کد خبر: ۵۹۱۹۱
زمان انتشار: ۱۲:۰۴     ۱۸ خرداد ۱۳۹۱
پنجمین شماره از نشریه حوزوی "خط"منتشر شد:
پنجمين شماره نشريه "خط"، با آثاري از آيات و حجج اسلام محمّد مهدي شب‌‌زنده‌‌دار، محمّدباقر تحريري،‌ حسن رمضاني، سيدعلي عماد، احمد مبلّغي،‌ احمد سالك، علي ذوعلم، محمودرضا عصّاري، مسعود آذربايجاني، نجفعلي ميرزايي، سيدابوالقاسم حسيني(ژرفا)، شاطري،‌ حسين شرف‌‌الدّين و ابراهيم شفيعي سروستاني، منتشر شد.
به گزارش سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598، پنجمين شماره نشريه "خط"، با آثاري از آيات و حجج اسلام محمّد مهدي شب‌‌زنده‌‌دار، محمّدباقر تحريري،‌ حسن رمضاني، سيدعلي عماد، احمد مبلّغي،‌ احمد سالك، علي ذوعلم، محمودرضا عصّاري، مسعود آذربايجاني، نجفعلي ميرزايي، سيدابوالقاسم حسيني(ژرفا)، شاطري،‌ حسين شرف‌‌الدّين و ابراهيم شفيعي سروستاني، منتشر شد.



در اين شماره، پرونده‌‌هايي با موضوعات زير مي‌‌خوانيم:

- فقه حكومتي (چندی است که مباحثی پیرامون «فقه حکومتی» به عنوان گرایشی تخصّصی در فقه – در کنار فقه عبادی و فقه معاملی – مطرح شده است. و در شرایطی که بسیاری بزرگان، فقه حكومتي را صرفاً در پرداختن به مسائل مستحدثه اجتماعي معنا می‌‌کنند و بر نوعي موضوع‌‌شناسي جديد تكيه دارند، طیف قابل توجّهی از فضلا و اساتید بر تفاوت‌‌های روشی و استنباطی در فقه حکومتی انگشت می‌‌گذارند و حتّي از «اصول فقه حكومتي» سخن مي‌‌گويند. ...)

- طلبه و استاد اخلاق (طلبه‌‌ای که با امید به رشد علمی و معنوی، پای در حوزه نهاده و راه پر دردسر طلبگی را انتخاب کرده، همواره در جستجوی محفل و محملی برای برآوردن آمال معنوی و تربیتی خویش است. هرچند كه پیچیدگی‌‌های زندگی در دنیای کنونی، افزایش چشم‌‌گیر تعداد طلاب و تعدّد رو به تزاید عرصه‌‌های تکلیف اجتماعی، نحوه استفاده از استاد اخلاق و راه‌‌های تحقّق اهداف معنوی را با ابهامات فراوانی رو به رو کرده است. ...)  

- تفكّر انجمن حجّتيه (طي صد سال گذشته، جریانی فکری و فرهنگی در حوزه علمیه شکل گرفت که توسّط حضرت امام رضوان‌‌الله‌‌علیه به تحجّر و مقدّس‌‌مآبی شهره گردید. شاخص‌‌های اندیشه این جریان را می‌‌توان در سه محور اصلی خلاصه کرد: مخالفت با حکومت اسلامی قبل از ظهور، مخالفت با وحدت شیعه و سنّی، مخالفت با فلسفه. حضرت امام در پیام به حوزه‌‌ها در اسفندماه 67 (ماه‌‌های آخر حیات مادّی خویش) به نکات مهمّی درباره این تفکّر اشاره داشتند و توصیه کردند: «طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکّر این گروه همچنان باز است و شیوه مقدّس‌‌مآبی و دین‌‌فروشی عوض شده است.» ...)

- حوزه و رسانه ملّي (با تغيير وسايل ارتباط جمعي در اثر پيشرفت‌‌هاي تكنولوژيك، تلويزيون در جايگاه محبوب-ترين و مؤثّرترين ابزار فرهنگ‌‌سازي و تعليم و تربيت، ظهور يافت. پديده‌‌اي كه با تشكيل حكومت اسلامي، ديگر نه به مثابه رقيب مخرّب و صلاح‌‌ناپذير حوزه علميه، بلكه مي‌‌تواند در خدمت نشر تفكّر و فرهنگ ديني در آيد. اما آن‌‌چه امروز به عنوان رسانه ملّي شاهد آن هستيم، ملقمه‌‌اي از كاركردهاي مثبت و منفي و خنثي است؛ آميزه-اي از فرصت‌‌سوزي‌‌هاي عظيم و زمينه‌‌سازي‌‌هاي مفيد و گاه مضرّ. پرونده "حوزه علميه و رسانه ملّي" به بررسي دقيق‌‌تر اين نابساماني و كوتاهي‌‌هاي دو نهاد حوزه علميه و صداوسيما در اين‌‌باره مي‌‌پردازد. ...)

- لزوم عينيت‌‌گرايي در حوزه (روحیه کتابخانه‌‌ای و خلوت‌‌نشینی در بین بسیاری از محقّقین و اساتید حوزه علمیه آن‌‌گاه که به دوری از عرصه واقعیّتِ مسائل مورد بحث بینجامد، آفت انتزاعی و غیرکاربردی بودن را به دنبال خواهد داشت. متون و بلکه نظام آموزشی حوزه نیز سال‌‌هاست که با این اشکال مواجه بوده و هست. رویکرد عینیت‌‌گرایی، موضوع پرونده پیش‌‌روست که این مهم را در سه حوزه نظام آموزشی، نظام پژوهشی، تبلیغ بین-الملل به بحث گذاشته است. ...)

- نقشه جامع علوم حوزوي (نقشه جامع علمی کشور بر اساس سند چشم‌‌انداز و پس از مشورت با صاحب‌‌نظران متعدّد به تصویب رسید. مسیری که هرچند با طی زمان حدود 5 سال، طولانی به نظر می‌‌رسید اما در قیاس با معادل حوزوی آن، بسیار سریع و جامع، تهیه شده بود! با وجود اشکالات ساختاری که به این نقشه از منظر مبانی دینی وارد است اما اصل این‌‌ رويكرد که ابتدا با آینده‌‌پژوهی و رصد نیازها و خلاءهای ده سال و بیست سال آینده، نقشه‌‌ای جامع برای شاخه‌‌ها و عرصه‌‌های مختلف علمی طراحی شود و نوع و عناوین رشته‌‌ها و تعداد دانش‌‌پژوهان و محقّقان آن را مشخّص نماید، می‌‌تواند ما را از روزمرّه‌‌گی و رویکردهای سلیقگی و اقتضائی در تأسیس و توسعه رشته‌‌های تخصّصی و عمومی برهاند. ...)

اين نشريه به همّت «خانه طلاب جوان» و در 170 صفحه منتشر شده است.

دو ماهنامه «خط» را كتاب‌‌فروشي مدرسه دارالشّفاء، بوستان كتاب،‌ كلبه شروق (ابتداي خيابان شهداء)، سوره مهر (روبه‌‌روي پاساژ قدس)،‌ نشر معارف (روبه‌‌روي دفتر رهبري)،‌ گيشه مطبوعات انقلاب (ابتداي چهارمردان)، مؤسسه فرهنگي عماد (روبه‌‌روي پاساژ قدس) در شهر قم توزیع می کنند.

برای دریافت نشریه در تهران و شهرستان‌ها نیز می‌توانید با شماره تلفن 09127583684تماس حاصل کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۸ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۱
۳
۳
بیانیه شعاری ،بی محتوا و مشکوکی است که نه نویسندگانش مشخص اند نه سخن استوار و متینی دارد.مثل همه بیانیه های سیاسی این روزها با امضای جمعی از فضلا یا جمعی از دانشجویان یاجمعی از اساتید(!) و...منتشر می شود و مصرف سیاسی یا حزبی و انتخاباتی یا جذب مشتری برای سایتشان دارد که به منظور دادن آدرس غلط وقتی که خودشان به آخر خط می رسند و باید با اشاره به دیگران ،انظار را از خودشان دور نگهدارند...دیگر موجب خنده است کار آنها:گرانی زیاد می شود کار حجتیه است نرخ ارز بالا می رود،کار حجتیه است فتنه اتفاق می افتد، کار حجتیه است ،بی حجابی زیاد می شود، مسجد ها خلوت می شود،مردم دیگر دنبال فلسفه نمی روند،بساط تصوف و عرفان بی رونق می شود، کار حجتیه است.رئیس همین سایت در انتخابات ریاست جمهوری رای نمی آورد کار حجتیه است ،حریف را می خواهند از میدان بدر کنند انگ حجتیه به او می زنند.کم می آورند حجتیه ،زیاد می آورند حجتیه...! این بیانیه هم یکی مثل همه آنها.تعدادی منتقد فلسفه در حوزه پیدا شده حتما کار حجتیه است.لابد آیه الله بروجردی رحمه الله علیه که معروف است با تدریس فلسفه در حوزه مخالف بود حجتیه بوده،هکذا محمد رضا حکیمی که مکتب تفکیک را مطرح کرده لابد حجتیه بوده و همینطور نشریه نورالصادق که منتقد فلسفه و تصوف است لابد حجتیه است آقای سیدان نقد علمی فلسفه می کند لابد حجتیه است...کسی نیست بپرسد حوزه محل تحقیق است اگر افکار متفاوت در حوزه نقد نشود پس در کجا بشود.از چه می ترسید یعنی حوزویان اینقدر آنکادره و مقلد باشند که حق نداشته باشند افکار قبلی ها را نقد کنند؟! مانده ام این آقای حسن عباسی که تازگی ها ضد فلسفه شده و می گوید فلسفه صدرائی هیچ مسئله ای را حل نمی کند و امام هم از فلسفه عبور کرده اند و در شعرشان گفته اند اینها را رهاکن لابد حجتیه است
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
لطفا چیزی را که متوجه اش نمیشوید نکوبید.
برگزیده
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۱
نویسندگانش معلوم اند شما نمیشناسید!
حضرت آیت الله تحریری فرزند آیت الله بزرگ تحریری هستند سرچی بفرمایید و تهمت ناروا،روا نفرمایید.
"لطفا چیزی را که متوجه اش نمیشوید نکوبید. "
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۷ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۱
۲
۱
خطاب به ناشناس پس لابد شما که متوجه میشوید درست جواب دهید
پاسخ
گلها
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۷ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۱
۱
۰
سلام خدمت همه دلسوزان نسبت به اسلام و انقلاب اسلامی

سیاسی کردن بحث های اعتقادی مشکلی را حل نمیکند بهتر است مسائل اعتقادی را با استدلال و برهان حل کرد. برای آشنایی با نقد فلسفه و عرفان میتوانید به کتاب "عارف و صوفی چه میگوید "مرحوم جواد تهرانی مراجعه کنید برای نقد و بررسی دیدگاه های انجمن حجتیه هم میتوانید به وبلاگهای زیر مراجعه نمایید. اللهم عجل لولیک الفرج

http://marzbanan.blogfa.com/

http://harimerah.persianblog.ir/
پاسخ
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۵ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
۱
۰
با این کارهای غیر کارشناسانه مرتبا دارید یک انجمن تعطیل شده را بیخود و بیجهت بزرگ میکنید .
خطر اختلاسهای میلیاردی و فسادهای اخلاقی و توطئه های منطقه ای استکبار تمام شده است که هنر همه این شده که در رد انجمن تعطیل شده حجتیه مقاله و تحلیل بنویسند .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها