کد خبر: ۴۲۶۲۷۲
زمان انتشار: ۰۹:۴۱     ۲۶ تير ۱۳۹۶
نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل اعلام كرد دولت ترامپ بايد از برجام خارج شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، پايگاه خبري نشريه هيل در مطلبي به قلم جان بولتون، نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل به برنامه هسته‌اي ايران پرداخت.


در اين مطلب آمده است: براساس گزارش‌ها، براي دومين بار در دولت دونالد ترامپ، وزارت خارجه آمريكا تصميم گرفته است پايبندي تهران به توافق هسته‌اي ايران و شش قدرت جهاني موسوم به " برنامه جامع اقدام مشترك" (برجام) را تاييد كند. اگر اين موضوع صحت داشته باشد، اين دومين اشتباه ساده دولت ترامپ درباره برجام است.

بولتون مدعي است: در طول دو سال گذشته، اطلاعات قابل اتكايي از جزئيات نقض توافق هسته‌اي از جانب ايران رسانه‌اي شده است. اين موارد شامل: فراتر رفتن از محدوده غني‌سازي اورانيوم و توليد آب سنگين، تلاش‌هاي غيرقانوني براي تهيه فناوري دو منظوره هسته‌اي و موشكي و ممانعت از تلاش‌هاي بين المللي براي بازرسي (از تاسيسات هسته‌اي) است.

وي تاكيد دارد: تصديق برجام يك اشتباه ساده است. حال كه نظارت بر توافق هسته‌اي ايران ادامه دارد، سياست صحيح گزارش خنثي (نه تاييد و نه تكذيب پايبندي تهران به برجام) است. تاييد پايبندي تهران مغاير با اصل گزارش خنثي است. در واقع اين امر اعتبار آمريكا را براي تصميمات بعدي در لغو توافق هسته‌اي به خطر مي‌اندازد. دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريكا بارها ديدگاه خود درباره برجام را به روشني بيان و آن را يك افتضاح سياسي خوانده بود. اين توافق قابليت مذاكره مجدد را ندارد، زيرا هيچ اقبالي براي آنكه تهران با تغييرات جدي در آن موافقت كند، وجود ندارد. اما چرا؟ چون باراك اوباما، رييس جمهور وقت آمريكا به آنها شرايط غيرقابل تصور مناسب را اعطا كرده، و نيز دليلي وجود ندارد كه چين و روسيه بخواهند در برجام بازنگري كنند.

بولتون در ادامه مي‌نويسد: به همين دلايل، بيرون رفتن از توافق هسته‌اي ايران در اسرع وقت بايد در اولويت نخست قرار گيرد. دولت بايد بازبيني در برجام را لغو و تصميم‌گيري درباره آن را آغاز كند. حتي اگر به فرض آنكه تهران برخلاف واقعيت موجود، به برجام پايبند باشد، باز هم اين امر به طور محتاطانه مغاير با منافع ملي آمريكا است. اين نتيجه‌گيري مربوط به 6 ماه اخير نيست. پيش از روي كار آمدن دولت ترامپ، رفتارهاي خصمانه و عدم پايبندي تهران در 18 ماه پس از توافق هسته‌اي شاهدي بر اين مدعاست. تيم ترامپ بايد لغو برجام را از اولويت‌هاي نخست سياسي خود معرفي كنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها