مرتضی تمدن در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره اظهارات اخیر شهردار تهران مبنی بر اینکه طرح زوج و فرد خودروها در آلودگی هوا کاری بچه گانه بود و نمیتواند مشکل تهران را حل کند، گفت: هیچوقت اعلام نکردهایم که زوج و فرد علاج حل دائمی مشکل آلودگی هوای تهران است.
وی ادامه داد: بنده تصورم این است که آقای شهردار تهران بر اساس اطلاعات غلطی که در اختیارش قرار دادهاند و یا به علت شتابزدگی که جای تأمل دارد اظهارات اخیر را مطرح کردند.
تمدن افزود: تمام مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر تهران به رویت و امضای نمایندگان تام الاختیار شهردار تهران رسیده است و تقریباً در تمامی جلسات کاهش آلودگی هوای شهر تهران و کمیته مواقع اضطراری نمایندگان شهرداری نیز حضور داشته اند.
استاندار تهران بیان داشت: کافی بود آقای قالیباف از نمایندگان خود درباره اقدامات اساسی و بلند مدتی که برای کاهش آلودگی هوای تهران انجام شده است سوال میکرد و لازم نبود خودشان را عصبانی کنند که البته عصبانیت آقای شهردار در این روزها قابل درک است.
وی گفت: آنچه که آقای شهردار بعنوان اقدامات بچه گانه ذکر کرده اند معطوف به تصمیمات کوتاه مدت برای روزهای هشدار و ناسالم بوده است.
تمدن خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری تا به امروز فقط 3 روز افزایش طرح زوج و فرد را در شهر تهران اجرایی کرده ایم.
وی بیان داشت: این اقدامات بدلیل پایداری هوا بوده است که اگر در این شرایط حتی یک شمع نیز در آسمان تهران روشن می کردیم هوا آلوده میشد.
تمدن افزود: اگر آقای شهردار پایداری هوا را بچه گانه میداند به ما ربطی ندارد و باید از عالم خلقت جستجو کنند ولی در شرایطی که سکون و پایداری هوا را داریم و هفت میلیون اگزوز درحال دودکردن است و تمام موتورخانه های ساختمانهای مسکونی تهران درحال فعالیت هستند، در مقابل سایر اقدامات کاری مانند زوج و فرد کردن را موثر می دانیم.
استاندار تهران یادآورشد: آقای قالیباف چندین بار اعلام کرده که چندین برابر ظرفیت در شهر تهران خودرو است و تا جایی که یاد داریم طرح زوج و فرد یکی از ایده های آقای شهردار در زمان فرماندهی نیروی انتظامی بوده است که اگر این طرح بچهگانه است آن زمان نیز بچهگانه بوده است.
تمدن ادامه داد: اگر طرح زوج و فرد برای روزهای خاصی ضرورت داشته باشد نه تنها بچهگانه نیست بلکه در کوتاه مدت ضرورت دارد و مردم نیز از این امر راضی هستند؛مردم سلامتی خود را به فعالیتهای روزانه ترجیح میدهند.
وی تأکید کرد: به استناد نظر سنجی ها مردم نیز از طرح زوج و فرد استقبال کردند بنابر این نباید کلی گویی شود .
استاندار تهران خاطرنشان کرد: 27 اقدام بلندمدت و اساسی برای کاهش آلودگی هوا در دست انجام است که همین موضوع باعث شد به استناد پایگاههای سنجش آلودگی هوای استان تهران در هیچکدام از مناطق شهر گازهای سمی از حد مجاز فراتر نرود و فقط ذرات کمتر از 5/2 میکرون میزان آلایندگی آن از حد مجاز فراتر رفت و به اضطرار نرسید که با تعطیلی 2 روزه اجازه ندادیم به شرایط اضطرار برسد.
تمدن افزود: بر اساس اعلام شهرداری تهران بین 58 تا 63 درصد بودجه شهرداری در حمل و نقل عمومی هزینه می شود که با توجه به بودجه 10 هزار و 500 میلیارد تومانی شهرداری تهران بودجه اختصاص یافته برای حمل و نقل عمومی حدود 6000 میلیارد تومان در سال جاری است.
وی گفت: شهرداری گزارش دهد این پول را چگونه و کجا در حوزه حمل و نقل عمومی هزینه کرده است که مدعی است هنوز در تکاپوی هزینه های مورد نیاز در این بخش را نمیدهند.
تمدن خاطرنشان کرد در بهمن ماه سال گذشته نامهای به شهرداری تهران ارسال شد که این نامه به استناد تحقیقات پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران تهیه شده بود که در ان وظایف شهرداری در کاهش آلودگی هوا لیست شده بود.
وی ادامه داد: اکنون سوال می کنیم آیا بر اساس نامه 8 بهمن 1390 به شماره 10504 مراجعه و به وظایف ذاتی شهرداری عمل شده است؟
تمدن افزود: ما می دانیم که ذرات معلق 5/2 میکرون بخشی از آن مربوط به فعالیتهای عمرانی شهری و ساخت و سازهای زیاد در تهران و دیگر نقاط شهر است بنابراین طبیعی است که شهرداری باید پیشگام می بود و در تعدیل بسیاری از فعالیتهایی که به سلامتی مردم آسیب می زند پیشقدم میشد.
استاندار تهران خاطر نشان کرد: باید به سلامتی مردم و ایجاد هوایی پاک و سالم در تهران کمک کنیم و کمتر از ابزار رسانه ای که امروز فقط در اختیار آقای شهردار است استفاده شود و به جای بحثهای تلخ به مردم خدمت کنیم.