امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۳۶۸۱۴
زمان انتشار: ۱۱:۳۳     ۲۹ دی ۱۳۹۶
نمایندگان مجلس نعتقدند که بیش از یک میلیون ایرانی 2 تابعیتی داریم که حدود 100 نغر آنها در ادارات دولتی و پست های حساس کشور مشغول کار هستند و دشمنان با دادن تابعیت به برخی از این افراد از آنها برای نفوذ در داخل کشور استفاده می کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از الف، دیروز چهارشنبه طرح اصلاح قانون تابعیت با 63 امضاء تحویل هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شد.

این طرح برای تصویب نهایی در صحن مجلس، ابتدا باید در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی چکش کاری شود.

طرح مذکور هفت ماده دارد که مهمترین مطلب این طرح ممنوعیت اشتغال بکار افراد 2 تابعیتی در ادارات دولتی با هر نوع رابطه استخدامی است.

همچنین در صورت تصویب این طرح در مجلس نه تنها افراد 2 تابعیتی بلکه حتی آنهایی که به واسطه تولد یا ازدواج تابعیت کشور دیگر به آنها تحمیل شده نمی توانند در مناصب حساسی چون ریاست جمهوری و معاونین و مشاورین او، عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه و دادستانی کل کشور، وزارت و معاونین وزارت و استانداری و فرمانداری، نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، عضویت در شوراهای استان و شهرستان و شهر، استخدام در وزارت خارجه و احراز هرگونه پست و ماموریت سیاسی، قضاوت، عالیترین رده فرمانی در ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و تصدی کلیه پست های حساس یا اطلاعاتی و امنیتی، قرار گیرند.

خبرنگار الف در همین راستا به سراغ برخی از طراحان و امضاء کنندگان این طرح رفته و نظر آنها را در خصوص فواید و مزایای این طرح پرسید.

حجت الاسلام و المسلمین نصراله پژمانفر نماینده مشهد و کلات در مجلس با بیان اینکه طرح مذکور را امضاء کرده و از موافقان این طرح است، گفت: قانون اساسی و قوانین کشور اجازه اخذ تابعیت مضاعف را به هیچ فردی نداده اما بی دقتی مسئولین بخصوص وزارت خارجه باعث شده تا برخی افراد تابعیت مضاعف داشته باشند.

وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات رسیده به ما بیش از یک میلیون ایرانی تابعیت مضاعف و گرین کارت دارند، افزود: متاسفانه تعدادی از این افراد در ادارات دولتی مشغول بکار هستند و حتی برخی از آنها مناصب مهمی هم دارند و حقوق های بالایی می گیرند.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اقانون فعلی تابعیت مضاعف، نقایصی دارد، افزود: به دلیل برخی نقایص موجود در قانون تابعیت، طرح اصلاح قانون تابعیت تهیه شده تا افرادی که به تابعیت دیگر کشورها در می آیند، نباید در ادارات دولتی مشغول بکار شوند و حتی مسئولیت هم داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر تصریح کرد: در تحقیق و تفحص مجلس از وضعیت افراد 2 تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد و شناسایی خلاء های قانونی حدود 100 مدیر شناسایی شدند که در مناصب دولتی مشغول بکار هستند.

وی اظهار امیدواری کرد تا طرح مذکور هر چه سریعتر در مجلس تصویب و نهایی شود تا نقایص قانونی در این زمینه رفع گردد.

طرحی برای جلوگیری از نفوذ و جاسوسی
محمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر در مجلس این طرح را اقدامی برای مقابله و جلوگیری از نفوذ و جاسوسی در کشور دانست و افزود: متاسفانه در سالهای اخیر نفوذ و جاسوسی در کشور زیاد شده و دشمنان هم در این زمینه سرمایه گذاریهای زیادی داشتند.

وی با بیان اینکه دادن تابعیت بیگانه به شهروندان ایرانی یکی از راههای شناسایی آنها از سوی بیگانگان است، افزود: کشور دهنده تابعیت از این افراد در داخل ایران حمایت می کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: تحقیق و تفحصی که ما از وضعیت افراد 2 تابعیتی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در زمینه 2 تابعیتی و گرین کارت، ضعف و خلاء قانونی داریم و باید با تصویب قانون جامع این ضعف و خلاء ها را رفع کرد.

ابطحی تصریح کرد: تنها 2 ماده در قانون مدنی مربوط به افراد دارای تابعیت مضاعف است که نمی تواند به موضوعات مختلف در این زمینه پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه بر اساس این طرح اشتغال بکار افراد در ادارات دولتی ممنوع می شود، گفت: البته ما در تهیه این طرح سعی کردیم همه جوانب امر را در نظر داشتیم تا مشکلاتی برای افراد دارای تابعیت مضاعف که برای جامعه فایده دارند، پیش نیاید. مثلا برخی پزشکان مثل پرفسور سمیعی که به داخل کشور تردد دارند و سرمایه ای برای کشور هستند، بتوانند تردد داشته باشند.

نماینده امضاء کننده طرح اصلاح قانون تابعیت افزود: اما از طرف دیگر می خواهیم مضرات داشتن تابعیت مضاعف را کم کنیم. بعنوان مثال اجازه ندهیم اینگونه افراد در مناصب حساس دولتی و ادارات قرار گیرند تا دشمن از طریق آنها به اهداف خود دست یابد.


تجربه بد از وجود برخی افراد 2 تابعیتی در ادارات دولتی
حسنعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، بورخوار و میمه در مجلس که طراح اصلی این طرح است، گفت: این طرح در مجلس با استقابل خوبی مواجه شد و ظرف نیم ساعت به امضای 63 نماینده مجلس رسید و سپس آنرا تحویل هیئت رئیسه مجلس دادیم.

وی افزود: ما اگر می خواستیم می توانسیم امضاهی بیشتری جمع کنیم چرا که این آمادگی در مجلس وجود داشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اشتغال بکار افراد 2 تابعیتی در مناصب دولتی تجربه خوبی برای ما نبوده، افزود: هر از گاهی خبری می رسد که یک فرد 2 تابعیتی پول مملکت را گرفته به راحتی از کشور فرار می کند.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه افراد مذکور چون تابعیت بیگانه دارند به راحتی به آن کشور فرار می کنند و در آنجا می مانند، تصریح کرد: باید ضعف قانونی در این زمینه برطرف شود و هر کسی که بدون توجه به قوانین کشور، تابعیت مضاعف گرفت حداقل مناصب مهم و حساسی نداشته باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۸ - ۲۹ دی ۱۳۹۶
۰
۰
مبارکه . چه مملکت خوبی داریم که اینهمه دو تابعیتی دارد ! حال ادم به هم میخورد از کسانیکه قدقدشان برای ماست اما تخم مرغشان را برای خارجیها میگذارند .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها