کد خبر: ۵۳۴۲۳۴
زمان انتشار: ۱۲:۳۳     ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
خواص فلفل قرمز تند و تأثیر آن در زندگی بشر از دیر باز ثابت شده، چرا که زمان قبل از اختراع یخچال، افزودن فلفل به انواع غذا‌ها در آب و هوای گرم، از فاسد شدن سریع آن‌ها جلوگیری می‌کرده است.

به گزارش پایگاه خبری 598، از نظر علمی اثبات شده که خوردن فلفل تند برای سلامتی بدن ضروری است. اینجاست که در سرتاسر جهان تعداد طرفداران غذا‌های تند، روز به روز در حال افزایش است. از نظر متخصصین تغذیه خواص فلفل قرمز تند برای بدن بسیارند. فوایدی که از وجود ماده کپسایسین موجود در فلفل ناشی می‌شوند.خواص ضد میکروبی کپسایسین تا ۷۵ درصد از رشد باکتری‌های مضر در مواد خوراکی جلوگیری می‌کند.

در زمان‌های قدیم مردمانی که در قبایلی زندگی می‌کردند که مصرف غذا‌های ادویه دار و و تند جز فرهنگ آنان بود، طول عمر متوسط بیشتری داشتند.

فلفل تند یا فلفل چیلی انواع مختلفی دارد؛ نوعی فلفل قرمز که به نام فلفل کاین شناخته می‌شود و بیشتر به شکل پودر فلفل قرمز به عنوان ادویه استفاده می‌شود و نوعی فلفل سبز که فلفل هالاپینو نامیده می‌شود.

فلفل چیلی یا فلفل تند، بومی آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی است و بیش از هفت هزار سال است که در این مناطق استفاده می‌شود، فلفل تند ابتدا به عنوان یک ماده تزئینی و بعدها به عنوان یک ادویه و دارو استفاده می‌شد.

در قرن‌های 15 و 16 میلادی کریستوفر کلمب فلفل تند را به اروپا وارد کرد و به این ترتیب فلفل تند جایگزین فلفل سیاه که بسیار گران‌قیمت بود شد. در حال حاضر چین، ترکیه، نیجریه، اسپانیا و مکزیک بزرگترین تولیدکنندگان تجاری فلفل چیلی یا فلفل تند سبز و قرمز هستند.

خواص فلفل قرمز تند که به آن فلفل کاین هم گفته می‌شود، بسیار متعدد است. فواید زیاد این گیاه باعث شده بسیاری از افراد آن را پادشاه گیاهان بدانند. هزاران سال است که از فلفل کاین برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. این گیاه نه تنها دارای خواص درمانی شگفت‌انگیز است، بلکه در آشپزی هم کاربرد دارد.

فلفل گیاهی است که در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند. میوه این گیاه به صورت خام، خشک، پخته شده و یا در قالب چاشنی پودری در صنایع غذایی و دارویی مصرف می‌شود. میوه فلفل قرمز در پوشش‌های غلافی بلند که به موازات رسیدن رنگ، زرد، نارنجی و یا قرمز به خود می‌گیرد و می‌روید.

خواص فلفل قرمز تند و فواید دارویی آن بسیار فراوان هستند. فلفل قرمز خواص دارویی فراوانی دارد و به همین دلیل استفاده از این ادویه در بسیاری از غذاها رواج پیدا کرده است. فلفل سبز و قرمز تند در انواع خشک و تازه فواید زیادی برای بدن دارد.

 

ارزش غذایی فلفل قرمز تند (100 گرم)

کالری : 40
چربی : 0.4 گرم
قند : 5 گرم
کربوهیدرات : 9 گرم
فیبر : 1.5 گرم
پروتئین : 1.9 گرم

طبع فلفل قرمز تند

طبع فلفل تند گرم و خشک است. فلفل سبز و قرمز تند یا فلفل چیلی حاوی مقادیر بالایی فیبر، مس، آهن، پتاسیم و منگنز و ویتامین‌های B، ویتامین A، ویتامین C و E و K است.

علت اصلی مزه تند فلفل به دلیل وجود نوعی آنتی اکسیدان به نام کپسایسین است.

خواص فلفل قرمز تند برای بدن

فلفل کاین حاوی ترکیبی به نام کپسایسین است که مسئول مزه‌ تند و خواص فلفل قرمز تند به شمار می‌رود. کپسایسین سوخت‌وساز بدن را زیاد می‌کند و سلامت قلب را افزایش می‌دهد. فلفل کاین به خواص خود در تسکین درد مفصلی و سایر بیماری‌های التهابی شناخته می‌شود. ویتامین A و ویتامین C موجود در آن هم برای سلامتی بدن مفید هستند. در ادامه خواص فلفل قرمز تند را برای سلامتی بدن بررسی می‌کنیم.

1. سرشار از ویتامین c

فلفل چیلی غنی از ویتامین C است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که برای ترمیم زخم و عملکرد سیستم ایمنی بدن مهم است؛ متخصصان توصیه می‌کنند، فلفل قرمز حاوی بیش از ۲۰۰ درصد ویتامین C مصرفی روزانه شماست. ویتامین C علاوه بر اینکه یک آنتی اکسیدان قوی است، به جذب مناسب آهن نیز کمک می‌کند. اگر کمبود آهن دارید، سعی کنید فلفل قرمز را با منبع آهن خود ترکیب کنید تا حداکثر جذب را داشته باشید.

2. افزایش سوخت‌وساز بدن از خواص فلفل قرمز تند است

مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که فلفل کاین در بالا بردن سوخت‌وساز بدن مفید است و حتی جلوی گرسنگی را می‌گیرد. علت این موضوع وجود کپسایسین در آن است. این ترکیب گرمای اضافی در بدن تولید کرده و به سوزاندن چربی و کالری بیشتر کمک می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف موادغذایی غنی از کپسایسین می‌تواند سرعت سوخت‌وساز بدن را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. مطالعه‌ انجام شده در سال ۲۰۱۴ به این نتیجه رسید کسانی که با هر وعده‌ غذایی خود فلفل قرمز خوردند، افزایش احساس سیری و در نتیجه کاهش میل به غذا خوردن را تجربه کردند. این یعنی اضافه کردن خوراکی‌های حاوی کپسایسین به رژیم غذایی می‌تواند اشتها را کاهش دهد و در نتیجه به کم کردن وزن کمک کند.

 

در یک مطالعه نشان داده شد کسانی که در وعده‌ صبحانه خوراکی‌های حاوی کپسایسین مصرف کردند، در مقایسه با کسانی که این خوراکی‌ها را نخوردند، طی وعده‌ی غذایی خود ۵۱ درصد بیشتر کالری‌سوزی کردند.

فلفل تند به عنوان یک ماده غذایی ترموژنیک شناخته می‌شود و ایجاد حرارت در بدن که به افزایش متابولیسم و چرب سوزی کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود از خواص فلفل قرمز تند است.

فلفل تند باعث جلوگیری از تجمع چربی می‌شود. البته در تحقیقات اخیر از کپسایسین به عنوان یک ماده موثر برای کاهش وزن استفاده می‌شود. چرا که فعالیت رشته‌های عصبی که پیام‌های عصبی را از معده به مغز ارسال می‌کنند، به صورت انتخابی متوقف می‌کند.

3. سلامت دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد

دستگاه گوارش تأثیر قابل‌توجهی روی سلامتی بدن دارد. فلفل کاین می‌تواند عملکرد قلب و گردش خون را بهبود ببخشد و سرعت فرآیندهای گوارشی را افزایش دهد. این گیاه همچنین توانایی معده را برای مبارزه با عفونت‌ها بالا می‌برد و تولید مایع گوارشی را افزایش می‌دهد. کپسایسین موجود در فلفل قرمز تند می‌تواند به بهبود زخم معده کمک کند.

البته دقت داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف این نوع فلفل می‌تواند نتایج معکوسی داشته باشد و منجر به زخم معده شود. فلفل کاین در بهبود گاز روده، معده درد، اسهال و ناراحتی معده هم مفید است.

پودر فلفل حاوی آنتی اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی خاصی است که برای درمان مشکلات گوارشی مانند درمان ناراحتی معده، کاهش گاز روده و درمان اسهال مفید است. در واقع درمانی طبیعی برای گرفتگی عضلات و اسپاسم عضلانی است.

4. ممکن است فشار خون را کاهش دهد

کاهش فشار خون یکی دیگر از خواص فلفل قرمز تند به شمار می‌رود. نشان داده شده که کپسایسین موجود در فلفل قرمز می‌تواند سطح فشار خون را طی شب پایین بیاورد. این نوع فلفل رگ‌های خونی را باز می‌کند که این موضوع جریان خون را افزایش می‌دهد. زمانی که جریان خون بیشتر می‌شود، فشار خون به‌طور طبیعی کاهش پیدا می‌‌کند.

یک مطالعه‌ حیوانی روی موش‌های مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که مصرف فلفل قرمز تند در بلند مدت به کاهش فشار خون کمک کرد. توجه کنید که فلفل کاین را نمی‌توانید به‌عنوان جایگزینی برای داروهای کاهنده‌ فشار خون مصرف کنید.

5. کاهش درد از خواص فلفل قرمز تند است

بر اساس نتایج یک مطالعه‌ دانشگاهی، کپسایسین می‌تواند در کاهش درد مفید باشد. این ترکیب خواص تسکین‌دهنده‌ی درد دارد و زمانی که روی نواحی دچار درد مالیده شود، به‌طرز معجزه‌آسایی درد را کاهش می‌دهد.

به همین دلیل است که بیشتر پمادهای ضددرد حاوی کپسایسین هستند. برای بهبود گرفتگی عضلانی می‌توانید از خواص فلفل قرمز تند بهره ببرید‌.

 

6. می‌تواند دندان‌درد را تسکین دهد

استفاده از فلفل کاین برای دندان‌درد از قدیم مرسوم بوده است. اگر دچار دندان‌درد هستید، از فلفل قرمز تند برای کاهش درد خود استفاده کنید

7. میگرن را تسکین می‌دهد

کپسایسین فلفل چیلی نیز پتانسیل بالایی در درمان سردرد و میگرن دارد. بر اساس مطالعه‌ای که توسط آکادمی آمریکایی عصب شناسی در فیلادلفیا انجام شد، 18 بیمار مبتلا به سردرد با کپسایسین داخل بینی تحت درمان قرار گرفتند.

کپسایسین موجود در فلفل تند با مهار نوروپپتید P که فرستنده اصلی درد به مغز است به درمان سردرد میگرنی و سردرد ناشی از سینوزیت کمک می‌کند.

8. تسکین درد مفصلی یکی از خواص فلفل قرمز تند است

گفتیم که کپسایسین خواص بهبوددهنده‌ درد دارد. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که کرم کپسایسین در تسکین درد مفصلی اثرگذار است. کپسایسین خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند به تسکین آرتریت و درد مفصلی کمک کند. استفاده‌ موضعی از کپسایسین می‌تواند در بهبود درد ناشی از پوکی استخوان مفید باشد.

9. از سلامت قلب محافظت می‌کند

از آنجایی که فلفل کاین سلامت رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد و فشار خون را پایین می‌آورد، قطعا برای قلب مفید است. از خواص فلفل قرمز تند این است که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و به همین دلیل در پیشگیری از حمله‌ قلبی مفید است‌. کپسایسین تجمع چربی (لیپید) را از بین می‌برد. تجمع چربی عروق را تنگ و باریک می‌کند.

مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که فلفل کاین در درمان مشکلات مربوط به گردش خون، تپش قلب و آریتمی (ضربان قلب نامنظم) تأثیرگذار است. شاید باورش سخت باشد، اما یک مطالعه نشان داد که فلفل قرمز تند می‌تواند حمله‌ قلبی را فقط طی ۳۰ ثانیه متوقف کند. جالب است بدانید که فلفل کاین در پیشگیری از بیماری قلبی مرتبط با دیابت هم فواید قابل‌توجهی دارد.

10. کاهش خطرات دیابت از خواص فلفل قرمز تند است

فلفل تند حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان کپسایسین، ویتامین C و کاروتنوئیدها است که به بهبود تنظیم انسولین در بدن کمک کرده و برای پیشگیری از افزایش قند خون و درمان دیابت نوع 2 مفید است.

فلفل چیلی علاوه بر حفظ سلامت قلب شما می‌تواند خطر ابتلا به سطوح بالای انسولین خون را که یکی از علائم رایج دیابت نوع ۲ است، کاهش دهد. براساس مجله آمریکایی تغذیه بالینی، تعدادی از دانشمندان استرالیایی کشف کردند که یک وعده غذایی حاوی فلفل قرمز می‌تواند منجر به مقدار مناسب انسولین برای کاهش سطح قند خون شود.

این یک واقعیت بسیار مفید برای افراد با BMI بالا یا کسانی است که از چاقی رنج می‌برند. در نهایت، به یاد داشته باشید که فلفل چیلی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، کارتنوئیدها و ویتامین C است که به تنظیم انسولین نیز کمک زیادی می‌کنند.

 

11. خواص ضدمیکروبی دارد

پیشگیری از عفونت ناشی از آسیب از خواص فلفل قرمز تند است، چون دارای خواص ضدباکتریایی است. این نوع فلفل خواص ضدقارچی هم دارد.

12. با عفونت‌های قارچی، سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه می‌کند

رنگ قرمز مشخص فلفل چیلی نشان می‌دهد که این فلفل سرشار از بتاکاروتن است. ویتامین A برای حفظ سلامت سیستم تنفسی، روده‌ای و ادراری کلیدی است. همچنین ویتامین A و ویتامین C موجود در فلفل چیلی در تقویت ایمنی شما در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها حیاتی هستند.

اگر از تب شدید رنج می‌برید، فلفل چیلی تند نه تنها می‌تواند درد را تسکین دهد، بلکه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با ویروس تحریک کند. فلفل چیلی را می‌توان به دلیل خاصیت ضد قارچی نیز استفاده کرد. به طور خاص، می‌تواند تعدادی از بیماری‌های التهابی روده را درمان کند.

مواد شیمیایی موجود در فلفل تند از ابتلا به آنفولانزا، سرماخوردگی و عفونت‌های قارچی جلوگیری می‌کند. فلفل سرشار از آنتی اکسیدان و بتاکاروتن است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه می‌کند. مطابق با تحقیقات ارائه شده، اسپری‌های بینی حاوی کپسایسین است که باعث کاهش احتقان می‌شود.

افزایش دمای بدن در اثر مصرف فلفل تند، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و نوروویروس (سرماخوردگی) و ویروس‌های آنفولانزا را از بین می‌برد. مصرف فلفل، عوامل بیماری‌زای قارچی در بدن را نیز از بین می‌برد.

فلفل تند قرمز حاوی مقادیر بالایی بتا کاروتن، ویتامین C و ویتامین A است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای درمان سرماخوردگی و گلودرد مفید می‌باشد.

علاوه بر این کپسایسین موجود در فلفل تند باعث تحریک ترشحات شده و موکوس را از بینی و یا ریه‌ها جمع آوری کرده و دفع می‌کند.

13. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در فلفل قرمز تند می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن اثرگذار باشند. خوردن فلفل کاین گرمای بدن را افزایش می‌دهد که این موضوع هم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

فلفل چیلی به دلیل محتوای بالای ویتامین‌ها، به ویژه ویتامین A و C به عنوان یک تقویت کننده ایمنی شناخته شده است. ویتامین A برای حمایت از بافت مخاطی از جمله مجاری تنفسی، مجاری ادراری و دستگاه گوارش بسیار ضروری است.

این ویتامین‌ها، کمک به دفاع اولیه بدن در برابر عفونت‌ها و میکروب‌ها است. ویتامین C به تشکیل و حفظ بافت‌های ارتباطی و عروقی کمک می‌کند و اطمینان می‌دهد که بدن شما قوی است و گردش خون مناسب است.

 

14. ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد

از آنجایی که کپسایسین موجود در فلفل دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است، از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. خواص فلفل قرمز تند برای مردان نیز در جلوگیری از سرطان پروستات مشهود است. در واقع رشد سلول‌های سرطانی پروستات را کاهش می‌دهد و این در حالی است که به سلول‌های سالم طبیعی آسیبی نمی‌رساند.

البته باعث افزایش میزان اسپرم در مردان و همچنین تقویت اسپرم می‌شود. مطابق با تحقیقات گزارش شده، مصرف مقادیر زیاد فلفل از بروز سرطان سینه، پانکراس و مثانه جلوگیری می‌کند. مصرف فلفل در زنان باعث جلوگیری از سرطان سینه و رحم می‌شود.

فلفل تند قاتل سلول‌های سرطان پروستات می‌باشد؛ یک مطالعه در سال 2006 نشان داده که کپسایسین سلول‌های سرطان پروستات را وادار به خودکشی می‌کند، همچنین فلفل تند با نابودی ژن‌های مسئول ایجاد تومور پروستات به درمان سرطان پروستات کمک می‌کند.

15. مبارزه با التهاب از خواص فلفل قرمز تند است

کپسایسین موجود در فلفل قرمز چیلی به عنوان یک درمان مؤثر برای اختلالات رشته‌های عصب حسی، از جمله درد مرتبط با التهاب مفاصل، پسوریازیس و نوروپاتی دیابتی مورد مطالعه قرار گرفته است.

کپسایسین ماده‌ای شیمیایی تند موجود در فلفل‌های چیلی است که گیاهانی از سرده کپسیکوم می‌باشند. این ماده در فلفل‌های تند (سبز و قرمز) یافت می‌شود. علت اصلی تند بودن فلفل‌ها همین ماده است و خوردن آن باعث افزایش دمای بدن و احساس گرمی می‌شود.

16. ممکن است پسوریازیس را بهبود دهد

پسوریازیس نوعی بیماری‌ خودایمنی است که در آن بدن به اشتباه به خودش حمله می‌کند. پسوریازیس منجر به بروز تکه‌های قرمز و خارش‌دار روی پوست می‌شود. در حال حاضر هیچ روش درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد، اما کرم کپسایسین می‌تواند به تسکین خارش ناشی از پسوریازیس و بهبود ظاهر نواحی دچار پسوریازیس کمک کند.

17. مو و پوست شما را سالم نگه می‌دارد

ویتامین C موجود در فلفل چیلی فقط سیستم ایمنی بدن شما را تقویت نمی‌کند. همچنین کلاژن را که یک پروتئین کلیدی در مو و پوست سالم است، ایجاد و حفظ می‌کند.

18. بهبود سلامت پوست از خواص فلفل قرمز تند است

کپسایسین موجود در فلفل قرمز تند خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند قرمزی پوست را تسکین دهد.

 

19. در بهبود سلامت مو مفید است

ویتامین‌های موجود در فلفل قرمز تند می‌تواند سلامت مو را افزایش دهد.

20. ممکن است عملکردهای شناختی را بهبود بخشد

یکی از راه‌های کلیدی برای حفظ عملکرد شناختی قوی، مقدار مناسب اکسیژن و آهن است. خوشبختانه فلفل چیلی سرشار از آهن است. این منجر به افزایش جریان خون و تولید هموگلوبین در مغز شما می‌شود. به نوبه خود، فلفل چیلی می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی شما کمک کند. علاوه بر این، مصرف آن همچنین می‌تواند شانس ابتلا به اختلالات شناختی مانند زوال عقل و آلزایمر را کاهش دهد.

21. رشد گلبول‌های قرمز را تقویت می‌کند

فلفل چیلی علاوه بر حفظ سلامت قلب، می‌تواند به تشکیل سلول‌های خونی جدید نیز کمک کند. این به این دلیل است که فلفل چیلی سرشار از مس و آهن است. به این ترتیب، این ماده غذایی قادر به درمان علائم کم‌خونی و خستگی است.

علاوه بر این، فلفل چیلی همچنین حاوی اسید فولیک است که کلید مبارزه با کم‌خونی و تولید گلبول‌های قرمز سالم است.

22. بهبود سلامت چشم از خواص فلفل قرمز تند است

همانطور که قبلا ذکرشد، ویتامین A موجود در فلفل چیلی برای ایجاد سیستم ایمنی قوی مهم است. با این حال، در حفظ بینایی سالم و قوی نیز مهم است. پزشکان برای جلوگیری از شب کوری و تحلیل چشمی مصرف آن را توصیه می‌کنند. یک قاشق غذاخوری فلفل چیلی در رژیم غذایی شما حاوی 9 درصد نیاز روزانه توصیه شده شما به ویتامین A است.

23. مصرف فلفل تند، از بوی بد دهان جلوگیری می‌کند

اگر جز افرادی هستید که از بوی بد دهان رنج می‌برید، حتما فلفل را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. پودر فلفل تند به عنوان یک ماده ضد عفونی‌کننده هوای تنفسی در بدن عمل کرده و نفس‌تان را خوشبو می‌کند.

24. افزایش سلامت کبد از خواص فلفل قرمز تند است

نتایج تحقیقات در سال 2015 نشان داده که کپسایسین موجود در فلفل تند برای پیشگیری و درمان کبد چرب و سلامت کبد مفید می‌باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها