کد خبر: ۵۳۵۳۳۳
زمان انتشار: ۱۷:۰۰     ۰۵ فروردين ۱۴۰۳
گروهی از دانشجویان دانشگاه مک‌گیل بیش از سه هفته است که در اعتراض به جنایات اسرائیل در غزه، اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌اند. هدف آنها این است که این دانشگاه کانادایی را مجبور کنند تا از سرمایه‌گذاری و کمک به شرکت های حامی ارتش اسرائیل صرف‌نظر کنند.

به گزارش پایگاه خبری ۵۹۸ به نقل از گاردین، این اقدام پس از ماه‌ها اعتراض و تحصن در مک‌گیل و دانشگاه‌های سراسر جهان صورت می‌گیرد زیرا دانشجویان و اعضای هیات‌های علمی در دانشگاه‌های مختلف نسبت به حمله نظامی اسرائیل به غزه اعتراض کرده‌اند. اسناد منتشر شده روی سایت مک‌گیل نشان می‌دهد که این دانشگاه در شرکت‌هایی از جمله لاکهید مارتین ( یک پیمانکار دفاعی که جت‌های جنگنده به اسرائیل فروخته است ) و Safran ( یک شرکت دفاعی و هوایی فرانسوی ) سرمایه‌گذاری می‌کند.

رانیا امین، دانشجوی مقطع کارشناسی مک گیل که حالا بیش از یک ماه از شروع اعتصاب غذایش می‌گذرد، در این باره می‌گوید: « دانشگاه برای ما چاره‌ای نگذاشته است، زیرا آنها اعتراضات مسالمت‌آمیز دانشجویان و گروه‌های دانشجویی در محوطه دانشگاه را نادیده می‌گیرند. مک گیل در نهایت ما را به انجام این کار سوق داد تا سلامت و زندگی خود را در معرض خطر قرار بدهیم تا به آنها بفهمانیم که نمی‌خواهیم از پول شهریه ما برای سرمایه‌گذاری در این جنایات استفاده کنند.»

این گروه از دانشجویان از مسئولان مک گیل می‌خواهند که از حدود ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خود در شرکت‌های حامی اسرائیل صرفنظر کنند. بنا به گفته امین، مسئولان مک‌گیل از اعتصاب غذای دانشجویان اطلاع داشتند و پیش از برگزاری یک مجمع عمومی با آن موافقت کرده بودند. در همین حال، مسئولان دانشگاه در اوایل ماه مارس پیشنهاد برگزاری یک جلسه خصوصی با دانشجویان معترض را داد که از طرف اعتصاب‌کنندگان رد شد.

چادی یکی دیگر از دانشجویان مقطع کارشناسی است که چند روز پیش وارد بیستمین روز اعتصاب غذای خود شد. چادی در این باره گفت: همه این‌ها زمانی متوقف می‌شود که مک‌گیل از سرمایه‌گذاری و همکاری‌های خود کنار بکشد. ما قبلا و در مدت زمان طولانی‌تری نیز ثابت کردیم که می‌توانیم در این مسیر ثابت قدم باشیم.

در همین حال دانشگاه مک‌گیل چند روز پیش با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت سلامت دانشجویان شرکت‌کننده در این اعتصاب ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه آمده است: « مک‌گیل به حق آزادی بیان و تجمع آزاد، در محدوده سیاست دانشگاه و قانون احترام می‌گذارد. ما مکررا پیشنهاد داده ایم که به صورت مستقیم با معترضین دانشجویی ملاقات کنیم. اگرچه آنها تاکنون رد کرده‌اند، اما این پیشنهاد همچنان پابرجاست. امید ما این است که آنها متوجه شوند که سیاست‌های دانشگاه به این شکل تعیین نمی‌شود. ما از آنها می‌خواهیم انتخاب‌هایی داشته باشند که سلامت آنها را در اولویت قرار دهد.» این واکنش در حالی است که دانشگاه مک‌گیل در ماه فوریه اعلام کرد پس از یک کمپین چند ساله از سوی دانشجویان و اعضای هیئت علمی در اعتراض به سوخت فسیلی، از سرمایه‌گذاری در تعدادی از  شرکت‌های شناخته شده صنعت زغالسنگ صرفنظر کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها