آشنایی با ۳ کلیدواژه مهم در سواد رسانه ای: «بازنمایی»، «اقناع» و «کلیشه سازی»
بازنمایی، اقناع و کلیشه سازی 3 مفهوم مهم در علم سواد رسانه ای اند که مخاطبان باید با آنها آشنا باشند.
بازنمایی، اقناع و کلیشه سازی 3 مفهوم مهم در علم سواد رسانه ای اند که مخاطبان باید با آنها آشنا باشند.
شناسایی فیک نیوز آسان نیست: پژوهشی که در دانشگاه استنفورد در سال گذشته انجام شده نشان میدهد که دانشجویان در تفاوت گذاشتن میان محتواهای آنلاین گوناگون − محتوایی که با پول ساخته میشود، محتوای جعلی، و محتوای معتبر − بسیار بد عمل میکنند.
در واقع روزنامهنگار با تكيه بر حوادث گذشته به شكلدهي افكار عمومي ميپردازد و با ربط موضوعات گذشته به رويداد جاري، پيام مورد نظر خود را به مخاطب القا ميكند.
یکی از مهمترین مسائل امروز دنیای رسانه روایت و روایتگری است و به همین دلیل جنگ روایتی وجود دارد، یعنی هر کس بتواند روایت خود از پدیدهها را حاکم کند، قدرت از آن او است.
گفت و شنودهای مجازی در ساعات پسا عملیات وعده صادق در شبکه های اجتماعی مختلف حاکی است که عموم مردم ایران از حیث روانشناختی و غرور و هویت ملی، حس و حال بهتر و برتری پیدا کردهاند.
«استوارت هال» ازاندیشمندان مکتب مطالعات فرهنگی در نظریه دریافت به خوبی تشریح میکند که «معنا» به پس زمینه فرهنگی مخاطب وابسته است.
منبع خبر را بررسی کنید؛ اگر منبع خبر "دوست دوستتان" یا "همسایه فامیل همکارتان" است، نمیتواند خبر خیلی موثقی باشد.
رادیو و تلویزیون انسانها را تغذیه میکند؛ همچنین سینماها، فیلمها، روزنامهها و نطقها. کتابهایی که انسان در طول عمرش میخواند، دائما از آنها تغذیه میشود.
متاورس نوعی سرگرمی مجازی بود که افراد میتوانستند در آن زندگی کنند. از آن سال تا امروز، این اصطلاح از دنیای علمیتخیلی بیرون جهیده و پا به زندگیمان گذاشته است.
در شرایط امنیتی بایستی میدان، دیپلماسی و رسانه، حداکثر هماهنگی را داشته باشند تا معنی امنیت را مستقر کنند. در واقع امنیت، معنایی است که بخشی از آن در میدان و بخشی در اذهان رقم میخورد. به همین دلیل آمریکا در جنگخلیج فارس، CNN و دوربین هایش را جهت روایت همراه میکند.
رسانهها و ابزارهای دیجیتال، امروز جزوی از زندگی ما شدهاند و بخش عمدهای از روز را با رسانهها میگذرانیم. هر کس سواد دیجیتال و سواد رسانه داشته باشد، ناخودآگاه رفتار رسانهای بهتری خواهد داشت. مصطفی ضابط در این بخش درباره رفتار رسانه ای با شما صحبت کرده است.
یک کارشناس رسانه و فضای مجازی ضمن تحلیل بازتاب رسانهای حادثه تروریستی کرمان به ویژه در شبکههای اجتماعی بینالمللی گفت: فضای واقعه تا روایت دارای گپ(شکاف) اطلاعاتی است که مسئول و رسانه میتواند آن را پر کند و نسبت به اضلاع و ابعاد ماجرا پاسخگو باشد و تمام گمانههای منفی را در سند خبری رسانهای خنثی و رمزگشایی ماجرا را در افکار عمومی به سمت صحیح و مشخص هدایت کند.
امروزه عملیات روانی یکی از شیوه های نوین جنگ نرم است و این شیوه در عین اثر گذاری کم هزینه ترین ابزاری است که با تاثیر گذاری بر فکر و اندیشه ی مخاطب به تغییر رفتار آن ها منجر می شود و حتی تبدیل به یک عامل مهم تحت عنوان جنگ رسانه ای شده است؛ لذا می بایست در شناخت حربه های دشمن در ایجاد بسترهای عملیات روانی کوشا باشیم و تاکتیک های متقابل جهت مقابله کردن با غرض ورزی آن ها را بیشتر در اختیار داشته باشیم.
«جسیکا لینچ» یکی از سربازان زن ارتش آمریکاست که در ۱۹ سالگی در سال ۲۰۰۳ به عراق اعزام شد وی سربازی است که ارتش آمریکا با ساختن ماجرای دروغین او را سرباز شجاع آمریکا نامید.
شبکههای اجتماعی به عنوان یکی از تحولات چشمگیر دنیای رسانه طی چند دهه اخیر، همانطور که رسانههای کوچک، سریع و ارزان را به ارمغان آورد تا صداهای متفاوت و اقلیت بسیار راحتتر و تنها با یک صفحه اجتماعی شنیده شود، آفت مهمی داشت که مدتهاست گریبان عرصه رسانه را گرفته است: فیکنیوزهای خلقالساعه، بیهویت و گاه مقطعی که فضای ارتباطات را مخدوش میکنند.
اصول سواد رسانهای نقش مهمی در توانمندسازی افراد برای تجزیه و تحلیل اطلاعات رسانهای و درک بهتر محتواهای ارائه شده دارند.
سواد رسانهای (Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد
تکنیکهای پلیدی رسانه معاند برای دور کردن ذهن مخاطب از جنایتهای اشرار و ضد انقلاب به کار میبرند. آنها حتی حاضرند به آنچه قبول ندارند نظیر اسلام و پیامبر اسلام استناد کنند تا به اهداف و مطامعشان برسند.
سواد رسانه ای دستیابی به مجموعه از مهارت هاست که به کمک آن می توانیم به درستی از شبکه های اجتماعی استفاده کنیم و به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازیم. مصطفی ضابط در این مقاله، سواد رسانه ای را به صورت یک هرم در نظر گرفته است که طبقات پایین آن گستردهتر و به نوعی پیشنیاز طبقات بعدی است. با هم این مقاله را بخوانیم.
خیلی وقتها یک متن را در فضای مجازی یا در رسانه میخوانیم، میدانیم یک جای ماجرا جور در نمیآید اما ظاهرا استدلالی که گفته شده، درست است. اشکال کار کجاست؟
مغالطه بیشتر به استدلال نادرست و استدلال هایی که به طور غلط به نتیجه ای می رسند، اشاره دارد. در حالی که سفسطه بیشتر به استنتاج ها و نتایج نادرست بر اساس پیش فرض های نادرست اطلاق می شود.
به عبارت دیگر انسان میتواند هر آنچه را بخواهد حق یا باطل جلوه دهد. مغلطه که نتیجه کاذب از مقدمات صادق است از اعمال سوفسطاییان نتیجه میشود و میتوان مثالهایی از آن را به لحاظ تاریخی ذکر کرد.
هر تبليغاتي آگاهانه دستكاري كردن اذهان و تفكرات اجتماعي براي همخوان و همراه كردن مردم با خود و ترغيب و مجاب كردن آنان به نوعي خاص از موضعگيري است زيرا اگر تبليغات شدت يابد، افكار عمومي را كه نتيجهي بحث و انتقاد و جدل معتدل است، از كار مياندازد.
اقناع به عنوان فرایند ارتباطاتی تعریف میشود که در آن یک منبع شواهد و نتایجی را بیان میکند و هدف وی غالب آمدن بر دریافت کننده و ایجاد تغییری در وی است
در سالیان اخیر جهتگیریهای جدیدی در نظریههای مربوط به اقناع، صورت گرفته است. تغییر عمده در حوزه نظریه اقناع، دور شدن از نظریه مکانیکی محرک - پاسخ و نزدیکی به دیدگاهی بوده است که به نقش فعال دریافت کننده اعتقاد دارد.
تبلیغات از منظر تاریخ، روزنامهنگاری، علومسیاسی، جامعهشناسی، روانشناسی و همچنین به صورت بینرشتهای مورد مطالعه قرارگرفته است.