کد خبر: ۵۹۱۹۶
زمان انتشار: ۱۲:۲۷     ۱۸ خرداد ۱۳۹۱
پنجمين شماره نشريه "خط"، با آثاري از آيات و حجج اسلام محمّد مهدي شب‌‌زنده‌‌دار، محمّدباقر تحريري،‌ حسن رمضاني، سيدعلي عماد، احمد مبلّغي،‌ احمد سالك، علي ذوعلم، محمودرضا عصّاري، مسعود آذربايجاني، نجفعلي ميرزايي، سيدابوالقاسم حسيني(ژرفا)، شاطري،‌ حسين شرف‌‌الدّين و ابراهيم شفيعي سروستاني، منتشر شد.

به گزارش سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598، پنجمين شماره نشريه "خط"، با آثاري از آيات و حجج اسلام محمّد مهدي شب‌‌زنده‌‌دار، محمّدباقر تحريري،‌ حسن رمضاني، سيدعلي عماد، احمد مبلّغي،‌ احمد سالك، علي ذوعلم، محمودرضا عصّاري، مسعود آذربايجاني، نجفعلي ميرزايي، سيدابوالقاسم حسيني(ژرفا)، شاطري،‌ حسين شرف‌‌الدّين و ابراهيم شفيعي سروستاني، منتشر شد.



در اين شماره، پرونده‌‌هايي با موضوعات زير مي‌‌خوانيم:

- فقه حكومتي (چندی است که مباحثی پیرامون «فقه حکومتی» به عنوان گرایشی تخصّصی در فقه – در کنار فقه عبادی و فقه معاملی – مطرح شده است. و در شرایطی که بسیاری بزرگان، فقه حكومتي را صرفاً در پرداختن به مسائل مستحدثه اجتماعي معنا می‌‌کنند و بر نوعي موضوع‌‌شناسي جديد تكيه دارند، طیف قابل توجّهی از فضلا و اساتید بر تفاوت‌‌های روشی و استنباطی در فقه حکومتی انگشت می‌‌گذارند و حتّي از «اصول فقه حكومتي» سخن مي‌‌گويند. ...)

- طلبه و استاد اخلاق (طلبه‌‌ای که با امید به رشد علمی و معنوی، پای در حوزه نهاده و راه پر دردسر طلبگی را انتخاب کرده، همواره در جستجوی محفل و محملی برای برآوردن آمال معنوی و تربیتی خویش است. هرچند كه پیچیدگی‌‌های زندگی در دنیای کنونی، افزایش چشم‌‌گیر تعداد طلاب و تعدّد رو به تزاید عرصه‌‌های تکلیف اجتماعی، نحوه استفاده از استاد اخلاق و راه‌‌های تحقّق اهداف معنوی را با ابهامات فراوانی رو به رو کرده است. ...)  

- تفكّر انجمن حجّتيه (طي صد سال گذشته، جریانی فکری و فرهنگی در حوزه علمیه شکل گرفت که توسّط حضرت امام رضوان‌‌الله‌‌علیه به تحجّر و مقدّس‌‌مآبی شهره گردید. شاخص‌‌های اندیشه این جریان را می‌‌توان در سه محور اصلی خلاصه کرد: مخالفت با حکومت اسلامی قبل از ظهور، مخالفت با وحدت شیعه و سنّی، مخالفت با فلسفه. حضرت امام در پیام به حوزه‌‌ها در اسفندماه 67 (ماه‌‌های آخر حیات مادّی خویش) به نکات مهمّی درباره این تفکّر اشاره داشتند و توصیه کردند: «طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکّر این گروه همچنان باز است و شیوه مقدّس‌‌مآبی و دین‌‌فروشی عوض شده است.» ...)

- حوزه و رسانه ملّي (با تغيير وسايل ارتباط جمعي در اثر پيشرفت‌‌هاي تكنولوژيك، تلويزيون در جايگاه محبوب-ترين و مؤثّرترين ابزار فرهنگ‌‌سازي و تعليم و تربيت، ظهور يافت. پديده‌‌اي كه با تشكيل حكومت اسلامي، ديگر نه به مثابه رقيب مخرّب و صلاح‌‌ناپذير حوزه علميه، بلكه مي‌‌تواند در خدمت نشر تفكّر و فرهنگ ديني در آيد. اما آن‌‌چه امروز به عنوان رسانه ملّي شاهد آن هستيم، ملقمه‌‌اي از كاركردهاي مثبت و منفي و خنثي است؛ آميزه-اي از فرصت‌‌سوزي‌‌هاي عظيم و زمينه‌‌سازي‌‌هاي مفيد و گاه مضرّ. پرونده "حوزه علميه و رسانه ملّي" به بررسي دقيق‌‌تر اين نابساماني و كوتاهي‌‌هاي دو نهاد حوزه علميه و صداوسيما در اين‌‌باره مي‌‌پردازد. ...)

- لزوم عينيت‌‌گرايي در حوزه (روحیه کتابخانه‌‌ای و خلوت‌‌نشینی در بین بسیاری از محقّقین و اساتید حوزه علمیه آن‌‌گاه که به دوری از عرصه واقعیّتِ مسائل مورد بحث بینجامد، آفت انتزاعی و غیرکاربردی بودن را به دنبال خواهد داشت. متون و بلکه نظام آموزشی حوزه نیز سال‌‌هاست که با این اشکال مواجه بوده و هست. رویکرد عینیت‌‌گرایی، موضوع پرونده پیش‌‌روست که این مهم را در سه حوزه نظام آموزشی، نظام پژوهشی، تبلیغ بین-الملل به بحث گذاشته است. ...)

- نقشه جامع علوم حوزوي (نقشه جامع علمی کشور بر اساس سند چشم‌‌انداز و پس از مشورت با صاحب‌‌نظران متعدّد به تصویب رسید. مسیری که هرچند با طی زمان حدود 5 سال، طولانی به نظر می‌‌رسید اما در قیاس با معادل حوزوی آن، بسیار سریع و جامع، تهیه شده بود! با وجود اشکالات ساختاری که به این نقشه از منظر مبانی دینی وارد است اما اصل این‌‌ رويكرد که ابتدا با آینده‌‌پژوهی و رصد نیازها و خلاءهای ده سال و بیست سال آینده، نقشه‌‌ای جامع برای شاخه‌‌ها و عرصه‌‌های مختلف علمی طراحی شود و نوع و عناوین رشته‌‌ها و تعداد دانش‌‌پژوهان و محقّقان آن را مشخّص نماید، می‌‌تواند ما را از روزمرّه‌‌گی و رویکردهای سلیقگی و اقتضائی در تأسیس و توسعه رشته‌‌های تخصّصی و عمومی برهاند. ...)

اين نشريه به همّت «خانه طلاب جوان» و در 170 صفحه منتشر شده است.

دو ماهنامه «خط» را كتاب‌‌فروشي مدرسه دارالشّفاء، بوستان كتاب،‌ كلبه شروق (ابتداي خيابان شهداء)، سوره مهر (روبه‌‌روي پاساژ قدس)،‌ نشر معارف (روبه‌‌روي دفتر رهبري)،‌ گيشه مطبوعات انقلاب (ابتداي چهارمردان)، مؤسسه فرهنگي عماد (روبه‌‌روي پاساژ قدس) در شهر قم توزیع می کنند.

برای دریافت نشریه در تهران و شهرستان‌ها نیز می‌توانید با شماره تلفن 09127583684تماس حاصل کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها