کد خبر: ۳۱۶۴۷۸
زمان انتشار: ۰۹:۳۴     ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
سخنگوي کميسيون اقتصادي مي‌گويد که پنج ميليون نفر در ايران «درآمدهاي بي‌حساب و کتاب» دارند که در صف حذف يارانه‌ قراردارند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مثلث، تقريبا يک ساعت بعد از راه‌افتادن سيستم پرداخت يارانه‌هاي نقدي در دولت احمدي‌نژاد بحث حذف يارانه‌ها کليد خورد. مساله‌اي که به خودي خود، حاشيه‌هاي فراواني داشت. از خوشه‌بندي‌ها در دولت احمدي‌نژاد تا انصراف داوطلبانه در دولت روحاني. دولت دهم و يازدهم با يک معضل بزرگ روبه رو بودند، اينکه چطور بخشي از مردم يارانه بگير را حذف کنند. حالا با پايين آمدن درآمد دولت ناشي از پايين بودن قيمت نفت، دولت روحاني را مصمم به انجام اين کار کرده است. اگر تا پيش از اين روحاني تلاش مي‌کرد تا با خواهش و درخواست از مردم بخواهد از دريافت يارانه انصراف دهند، اما اکنون با نظر مجلس پنج ميليون نفر در صف حذف يارانه‌ها قرار دارند.

سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس،با تاکيد بر ضرورت توجه دولت به اجراي صحيح قانون هدفمندي يارانه ها، خبر داده است که فعلا براي «سرليست» پنج ميليون نفر از يارانه‌بگيران حذف خواهند شد: «5 ميليون نفر در سرليست حذف از دريافت يارانه نقدي هستند که به زودي با تشکيل جلسه با نوبخت تعيين تکليف حذف آن ها و اجراي قانون هدفمندي صورت خواهد گرفت.»

رحيم زارع نماينده مردم آباده، معتقد است که دولت بايد طبق قانون در شناسايي دهک‌هاي پردرآمد جامعه سرعت عمل بيشتري به خرج دهد. او درباره اين ترکيب مي‌گويد که پنج ميليون نفر از مردم درآمدهاي بي‌حساب و کتاب دارند: «ترکيب درآمدي کشور نشان مي دهد که از بين 5 تا 7 ميليون نفر درآمدهاي زير خط فقر، 68 ميليون نفر درآمد متوسط و 5 ميليون نفر هم درآمدهاي بدون حساب و کتاب دارند که دولت بايد با شناسايي اين طبقه هرچه سريع تر نسبت به حذف آن ها از دريافت يارانه نقدي اقدام کند.»

دولت احمدي‌نژاد اگر پول يارانه‌ها را «پول امام زمان» معرفي کرد و بعدها زماني که روحاني تلاش مي‌کرد تا بخشي از مردم را با رضايت وادار به انصراف از يارانه‌ها و کمک به دولت کند گفت که اين پول «حق همه مردم است و بايد به همه پرداخت شود» اما خود دولت دهم در سناريوهاي مختلف قصد داشت تعداد بسياري زيادي از مردم را چه در قالب طرح‌ خوشه‌بندي و چه اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها حذف کند.

سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس همچنين با تاکيد بر اينکه درحذف دهک‌هاي پردرآمدها اولويت شناسايي ازطريق پرداخت ماليات‌ها و فرارهاي مالياتي است، مي‌گويد: «بانک اطلاعاتي مالياتي بهترين معيار براي شناسايي پردرآمدها است که دولت مي تواند با بهره گيري از ظرفيت هاي اين بانک نسبت به حذف دهک هاي پردرآمد و اجراي قانون هدفمندي اقدام کند.»

گفتني است «سرليست» پنج ميليون نفري حذف يارانه‌ها جداي از کساني است که دولت در ماه اخير آنها را حذف کرده است. بعد از حذف تعدادي از شهروندان ايراني از دريافت يارانه‌ها، وزارت کار در اطلاعيه راه را براي اعتراض اين شهروندان باز گذاشت و اعلام کرد: آن دسته از شهرونداني که براساس تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۳۹۴ افراد غيرنيازمند تشخيص داده و يارانه آنها قطع شده است، در صورت اعتراض مي توانند از تاريخ سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ به مدت يک ماه به آدرس الکترونيکي که اعلام مي شود، مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها