کد خبر: ۱۰۶۳۶۰
زمان انتشار: ۱۴:۱۳     ۲۳ دی ۱۳۹۱
۳۳ سال پیش در چنین روزی
فخرالدین حجازی : وقتی رادیو و تلویزیون تبریز توسط خلق مسلمان اشغال می شود یک آقا زاده از قم تماس می گیرد و می گوید مقاومت کنید بزودی سربازان عزالدین حسینی به کمک شما می آیند .

رخدادهای 23 دی 1358

چکیده

  • به دنبال انتشار شایعاتی مبنی بر اینکه رهبر انقلاب از شوروی تقاضای کمک نظامی کرده است امام خمینی با انتشار بیانیه ای به شدت این شایعه را تکذیب و به دولت شوروی اخطار دادند. در بخشی از بیانیه امام آمده است : باید امریکای جنایتکار و شوروی بدانند که ما با تمام قدرت در مقابل تجاوز هر دولتی به کشور ما ایستاده و از میهن عزیز و اسلام بزرگ تا سر حد جان دفاع می‎کنیم.
  • ببرک کامل رئیس جمهور جدید افغانستان که در یک کودتای نظامی و با مساعدت دولت شوروی قدرت را در این کشور به دست گرفته است در پیامی به امام خمینی با اشاره به مساعدت های بیدریغ مادی و معنوی شوروی به دولت جدید افغانستان از اینکه جمهوری اسلامی و رهبری آن از مداخله شوروی در امور افغانستان انتقاد کرده است گلایه کرد .
  • قبل از ظهر دیروز در حالیکه مدارس تبریز باز بود و تعدادی از مغازه داران به کسب و کار خود مشغول بودند گروهی از هواداران حزب خلق مسلمان پس از اجتماع در مقابل دفتر سابق این حزب به خیابان ها ریخته و مغازه داران را مجبور به تعطیلی کسب و کار خود کردند .
  • حجت الاسلام سید حسین موسوی تبریزی رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تبریز در سخنانی گفت : از سوی دادگاه ، شورای مرکزی کمیته ها و سپاه پاسداران تبریز دستور جدی داده ایم که ماموران انتظامی از اول صبح امروز در تمامی مراکز حساس ، موسسات دولتی و بازار تبریز مستقر شوند و در مقابل آشوبگران با کمال قاطعیت به انجام وظیفه بپردازند .
  • با دستگیری 70 مهاجم مسلح که روز اربعین توسط پاسداران انقلاب و ماموران انتظامی دستگیر شده اند پرده از راز توطئه ای که قرار بود در قم به مرحله اجرا در آید برداشته شد .
  • آیت الله صدوقی نماینده رهبر انقلاب و امام جمعه یزد در پیامی به مناسبت وقایع تبریز و اعدام 11 تن از عوامل ضد انقلاب تاکید کرد : برای چندمین بار از آیت الله شریعتمداری خواستاریم تا رسما مخالفت خود را با این حزب کثیف و همچنین عوامل آشوب طلب که علیه حکومت اسلامی قیام مسلحانه مینماید اعلام فرموده و دیگر اجازه ندهند که زیر پوشش نام ایشان خطه آذربایجان عزیز در آتشی از فتنه و آشوب بسوزد .
  • فحرالدین حجازی گفت من در آذربایجان گفتم در اینجا هم می گویم بزرگترین خیانت به اسلام و انقلاب تجزیه رهبری است ، می خواهند رهبری را تجزیه کنند . وقتی رادیو و تلویزیون تبریز توسط خلق مسلمان اشغال می شود یک آقا زاده از تبریز تماس می گیرد و می گوید مقاومت کنید بزودی سربازان عزالدین حسینی به کمک شما می آیند .
  • 4محکوم دادگاه انقلاب اسلامی به جرم کشتار مردم در 17شهریور سال گذشته در زندان اوین اعدام شدند .
  • در گردهمایی بیش از 300 نفر از روحانیون مبارز تهران که در مدرسه شهید مطهری تشکیل شد موضوع اختلاف نظر جامعه روحانیت تهران و مدرسین حوزه علمیه قم در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و قرار بر این شد که از امام تقاضا شود در این باره نظر خود را اعلام بفرمایند .
  • آیت الله خامنه ای فرمودند: آنکسی که امروز در این برهه از زمان می خواهد رئیس جمهور بشود باید به اسلام مکتبی معتقد باشد ، بعد از پیروزی اسلام و پیروزی انقلاب اسلامی همه میگویند ما مسلمانیم و آنکسی هم که 5 ماه پیش از این نطق می کرد و می گفت که اسلام امروز قابل پیاده شدن نیست او هم ادعای مسلمان بودن میکند .
  • کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری امروز اعلام کرد که حداکثر 10 تن از کاندیداهای ریاست جمهوری ایران حق استفاده از تبلیغات رادیو و تلویزیونی را خواهند داشت و بدین ترتیب 96 تن از کاندیداهای ریاست جمهوری استفاده از تبلیغات رادیو و تلویزیونی محروم خواهند شد .
  • در حالیکه تحصن گروههای مختلف مردم سنندج وارد سیزدهمین روز خود شد آنها تهدید کردند که اعتصاب غذای خود را از امروز آغاز خواهند کرد .
  • بانکها و بازرگانان کشور بحرین از قبول پول ایران خودداری کرده و ایرانیانی که برای کار به این کشور رفته اند را بازداشت و اخراج می کنند .
  • با صدور دستور کتبی بازداشت شاه از طرف بازپرسی دادستان کل کشور صادق قطب زاده وزیر امورخارجه در نامه ای خطاب به رئیس جمهور پاناما  استرداد شاه سابق را رسما از وی درخواست کرد .
  • دبیرکل سازمان ملل نامه ای را از سوی صادق قطب زاده وزیر امورخارجه ایران دریافت کرده است که این نامه به اعتقاد مقامات غربی گامی به سوی جلو تلقی می شود. این منابع اعلام کرده اند که ایران از شورای امنیت خواستار به رسمیت شناخته شدن درخواست استرداد شاه سابق از سوی ایران و استرداد سرمایه و دارایی او شده است که در صورت برآورده شدن این خواست 50 گروگان آمریکایی آزاد خواهند شد .
اخطار شدید امام خمینی به شوروی

به دنبال انتشار شایعاتی مبنی بر اینکه رهبر انقلاب از شوروی تقاضای کمک نظامی کرده است امام خمینی با انتشار بیانیه ای به شدت این شایعه را تکذیب و به دولت شوروی اخطار دادند .

ادعای شوروی توهین به مقدسات ما و ملت ایران است

در بخشی از بیانیه امام آمده است : اینجانب و دولت ایران اجازه نمی‎دهیم که دولت شوروی و دولتهای دیگر، دست به این مطالب بی‎اساس که توهین به مقدسات ما و به ملت شریف ایران است بزنند. باید امریکای جنایتکار و شوروی بدانند که ما با تمام قدرت در مقابل تجاوز هر دولتی به کشور ما ایستاده و از میهن عزیز و اسلام بزرگ تا سر حد جان دفاع می‎کنیم.

رهبر انقلاب در ادامه به دولت شوروی اخطار دادند : تکرار این مطالب موجب می‎شود که ملت غیور ما دست به کاری بزنند که موجب تأسف شود؛ و ممکن است در روابط دولتین تجدید نظر شود.

کاردار شوروی در مکزیک چه گفته بود ؟

گفتنی است کاردار شوروی در مکزیک اعلام کرده است :  اتحاد شوروی آماده است به ایران کمک کند تا این کشور بتواند در برابر تحریم امریکا علیه خود مقاومت کند. وی گفته است  کمک نظامی نیز از کمکهای شوروی به ایران خواهد بود. کاردار شوروی در مکزیک تصریح کرده است  این کمکها در صورتی در اختیار ایران قرار خواهد گرفت که دولت ایران و [امام ] خمینی خواستار آن شوند .

به دنبال انتشار شایعاتی مبنی بر اینکه رهبر انقلاب از شوروی تقاضای کمک نظامی کرده است امام خمینی با انتشار بیانیه ای به شدت این شایعه را تکذیب و به دولت شوروی اخطار دادند که تکرار این مطالب موجب می‎شود که ملت غیور ما دست به کاری بزنند که موجب تأسف شود؛ و ممکن است در روابط دولتین تجدید نظر شود.
شورای انقلاب باید کاردار شوروی را تقبیح کند

امام خمینی در بخشی از بیانیه با اشاره به این سخنان سفیر شوروی در مکزیک تاکید کردند : شورای انقلاب جمهوری اسلامی و وزارت خارجه موظف هستند که به سفارت شوروی ابلاغ کنند که کاردار شوروی در مکزیک را تقبیح نمایند؛ و از تکرار این نوع مطالب توهین‎آمیز جلوگیری کنند. (1)

پیام رئیس دولت کودتا در افغانستان به امام

ببرک کامل رئیس جمهور جدید افغانستان که در یک کودتای نظامی و با مساعدت دولت شوروی قدرت را در این کشور به دست گرفته است در پیامی پشتیبانی خود را از انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد . در این پیام ببرک کامل با اشاره به مساعدت های بیدریغ مادی و معنوی شوروی به دولت جدید افغانستان از اینکه جمهوری اسلامی و رهبری آن از مداخله شوروی در امور افغانستان انتقاد کرده است گلایه شد . (2)

در افغانستان حکومت فاسدی رفته و حکومت فاسدی آمده

رهبر انقلاب قبلا خطاب به سفیر شوروی که برای توجیح مداخله این کشور در افغانستان خدمت ایشان رسیده بود فرموده بودند : اگر شما خیال کنید که با سرنیزه بتوانید یک ملتی را خاضع کنید و استقرار هم پیدا بشود این اشتباه است. سرنیزه می‎تواند یک مردمی را سرکوب کند، بکشد، چه بکند، لکن نمی‎تواند مستقر باشد. ملت اگر یک چیزی خواستند، نمی‎شود به خلاف میل ملت همیشه یک کاری را انجام داد، و اگر حکومت رژیمش دو رژیم باشد، ملت مسْلم باشد، حکومت کمونیست باشد، این نخواهد درست شد و شما همچو امیدی نداشته باشید.(3)

آرامش به تبریز بازگشت

قبل از ظهر دیروز در حالیکه مدارس تبریز باز بود و تعدادی از مغازه داران به کسب و کار خود مشغول بودند گروهی از هواداران حزب خلق مسلمان پس از اجتماع در مقابل دفتر سابق این حزب به خیابان ها ریخته و مغازه داران را مجبور به تعطیلی کسب و کار خود کردند . این گروه در مسیر خیابان های منجم و دیگر خیابان های شهر به حرکت درآمده و به ترتیب فروشگاه های شهر و روستا و کلیه شعبه های بانکها یکی پس از دیگری به آتش کشیده شد. از بعد از ظهر دیروز اوضاع تبریز آرام بود .

افراد مستقر در حزب خلق مسلمان مشروب مصرف کرده بودند

حجت الاسلام سید حسین موسوی تبریزی رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تبریز نیز در سخنانی گفت : وقتی که پاسداران انقلاب وارد ساختمان حزب خلق مسلمان میشوند می بینند که افراد مستقر در آنجا همه مشروبات الکلی مصرف کرده و تعداد زیادی از عکس های شاه مخلوع و فرزندانش را همراه شعارهای مستهجن نسبت به رهبر انقلاب به درو دیوار نصب کرده بودند.

آیت الله صدوقی نماینده رهبر انقلاب و امام جمعه یزد در پیامی به مناسبت وقایع تبریز و اعدام 11تن از عوامل ضد انقلاب تاکید کرد : در طول مبارزات تاریخی حق و باطل تنها جناحی که همیشه بر پیکر حق ضرباتی وارد کرده است جبهه منافقین بوده  است ، بارزترین مصداق این نفاق و دورویی تشکیل حزب ضد اسلامی به اصطلاح خلق مسلمان میباشد .
آزادی 7 گروگان از دست خلق مسلمان /حکم اعدام صادر کرده بودند

وی ادامه داد : ضمنا 6 تا 7 نفر که در گروگان آنها بودند آزاد شدند که حال دو نفر از آنان بشدت وخیم بود و طی بررسی های بعمل آمده معلوم شد یکی از گروگان ها که عضو سپاه بوده از نظر آنان محکوم به اعدام شده بود که خوشبختانه پاسداران بموقع رسیدند و وی را نجات دادند .

موسوی تبریزی گفت : از سوی دادگاه ، شورای مرکزی کمیته ها و سپاه پاسداران تبریز دستور جدی داده ایم که ماموران انتظامی از اول صبح امروز در تمامی مراکز حساس ، موسسات دولتی و بازار تبریز مستقر شوند و در مقابل آشوبگران با کمال قاطعیت به انجام وظیفه بپردازند . (4)

توطئه ایجاد بلوا و شورش در قم فاش شد

با دستگیری 70 مهاجم مسلح که روز اربعین توسط پاسداران انقلاب و ماموران انتظامی دستگیر شده اند پرده از راز توطئه ای که قرار بود در قم به مرحله اجرا در آید برداشته شد . مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران مرکز در این زمینه گفت : اعضای این گروه ها می خواستند برنامه تبریز را در قم پیاده کنند که با دستگیری اعضای فعال آن توطئه مهاجمین مسلح برای ایجاد بلوا و شورش در قم خنثی شد . (5)

آیت الله صدوقی : جبهه منافقین همواره بر پیکر خلق ضرباتی وارد کرده است

آیت الله صدوقی نماینده رهبر انقلاب و امام جمعه یزد در پیامی به مناسبت وقایع تبریز و اعدام 11تن از عوامل ضد انقلاب تاکید کرد : در طول مبارزات تاریخی حق و باطل تنها جناحی که همیشه بر پیکر حق ضرباتی وارد کرده است جبهه منافقین بوده  است ، بارزترین مصداق این نفاق و دورویی تشکیل حزب ضد اسلامی به اصطلاح خلق مسلمان میباشد .

در ادامه این بیانیه آمده است : برای چندمین بار از آیت الله شریعتمداری خواستاریم تا رسما مخالفت خود را با این حزب کثیف و همچنین عوامل آشوب طلب که علیه حکومت اسلامی قیام مسلحانه مینماید اعلام فرموده و دیگر اجازه ندهند که زیر پوشش نام ایشان خطه آذربایجان عزیز در آتشی از فتنه و آشوب بسوزد . (6)

فخرالدین حجازی با افشاگری وابستگی های حزب خلق مسلمان به اجانب گفت : ببینید شهادت هزاران نفر در میدان شهدا فاجعه نبود ولی کشته شدن یک پاسدار در منزل یک مرجع تبدیل به یک فاجعه شد .
فخرالدین حجازی : بزرگترین خیانت به اسلام تجزیه رهبری است

فحرالدین حجازی گفت : من هفته پیش در تبریز بودم بر خلاف آنچه ادعا می کنند به خدا قسم سراسرآذر بایجان طرفدار شخص امام خمینی است ، آنهایی که می گویند آذربایجان در اختیار امام نیست ، آنهایی که می گویند آذربایجان از خط دیگری پیروی می کند بخدا قسم دروغ می گویند .

وقتی انگلیس می گوید آذربایجان در خط امام نیست خودمان باید بفهمیم

وی با اشاره به تبلیغات بی بی سی مبنی بر اینکه آذربایجان دیگر در خط امام نیست گفت : آیا شما می دانید انگلیس چقدر از ما ضربه خورده است ، 47 درصد سهام کنسرسیوم را انگلیس می برد و شما مردم بدانید وقتی بی بی سی می گوید آذربایجان پیرو خط امام نیست خودتان شعور دارید بفهمید چه معنی دارد ، من در آذربایجان گفتم در اینجا هم می گویم بزرگترین خیانت به اسلام و انقلاب تجزیه رهبری است ، می خواهند رهبری را تجزیه کنند . یعنی می خواهند در جامعه توحیدی ما ایجاد شرک کنند . من در تبریز گفتم و اینجا هم میگویم یک عکس دیگر در کنار عکس امام شرک است .

نماینده آیت الله شریعتمداری به چه حقی دستور دستگیری می دهد

وی در ادامه به افشاگری علیه حزب خلق مسلمان پرداخت و گفت : سید یوسف حکم آبادی نماینده آیت الله شریعتمداری در تبریز که سند نیم میلیون دریافتی وی از ساواک موجود است به چه حق دستور دستگیری فرمانده نیروی هوایی پایگاه تبریز را صادر  کرده و این فرمانده را پس از ضرب و شتم راهی تهران می کند . حکم آبادی نیم میلیون از ساواک پول گرفته بود تا با آیت الله شهید قاضی طباطبایی در تبریز مبارزه کند . این فرد کسی است که در تظاهرات شرکت کرد و گفت اصل 110قانون اساسی باید لغو شود .

تماس یک آقا زاده از قم و دستور مقاومت تا رسیدن نیروهای عزالدین حسینی

وی ادامه داد : وقتی رادیو و تلویزیون تبریز توسط خلق مسلمان اشغال می شود یک آقا زاده از تبریز تماس می گیرد و می گوید مقاومت کنید بزودی سربازان عزالدین حسینی به کمک شما می آیند .

قاتل پاسدار بیت آیت الله که بود ؟

حجازی ادامه داد : ببینید شهادت هزاران نفر در میدان شهدا فاجعه نبود ولی کشته شدن یک پاسدار در منزل یک مرجع تبدیل به یک فاجعه شد . میدانید قاتل این پاسدار چه کسی بود ، یک ترک تبریزی گروهبان سابق گارد شاهنشاهی.حجازی اظهار داشت : همانها که در 28 مرداد 32 عکس شاه را بالای سر برده بودند امروز عکس یک مرجع را بالای سر برده اند . (7)

4عامل کشتار 17شهریور اعدام شدند

4 محکوم دادگاه انقلاب اسلامی به جرم کشتار مردم در 17 شهریور سال گذشته در زندان اوین اعدام شدند . یکی از اعدام شده ها به نام علی اکبر مهری فرمانده سابق گردان 244 تانگ و سرپرست سابق واحد های زرهی گردان بوده است که گردان تحت امر این شخص در روز 17 شهریور طبق صورت مجلس مصرفی مهمات 8200 فشنگ بسوی مردم شلیک کرده بود . (8)

وقتی که پاسداران انقلاب وارد ساختمان حزب خلق مسلمان میشوند می بینند که افراد مستقر در آنجا همه مشروبات الکلی مصرف کرده و تعداد زیادی از عکس های شاه مخلوع و فرزندانش را همراه شعارهای مستهجن نسبت به رهبر انقلاب به درو دیوار نصب کرده بودند.
تبلیغات انتخاباتی وارد مرحله جدیدی شد

بدنبال سخنان موسوی خوئینی ها در نمازجمعه هفته گذشته تهران در مورد پاره ای از کاندیداها مبارزات انتخاباتی وارد مرحله جدیدی شده است .

کسب تکلیف جامعه روحانیت و مدرسین از امام

در گردهم آیی بیش از 300 نفر از روحانیون مبارز تهران که در مدرسه شهید مطهری تشکیل شد موضوع اختلاف نظر جامعه روحانیت تهران و مدرسین حوزه علمیه قم در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و با تکیه بر این مسئله که دوگانگی نظر روحانیون بر سر کاندیداها سوء استفاده ضد انقلاب را در برخواهد داشت قرار بر این شد که از امام تقاضا شود در این باره نظر خود را اعلام بفرمایند . در این گردهمایی ابوالحسن بنی صدر نیز حضور داشت و نظرات خود را تبیین کرد .

انتخاب جلال الدین فارسی تضمینی برای تداوم انقلاب

آیت الله خامنه ای فرمودند : انتخاب جلال الدین فارسی در انتخابات ریاست جمهوری ضامن تداوم انقلاب اسلامی است .

ایشان ادامه دادند : در طول بیست و چند سالی که این فرد را می شناسیم ما در او اسلامی و اندیشه اسلامی را دیدیم و آزمایش کردیم که به متن کتاب و سنت متکی است ، او نخواسته است اسلام را و قرآن را وسیله ای برای ثابت کردن اندیشه هایی که از پیش معین شده در ذهن او قرار بدهد ، اسلام او اسلام التقاطی نیست ، از بیست سال پیش که ما می شناسیم ایشان را ، احساس کردیم که خط فکری اسلامی او دچار این اشکال نشده ، این برای ما مهم است . این اولین شرط برای ما بسیار حائز اهمیت است .

آنکه می خواهد رئیس جمهور شود باید به اسلام مکتبی معتقد باشد

آیت الله خامنه ای افزودند : آنکسی که امروز در این برهه از زمان میخواهد رئیس جمهور بشود باید به اسلام مکتبی معتقد باشد ، بعد از پیروزی اسلام و پیروزی انقلاب اسلامی همه میگویند ما مسلمانیم و آنکسی هم که 5 ماه پیش از این نطق می کرد و می گفت که اسلام امروز قابل پیاده شدن نیست او هم ادعای مسلمان بودن میکند .

ایشان اظهار داشتند : به عقیده ما اگر جلال فارسی انتخاب نشود این انقلاب برای تداوم خود تضمینی ندارد. ایشان ادامه دادند : ما امتیاز نمی خواهیم ، ما مقام نمی خواهیم ، ما پست و وزارت نمی خواهیم ، ما بقا اسلام را می خواهیم ، ما تداوم این مبارزه را می خواهیم و ما احترام به خون این شهیدان را می خواهیم .

رئیس جمهور سمبل و رمز این انقلاب است

آیت الله خامنه ای در ادامه با برشمردن ویژگی های لازم برای رئیس جمهور فرمودند : رئیس جمهور سمبل و رمز این انقلاب است ، باید کسی باشد که اندیشه اسلامی در او پوشیده ، عمیق، راسخ ،متقن و مبتنی بر اصول وجود داشته باشد . باید کسی باشد که در او سیاست سیاست اسلامی باشد .

ایشان ادامه دادند : ما نمی توانیم کسانی را که در دوران اختناق چه در ایران چه در لبنان و فلسطین مبارزه کردند با جان خودشان بازی کردند ، در زندانهای متعدد ماههای متوالی بلکه سالهایی را بسر آوردند ، اینها را برابر بدانیم با آن کسانی که در انجمن های اسلامی ، در کارهای دانشجویی ، در کارهای فرهنگی ، در محیط عافیت اقدام می کردند و قلم می زدند . (9)

هاشمی : در صورت دو مرحله ای شدن انتخابات انتخابات مجلس در اسفند برگزار می شود

هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور با بیان اینکه وزارت کشور و مسئولین آن در تمامی مناطق باید بیطرفی کامل را رعایت کنند گفت : ما برای انتخابات مرحله دوم آماده ایم و چهل میلیون برگ چاپ کرده ایم . وی ادامه داد : در صورت دو مرحله ای شدن انتخابات ریاست جمهوری انتخابات مجلس شورای ملی در اسفند ماه برگزار می شود . (10)

بانکها و بازرگانان کشور بحرین از قبول پول ایران خودداری کرده و ایرانیانی که برای کار به این کشور رفته اند را بازداشت و اخراج می کنند . گزارش های رسیده حاکیست این اقدام دولت بحرین باعث کسادی بازار در این کشور شده است چرا که قسمت عمده معاملات تجاری و بازرگانی در این کشور بوسیله بازرگانان و مردم بنادر و جزایر ایرانی خلیج فارس که سالها است در این کار اشتغال دارند صورت میگیرد.
حمایت ها از جلال الدین فارسی ادامه دارد

از سوی دیگر حمایت روحانیون و سازمان های اسلامی از جلال الدین فارسی ادامه دارد ، در 24ساعت گذشته جمعی از روحانیون و مبلغین تشیع و تسنن در قصر شیرین و پل ذهاب ، جامعه روحانیت سمنان ، جامعه روحانیت تربت حیدریه ، روحانیون مبارز و اهالی درود و ...حمایت خود را از جلال الدین فارسی اعلام کردند .

حمایت استاندار سابق از مسعود رجوی

دکتر احمد طباطبایی استاندار سابق مازندران نیز طی اطلاعیه ای پشتیبانی خود را از نامزدی مسعود رجوی برای ریاست جمهوری اعلام کرد . (11)

فقط 10کاندیدا در لیست مبارزاتی ماندند

کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری امروز اعلام کرد که حداکثر 10تن از کاندیداهای ریاست جمهوری ایران حق استفاده از تبلیغات رادیو و تلویزیونی را خواهند داشت و بدین ترتیب 96تن از کاندیداهای ریاست جمهوری استفاده از تبلیغات رادیو و تلویزیونی محروم خواهند شد .

دستگیری یکی از نامزدها به دلیل همکاری با ساواک

احمد بهار عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری امروز اعلام کرد که یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری امروز به اتهام همکاری نزدیک با ساواک دستگیر و زندانی خواهد شد . (12)

خواستهای متحصنین و پاسداران سنندج اعلام شد

در حالیکه تحصن گروههای مختلف مردم سنندج وارد سیزدهمین روز خود شد آنها تهدید کردند که اعتصاب غذای خود را از امروز آغاز خواهند کرد . متحصنین گفته اند : ما می خواهیم که این مسئله با مذاکره و از راه مسالمت آمیز حل شود ولی گروههایی از این کار جلوگیری می کنند .

عامل مهم تحریکات سازمان کومله است

مسئول سپاه در مورد عاملین تشنجات روزهای اخیر سنندج گفت : این تحرکات بیشتر از جانب نیروهای تندرو ، سازمانها و احزاب جدید التاسیس صورت می گیرد و عامل مهم این تحریکات سازمان کومله است که حتی مانع ایجاد فضای دموکراتیک در این شهر می شود . (13)

14گروگان در کردستان آزاد شدند

ستاد عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مستقر در کرمانشاه گزارش داد 14نفر از افراد ارتش و نیروی هوایی و نیز پاسداران انقلاب که در گروگان دموکراتها بودند آزاد شدند . بر اساس همین گزارش از سرنوشت  29نفر دیگر که گفته می شود در بازداشت دموکراتها هستند اطلاعی در دست نیست . (14)

حکم بازداشت شاه تسلیم رئیس جمهور پاناما شد

استرداد شاه سابق رسما از رئیس جمهور پاناما درخواست شد . بدنبال صدور دستور کتبی بازداشت شاه از طرف بازپرسی دادستان کل کشور دیروز این نامه از سوی صادق قطب زاده وزیر امورخارجه برای رئیس جمهور پاناما ارسال شد .

در این نامه تاکید شده است : ما تقاضا داریم که به استناد ماده 6و 13 قانون استرداد کشور پاناما شماره 44 مورخ 22 نوامبر جنابعالی عنایت فرموده و فورا دستور بازداشت محمد رضا پهلوی و توقیف کلیه اسناد ، اشیا و مدارک که در اختیار مشارالیه است را صادر فرمائید . (15)

آیت الله خامنه ای  : آنکسی که امروز در این برهه از زمان میخواهد رئیس جمهور بشود باید به اسلام مکتبی معتقد باشد ، بعد از پیروزی اسلام و پیروزی انقلاب اسلامی همه میگویند ما مسلمانیم و آنکسی هم که 5 ماه پیش از این نطق می کرد و می گفت که اسلام امروز قابل پیاده شدن نیست او هم ادعای مسلمان بودن میکند .
نامه وزیر خارجه به دبیرکل سازمان ملل

در پی این تصمیم که شورای امنیت بخواست آمریکا قرار بود دو روز پیش جلسه ای تشکیل داده و در آن تصمیماتی علیه ایران اتخاذ نماید و سپس مبادرت به صدور رای نهایی خود کند خبرگزاری های بین المللی گزارش دادند که جلسه مذکور 5  دقیقه پس از تشکیل به تعویق افتاده است .

در ادامه گزارش خبرگزاری های خارجی آمده است دبیرکل سازمان ملل نامه ای را از سوی صادق قطب زاده وزیر امورخارجه ایران دریافت کرده است که این نامه به اعتقاد مقامات غربی گامی به سوی جلو تلقی می شود.

این منابع اعلام کرده اند که ایران از شورای امنیت خواستار به رسمیت شناخته شدن درخواست استرداد شاه سابق از سوی ایران و استرداد سرمایه و دارایی او شده است که در صورت برآورده شدن این خواست 50 گروگان آمریکایی آزاد خواهند شد . مک هنری نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز تحرکات مثبت ایران [صادق قطب زاده] را که امیدها برای حل بحران میان آمریکا و این کشور را زیاد کرده است دلیل تعویق رای گیری در شورای امنیت دانست . (16)

ایرانیان مقیم بحرین بازداشت و اخراج  میشوند

بانکها و بازرگانان کشور بحرین از قبول پول ایران خودداری کرده و ایرانیانی که برای کار به این کشور رفته اند را بازداشت و اخراج می کنند . گزارش های رسیده حاکیست این اقدام دولت بحرین باعث کسادی بازار در این کشور شده است چرا که قسمت عمده معاملات تجاری و بازرگانی در این کشور بوسیله بازرگانان و مردم بنادر و جزایر ایرانی خلیج فارس که سالها است در این کار اشتغال دارند صورت میگیرد .(17)

گفتنی است دولت بحرین پس از پیروزی انقلاب اسلامی از صدور انقلاب به این کشور شدیدا نگران بوده و دست به اقدامات انفعالی از جمله دستگیری ایرانیان و نیز نماینده امام در بحرین زده است .

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 12، صفحه 113

2-  کیهان ، 23دی 1358، صفحه 2

3-  صحیفه امام ، جلد 12، صفحه 13

4-  اطلاعات ، 23دی1358، صفحه 11

5-  کیهان ، 23دی1358، صفحه 3

6-  جمهوری اسلامی ، 23دی1358، صفحه 4

7-  جمهوری اسلامی ، 23دی1358، صفحه 11

8-  کیهان ، 23دی1358، صفحه 3

9-  جمهوری اسلامی ، 23دی1358، صفحه 11

10-  جمهوری اسلامی ، 23دی1358، صفحه 2

11-  اطلاعات ، 23دی1358، صفحه 2

12-  کیهان ، 23دی1358، صفحه 2

13- کیهان ، 23دی1358، صفحه 1

14-  اطلاعات ، 23دی 1358، صفحه 1

15-  اطلاعات ، 23دی1358، صفحه 2

16-  اطلاعات ، 23دی1358، صفحه 2

17-  کیهان ، 23دی1358، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها