نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی نهاوندی
دکتر مجید کافی، دکتر سیده مرضیه شعاع هاشمی
نویسنده: دکتر محمدحسین یادگاری و خانم فاطمه حاجی کاظم تهرانی
در شرایط امنیتی بایستی میدان، دیپلماسی و رسانه، حداکثر هماهنگی را داشته باشند تا معنی امنیت را مستقر کنند. در واقع امنیت، معنایی است که بخشی از آن در میدان و بخشی در اذهان رقم میخورد. به همین دلیل آمریکا در جنگخلیج فارس، CNN و دوربین هایش را جهت روایت همراه میکند.
رسانهها و ابزارهای دیجیتال، امروز جزوی از زندگی ما شدهاند و بخش عمدهای از روز را با رسانهها میگذرانیم. هر کس سواد دیجیتال و سواد رسانه داشته باشد، ناخودآگاه رفتار رسانهای بهتری خواهد داشت. مصطفی ضابط در این بخش درباره رفتار رسانه ای با شما صحبت کرده است.
حجتالاسلام علیرضا محمدلو تبیین کرد:
یک کارشناس رسانه و فضای مجازی ضمن تحلیل بازتاب رسانهای حادثه تروریستی کرمان به ویژه در شبکههای اجتماعی بینالمللی گفت: فضای واقعه تا روایت دارای گپ(شکاف) اطلاعاتی است که مسئول و رسانه میتواند آن را پر کند و نسبت به اضلاع و ابعاد ماجرا پاسخگو باشد و تمام گمانههای منفی را در سند خبری رسانهای خنثی و رمزگشایی ماجرا را در افکار عمومی به سمت صحیح و مشخص هدایت کند.
ارائه شده توسط دکتر سید محمدرضا خوشرو؛
امروزه عملیات روانی یکی از شیوه های نوین جنگ نرم است و این شیوه در عین اثر گذاری کم هزینه ترین ابزاری است که با تاثیر گذاری بر فکر و اندیشه ی مخاطب به تغییر رفتار آن ها منجر می شود و حتی تبدیل به یک عامل مهم تحت عنوان جنگ رسانه ای شده است؛ لذا می بایست در شناخت حربه های دشمن در ایجاد بسترهای عملیات روانی کوشا باشیم و تاکتیک های متقابل جهت مقابله کردن با غرض ورزی آن ها را بیشتر در اختیار داشته باشیم.
نمونهای از یک تکنیک عملیات روانی- اسطوره سازی؛
«جسیکا لینچ» یکی از سربازان زن ارتش آمریکاست که در ۱۹ سالگی در سال ۲۰۰۳ به عراق اعزام شد وی سربازی است که ارتش آمریکا با ساختن ماجرای دروغین او را سرباز شجاع آمریکا نامید.