کد خبر: ۲۶۹۰۶
زمان انتشار: ۱۴:۲۹     ۲۷ آبان ۱۳۹۰
به گزارش بی باک به نقل از بولتن، بر اساس رای دادگاهی در لندن، چارلز ولیعهد انگلیس موظف است  اطلاعات محرمانه مربوط به املاک سلطنتی اش را در اختیار عموم  قرار دهد .

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، طبق رای دادگاه، اطلاعات مربوط  به ۱۱ هزار هکتار از زمین های شاهزاده چارلز  )دوک کورنوال (  تابع  قوانین مربوط به املاک دولتی خواهد بود .این رای به دنبال شکایت مایکل بروتون، فعال محیط زیست که نگران های ولیعهد انگلستان برای ایجاد کشتزارهای  پرورش صدف خوراکی در زمین های سلطنتی اش بوده است، صادر شد .

این در حالی است که ولیعهد انگلستان با این توجیه که این زمین ها میراث شخصی اوست و مشمول مقررات دولتی  نمی شود از  ارایه اطلاعات  درباره آنها خودداری می  کرد .

در حالی ولیعهد انگلستان موظف است اطلاعات املاکش را در اختیار عموم مردم قرار دهد که پیش از این نیز چنین طرحی با وسعت بیشتر در دادگاه لاهور پاکستان به تصویب رسید. براساس این گزارش، دادگاه عالی لاهور دستور بررسی حساب‌های بانکی و دارایی‌های مقامات ارشد پاکستانی را که با دادخواست یک وکیل برای بررسی دارایی‌های مقامات و سیاستمداران پاکستانی به دادگاه ارجاع شده بود،صادر کرد.

"اقبال جعفری" در این دادخواست، به جهت خروج میلیارد ها دلار  از سرمایه این کشور در بحبوحه بحران اقتصادی، توسط سیاستمداران، خواستار اعلام جزئیات مربوط به حسابهای بانکی و دارایی های خارج کشور مقامات و سیاستمداران پاکستانی شد. سرقاضی دادگاه لاهور نیز پس از استماع این دادخواست دستور داد تا دارایی مقامات پاکستانی در مدت 15 روز مورد بررسی قرار گیرد و از مقامات نیز خواست تا اظهارنامه‌های خود در این خصوص را ارائه کنند.

حکم اعلام اطلاعات املاک ولیعهد انگلستان و مقامات ارشد پاکستان در حالی به اجرا در خواهد آمد که در قانون اساسی ایران، حتی سالها قبل از انقلاب اسلامی، قانون رسیدگی به اموال مسئولان گنجانده شده بود. به موجب این قانون قانون مربوط به رسيدگي به دارايي وزرا و كارمندان دولت اعم از كشوري و لشگري و شهرداريها و موسسات وابسته به آنها» شناخته می شد در 19/12/1337 به تصویب رسید که در این قانون «وزرا و معاونين و ساير كاركنان دولت اعم از كشوري و لشگري يا شهرداريها يا دستگاههاي وابسته به آنها و اعضا انجمن هاي شهر و كاركنان موسسات مامور به خدمات عمومي و همچنين كليه كارمندان هر سازمان يا بنگاه يا شركت يا بانك يا هر موسسه ديگر كه اكثريت سرمايه يا منافع آن متعلق به دولت يا ساير موسسات مذكور است و يا نظارت يا اداره يا مديريت آن موسسات با دولت است و همچنين كليه كساني كه از خزانه دولت يا از موسسات مذكور پاداشي دريافت مي دارند به استثنا بازنشستگان يا كساني كه وظيفه مستمري قانوني دارند مكلف می شدند صورت دارايي و درآمد خود و همسر خود و فرزنداني را كه قانونا تحت ولايت آنها هستند به مراجعي كه طبق تصويب نامه هيات وزيران تعيين خواهد گرديد تسليم و رسيد دريافت دارند ».

بر اساس این قانون، چنانچه درآمد کارمندان و حقوق‌بگیران دولت، قبل و پس از تصدی مسئولیت افزایش چشمگیری می‌یافت از آنها سوال می‌شد که چنین منابع مالی را از کجا تحصیل کرده‌اند.

این قانون که به قانون«از کجا آورده اید؟» مشهور شده بود، پس از انقلاب اسلامی با انجام اصلاحاتی نظیر کاهش دایره مشمولان آن در اصل 142 قانون اساسی گنجانده شد. طبق اصل 142 «دارایی‏ رهبر، رییس‏ جمهور، معاونان‏ رییس‏ جمهور، وزیران‏ و همسر و فرزندان‏ آنان‏ قبل‏ و بعد از خدمت‏، توسط رییس‏ قوه‏ قضاییه‏ رسیدگی‏ می‏‌شود که‏ برخلاف‏ حق‏، افزایش‏ نیافته‏ باشد».

هر چند که این قانون از آن زمان تا کنون هیچگاه به اجرا در نیامده ولیکن نمایندگان ملت در صدد برآمدند تا قانونی را که هیچ پشتوانه ای برای اجرا نداشت، گسترده تر کنند تا دایره وسعتری از مسئولان نظام را در بر بگیرد.

از همین رو مجلس هفتم برای دستیابی به این مهم تلاش کرد و مجلس هشتم نیز بر روی آن حساس شد و طرحی را با عنوان «طرح رسیدگی به اموال و دارایی‌های مسئولان» به تصویب رساند. در این طرح، نمایندگان مجلس دایره شمول اصل 142 را به چیزی شبیه قانون از کجا آورده‌ای بازگرداندند به استثنای کارمندان جزء دولت. پس از بررسی این طرح در مجلس، شورای نگهبان گسترش دایره مشمولان اصل 142 قانون اساسی را «خلاف شرع» دانست و مجددا طرح مزبور را برای انجام اصلاحات لازم به مجلس ارجاع داد.

اما پس از اصلاحات اندکی که نمایندگان مجلس بر روی این طرح اعمال کردند، دوباره این طرح به شورای نگهبان ارسال شد که در نهایت با ایراد این شورا نیز مواجه شد. اصرار نمایندگان مجلس برای تصویب این طرح، پای مجمع تشخیص مصلحت نظام را به میدان کشید و در نهایت این طرح 28 فروردین سال جاری بر روی میز مجمع تشخیص مصلحت نظام جای گرفت تا این مجمع آن را بررسی نموده و سرانجام نظارت بر دارایی مسئولان را مشخص کند.

 

در حالی از ارسال این طرح به مجمع بیش از 200 روز می گذرد که  در راس مجمع تشخیص مصلحت نظام فردی قرار گرفته است فرزندانش به بسیاری ........ اقتصادی از سوی رئیس جمهور- خصوصا در قراردادهای نفتی- متهم هستند و شاید همین مساله نیز علی رغم درخواست های رئیس مجلس برای تسریع در بررسی آن، سنگ بزرگی باشد که بیش از 200 روز جلوی پای این طرح انداخته شده است و بررسی آن را به تعویق می اندازد تا شاید عمر این مجلس به اجرای آن کفاف ندهد و به نوعی طرح همچون گذشته در بایگانی تاریخ خاک بخورد تا باز هم آقا زاده ها بتوانند از قراردادهای شرکتهای بزرگ نفتی همچون توتال فرانسه نهایت استفاده را ببرند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها