يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۹۴۷۵
زمان انتشار: ۱۴:۴۷     ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: اگر شاخص قیمت مسکن را نسبت به تورم عمومی مورد سنجش قرار دهیم، بر اساس قیمت‌های ثابت، مسکن حدود ۴۰ درصد نسبت به سال ۹۱ افت قیمت داشته است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین، تب و تاب معاملات مسکن که از تابستان امسال نسبت به سال قبل بالا گرفته بود و در پاییز و زمستان شدت گرفت در ماه پایانی سال از آن تب و تاب اولیه افتاد و مالکان ترجیح دادند برای فروش دست نگه دارند و منتظر تحولات سال آینده بمانند که بنابر پیش‌بینی‌ها احتمالاً قیمت مسکن سال آینده از نرخ تورم ۲ درصد بالاتر می‌رود.

فرابورس در گزارشی اعلام کرد در هفته سوم اسفند در بخش تسهیلات مسکن، خرید و فروش ۲۵۰ هزار ورقه تسه به ارزش ۱۷.۱ میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که هفته گذشته ۳۶۰ هزار ورقه تسه به ارزش ۲۴۰ میلیارد ریال دست به دست شد. به‌معنای دیگر تنها در فاصله چند روز مانده به پایان سال حجم خرید اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن و دریافت تسهیلات خرید مسکن از بانک عامل این بخش به میزان یک سوم نسبت به هفته قبل از آن (روز‌های ابتدایی اسفند) کاهش داشته است. بررسی آمار همه ساله بازار مسکن در اسفند ماه نشان می‌دهد تعداد معاملات و خرید و فروش‌ها در ماه پایانی هر سال و همچنین نخستین ماه از سال بعد (فروردین ماه) همواره با روند نزولی همراه بوده و سپس همزمان با آغاز اردیبهشت، بازار مسکن اوج می‌گیرد.

با وجود کاهش معاملات در اسفند، اما قیمت مسکن نسبت به ماه‌های پر رونق سال کاهش نداشت و فروشندگان حاضر به کاستن از افزایش قیمتی که در سه ماه اخیر رخ داده، نیستند. به معنای دیگر در بازار مسکن بر خلاف سایر بازار‌های موازی - مانند ارز و سکه و سهام - که کاهش تقاضا به صورت لحظه‌ای بر کاهش قیمت‌ها اثر می‌گذارد، در این بازار افت قابل ملاحظه متقاضیان سبب نشده تا از قیمت مسکن کاسته شود. اگرچه روند افزایش قیمت مسکنی که در دو ماه گذشته رخ داده بود، متوقف شده، اما مالکان حاضر نیستند حتی در دوره کاهش تقاضای خرید، از قیمت مورد نظر خود بکاهند.

علی چگینی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به رونق معاملات مسکن گفت: در تهران تعداد معاملات آپارتمان نسبت به سال گذشته حدود ۱۳ درصد افزایش یافته است، این افزایش در ماه‌های اخیر بیشتر بوده بخصوص آذر و دی.

چگینی افزود: در سال ۹۶ نرخ ارز و اتومبیل، سکه و طلا گران شد، ضمن اینکه نرخ رشد بازار بورس صعودی بود؛ در این وضعیت سرمایه‌گذار گاهی اوقات در این بازار‌ها سرمایه خود را جابه‌جا می‌کند؛ بنابراین تعادل بازار‌های اقتصادی در یک دوره زمانی دوباره برقرار می‌شود. در سال ۹۶ بازار مسکن کم کم قیمت‌ها افزایش یافت و معاملات نیز روند صعودی به خود گرفت. متعاقب رشد معاملات، اگر به صورت نقطه‌ای نگاه کنیم قیمت مسکن در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است.

چگینی با تأکید بر اینکه برای نخستین بار بود که میزان افزایش قیمت مسکن از نرخ تورم بالاتر رفت، تصریح کرد: البته به لحاظ سطح قیمت، هنوز خیلی پایین‌تر از تورم قرار داریم چراکه چهار سال قیمت مسکن پایین‌تر از تورم بوده است. روند قیمتی مسکن به گونه‌ای است که در حال نزدیک شدن به نرخ تورم است حتی ممکن است مقداری از نرخ تورم بالاتر رود با توجه به اینکه نرخ ارز دستخوش تغییراتی شده است.

پیش‌بینی بازار مسکن سال ۹۷

وی ادامه داد: قیمت مسکن نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل قبولی داشته، هرچند هنوز این افزایش پایین‌تر از نرخ سود بانکی است و در حال حاضر نرخ سود بانکی در بلندمدت بدون دردسر ۱۵ درصد است. از این‌رو سرمایه‌گذار هنوز خیلی راغب نیست وارد این بازار شود. پیش‌بینی می‌شود با رویه کنونی بازار مسکن، شاهد افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش صدور پروانه و رشد تقاضا برای مواد و مصالح ساختمانی باشیم. در مجموع فعلاً بازار مسکن التهاب شدیدی نخواهد داشت، اما افزایش نسبی در حدود معاملات را پیش‌بینی می‌کنیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها