یکی از شگردهایی که رسانه های فارسی زبان برای فریب دادن ذهن مخاطبان نسبت به مسائل موجود در ایران مورد استفاده قرار می دهند، گزینش موارد احساس برانگیز(برجسته سازی) و بازی کردن با احساسات (اقناع) مخاطبین است.
آمار رو به رشد آسیبها و ناهنجاری های ناشی از استفاده نادرست و غیرایمن از اینترنت، به یکی از دغدغه های اساسی و مشترک سیاستگذاران و والدین در سرتاسر جهان تبدیل شده است.
در شرایطی که جنگ نرم و عملیات روانی دشمن علیه افکار عمومی جامعه به اوج خود رسیده، کنشگران حوزه مسجدی و بانوری ها از عقبماندگی جدی در حوزه سواد رسانهای و ضرورت بازنگری در استراتژیهای مقابله با جنگ رسانهای سخن میگویند.
نظریه اقتصاد سیاسی رسانه
نظریه اقتصاد سیاسی رسانه بر پایه دیدگاههای مارکسیستی بنا شده و بر تأثیر مستقیم ساختارهای اقتصادی بر تولید و توزیع فرهنگ و رسانهها تأکید دارد.
مصرفگرایی و زندگی روزمره: نظریه مصرف
نظریه تولید رضایت
نظریه "تولید رضایت" اثر ادوارد هرمان و نوآم چامسکی یکی از کلیدیترین رویکردهای انتقادی به رسانههای جمعی در جوامع سرمایهداری است.
نقش سرمایهداری در تسلط بر اطلاعات: نگاهی به نظریه هربرت شیلر
هربرت شیلر در نظریه خود به بررسی نقش اطلاعات و ارتباطات در چارچوب سرمایهداری و اثرات آن بر جامعه میپردازد. او معتقد است که اطلاعات در جامعهی مدرن به یک کالا و ابزار مهم در دست سرمایهداران تبدیل شده و این امر پیامدهای اقتصادی و اجتماعی مهمی به دنبال دارد.
اریک ام فاتور با ترجمه احسان شاه قاسمی
دروغ بزرگ و جنگ روانی برای حفظ روحیه
این نوشته به بررسی چگونگی ارتباط بین سامانه تاد و جنگ رسانهای جدید میپردازد و نشان میدهد که چگونه رسانهها از این موضوع برای پیشبرد اهداف خود استفاده میکنند.