، صفحه 3

7- اطلاعات ، 28آذر1358، صفحه 3

8- اطلاعات ، 28آذر1358، صفحه 10

9- اطلاعات ، 28آذر1358، صفحه 11

10- اطلاعات ، 28آذر1358، صفحه1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها