يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۹۲۶۸
زمان انتشار: ۱۹:۲۰     ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
ترامپ در توییتر اعلام کرد مایک پومپئو رئیس کنونی سیا از این پس به عنوان وزیر خارجه مشغول می‌شود. وی مایک پامپئو، رئیس سیا را به جای تیلرسون در این سمت منصوب کرد.وی همچنین "جینا هایسل" را به عنوان رئیس سیا تعیین کرد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد «مایک پومپئو» رئیس کنونی آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) از این پس به عنوان وزیر خارجه این کشور فعالیت می‌کند.

پومپئو که چه زمان فعالیت به عنوان نماینده کنگره و چه در منصب ریاست سیا گرایشات به شدت ضد ایران داشت، جایگزین «رکس تیلرسون» می‌شود.

در مدت یک سالی که تیلرسون وزیر خارجه آمریکا بود در پرونده‌های مختلف از جمله توافق هسته‌ای با ایران و پرونده روسیه با ترامپ اختلاف نظر داشت و تقریبا هر ماه شایعاتی از احتمال برکناری وی منتشر می‌شد. این شایعات ۶ ماه پیش، یعنی زمانی که رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند تیلرسون ترامپ را «کودن» خوانده، به اوج رسید.

از همان زمان گمانه‌زنی‌هایی درباره اینکه احتمالا پومپئو سکان دستگاه دیپلماسی آمریکا را به دست می‌گیرد، مطرح شد. ترامپ بارها از پومپئو تمجید کرده و گفته بود او در سیا «عملکرد فوق‌العاده‌ای» داشته است.

ترامپ امروز در توییتر نوشت: «مایک پومپئو رئیس سیا وزیر خارجه جدید ما خواهد بود. او عملکرد فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. رکس تیلرسون، ممنون بابت خدماتت.»

انتصاب رسمی وزیر خارجه جدید، نیازمند تایید سنا است. کمیته روابط خارجی سنا قرار است هفته آینده برای بررسی صلاحیت پومپئو تشکیل جلسه دهد.

ترامپ ساعتی بعد از اعلام برکناری تیلرسون، در جمع خبرنگاران حاضر شد و اختلاف نظر درباره برجام را مهمترین دلیل تصمیمش عنوان کرد.

او گفت: «ما درباره مسائلی اختلاف نظر داشتیم. به نظر من توافق هسته‌‌ای با ایران وحشتناک است، اما فکر می‌کنم او با این توافق مشکلی نداشت. من می‌گفتم این توافق را به هم بزنیم، یا کاری درباره‌اش انجام دهیم، اما نظر او کمی متفاوت بود. بنابراین، ما یکسان فکر نمی‌کردیم، اما تفکرات من و مایک (پومپئو) بسیار شبیه به هم است.»

اخراج تیلرسون در حالی صورت گرفت که وی تازه دیشب از تور آفریقایی‌اش به واشنگتن بازگشته بود. مقام‌های وزارت خارجه آمریکا می‌گویند او از اینکه قرار است برکنار شود، بی‌اطلاع بوده است.

«استیو گلدشتین» معاون دیپلماسی عمومی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به برکناری تیلرسون، گفت: «وزیر به دلیل پیشرفت‌های مهمی که در زمینه امنیت صورت گرفته، کاملا قصد داشت که به کارش ادامه دهد. او دلتنگ همکارانش در وزارت خارجه و وزرای خارجه‌ای خواهد بود که با آن‌‌ها کار کرده بود.»

وی افزود: «وزیر با رئیس‌جمهور صحبت نکرده و از دلیل [برکناری] اطلاعی ندارد. او برای پومپئو که نامزد وزارت خارجه شده، آرزوی موفقیت می‌کند.»

یک مقام وزارت خارجه آمریکا هم که خواسته نامش فاش نشود، گفته است که تیلرسون هم مانند بقیه مردم تنها بعد از انتشار توییت ترامپ از برکناری‌اش مطلع شده است.

به گفته وی، با وجود اختلاف نظر دیرینه تیلرسون و ترامپ در موضوعات مختلف، تصور نمی‌شده که وی اینطور ناگهانی برکنار شود.

زن شکنجه‌گر، رئیس جدید سیا

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد که «جینا هاسپل» از افسران اطلاعاتی کهنه‌کار آمریکایی را به ریاست سیا منصوب کرده است.

وی در توییتر نوشت: «جینا هاسپل رئیس جدید سیا و اولین زنی خواهد بود که به این سمت انتخاب شده است. تبریک به همه.»

هاسپل که در سال ۱۹۸۵ به سیا پیوست، در فوریه ۲۰۱۷ به معاونت این سازمان منصوب شد.

نام وی یک دهه پیش، زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که مشخص شد سیا در تایلند یک زندان مخفی برای نگهداری، شکنجه و بازجویی از متهمان به ارتباط با گروه‌های تروریستی ایجاد کرده است.

 

وی در سال ۲۰۰۲ ریاست این بازداشتگاه را بر عهده داشته است. اسنادی که بعدا منتشر شد، نشان داد زندانیان در این بازداشتگاه به روش‌هایی که حتی در قوانین آمریکا غیرقانونی است، شکنجه می‌شده‌اند.

هاسپل بعدا رئیس دفتر «خوزه رودریگز» رئیس وقت مرکز ضدتروریسم سیا شد و در سال ۲۰۱۳ هم به معاونت «سرویس سری ملی» که مسئولیت عملیات‌های مخفیانه آمریکا در سرتاسر جهان را بر عهده دارد، منصوب شد.

رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند که ترامپ در تلاش است تا پیش از آغاز مذاکرات با کره شمالی، تغییر و تحولات لازم در تیم دیپلماسی خود را ایجاد کند و با ترکیبی جدید وارد گفت‌وگو با پیونگ‌یانگ شود.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها