کد خبر: ۱۰۰۶۵
زمان انتشار: ۱۷:۴۹     ۱۲ اسفند ۱۳۸۹
ناو جنگی یواس‏‎اس کرساج با عبور از کانال سوئز وارد بند اسماعیلیه در مصر شد. به دنبال ورود دو ناو جنگی امریکایی به کانال سوئز، مخالفت‌های داخلی و بین‌المللی با مداخله نظامی در لیبی افزایش یافته است.

به گزارش مشرق به نقل از پرس تی وی، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز چهارشنبه (11 اسفند) در گفت‌وگو با جمعی از خبرنگاران در استانبول گفت، گروه مخالف دولت لیبی خواهان مداخله نظامی خارجی در این کشور نیست.

وی در ادامه افزود: "ما مخالف مداخله خارجی در لیبی هستیم زیرا مردم لیبی با این اقدام مخالفند".

وی خاطر نشان کرد، کشورهای خارجی باید از مداخله نظامی در لیبی خودداری کنند چرا که مردم این کشور و گروه‌های مخالف دولت قذافی با این اقدام مخالف هستند.

این در حالی است که ترکیه به عنوان یکی از اعضای تاثیرگذار و بانفوذ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ضمن مخالفت با اقدام نظامی علیه رژیم قذافی می‌گوید، ناتو زمانی می‌تواند وارد عمل شود که یکی از اعضای آن هدف تهاجم قرار گرفته باشد.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز در جریان سفر هفته جاری خود به آلمان گفت: "ناتو هیچ کاری در لیبی ندارد".

از سوی دیگر، 22 عضو اتحادیه عرب روز چهارشنبه (11 اسفند) با هدف بررسی اوضاع لیبی با یکدیگر در قاهره دیدار و بر مخالفت خود با مداخله نظامی کشورهای خارجی برای حل بحران آن کشور تاکید کردند.

ایران نیز ضمن هشدار به غرب درباره هرگونه مداخله نظامی در لیبی می‌گوید، کشورهای غربی نباید از انقلاب مردمی این کشور مسلمان سو‌ءاستفاده کرده و لیبی را به پایگاهی نظامی برای خود تبدیل کنند.

نماینده ونزوئلا در سازمان ملل نیز از کشورهایی که به دنبال استفاده از نیروی نظامی در لیبی هستند به شدت انتقاد و تاکید کرده است که این کشورها تنها به دنبال تصرف یکی از مهم‌‌ترین منابع نفت و انرژی هستند.

آلین ژوپه، وزیر خارجه فرانسه، روز چهارشنبه (11 اسفند) در نشست نمایندگان 28 عضو ناتو هشدار داد، اقدام نظامی علیه دولت لیبی حس ضداروپایی را در میان مردم جهان عرب برمی‌انگیزد.

وی تصریح کرد، هرگونه عملیات نظامی در لیبی حتی محافظت از حریم هوایی این کشور نیازمند تایید سازمان ملل است.

در حالی دو کشتی جنگی امریکایی روز چهارشنبه وارد آب‌های مدیترانه شدند که اعضای ناتو بر سر استفاده از نیروی نظامی در لیبی با یکدیگر اختلاف دارند.

درگیرهای در لیبی بین نیروها معمر قذافی و تظاهرکنندکان مخالف دولت در پی سقوط چندین شهر و در دست گرفتن کنترل این شهرها توسط انقلابیون، افزایش یافته است.

این در حالی است که به گفته گروه‌های فعال حقوق بشر تا کنون دست‌کم 6000 هزار نفر از مردم لیبی در جریان سرکوب‌های خونین اخیر دولتی کشته شده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها