أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۲۱۱۶۱
زمان انتشار: ۱۰:۳۸     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت یازدهم چرخه ناقص در اقتصاد کشور بنا کرد، گفت: چرخه معیوب سیستم بانکی منجر به ایجاد بحران در سیستم بانکی شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت یازدهم چرخه ناقص در اقتصاد کشور بنا کرد، گفت: چرخه معیوب سیستم بانکی منجر به ایجاد بحران در سیستم بانکی شده است.
 
سیدحسین رضوی‌پور کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه، با اشاره به عملکرد اقتصادی دولت یازدهم، گفت: اقتصاد دردولت یک سری اثرات  منفی و مثبت داشته است.
 
وی مهار تورم  را از جنبه‌های مثبت اقتصادی دولت یازدهم دانست و ادامه داد: در دولت فعلی  شوک‌های روانی و هیجانی که  باعث افزایش تورم در کشور می‌شد، مهار شد.
 
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در دولت یازدهم پول از دست سفته‌باز‌ها خارج شد، اضافه کرد: دولت در همین راستا نرخ‌های بهره بانکی را بالا برد که پول‌های سرگردان به شبکه بانکی سرازیر شد.
 
رضوی‌پور با تاکید براینکه دولت برای خارج کردن سفته‌بازها از چرخه اقتصاد اشتباه فاحشی را مرتکب شد، افزود: بانک مرکزی به این دقت نکرده بود که شاید  بالابردن نرخ بهره‌های بانکی چسبندگی رو به  بالا داشته باشد، یعنی اینکه پس از مهار تورم برای اینکه تولید در کشور حفظ شود لازم بود بهره بانکی همراه با نرخ تورم کاهش بیابد و این اتفاق رخ نداد و بانک‌ها برای جذب منابع بایکدیگر به رقابت پرداختند.
 
وی ادامه داد: اشتباه بانک مرکزی امروز منجر به این شده که یک چرخه ناقصی در اقتصاد کشور اتفاق بیفتد که نقدینگی در کشور افزایش پیدا کند و این نقدینگی نسبت به اوایل کار دولت یازدهم 2/5 برابر شده است که بیشتر این افزایش نقدینگی برای معوقات غیرقابل وصول بانکی است.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه چرخه معیوب سیستم بانکی منجر به ایجاد بحران در سیستم بانکی شده است، تصریح کرد: امروز بر اثر این اقدامات حجم بدهی دولت به بانک‌ها و معوقات بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی افزایش یافته و به جای اینکه این بدهی‌ها به بانک ها بازگردد مداماً استمهال می‌شودکه این وضعیت برخی بانک‌ها را در آستانه  ورشکستگی قرار داده است.
 
رضوی‌پور با بیان اینکه در دولت یازدهم تورم و مهار نقدینگی اتفاق نیفتاده است، گفت: دولت یازدهم گاهاً  کسری بودجه خود را از بالا بردن پایه پولی جبران کرده است که بیشتر مواقع استقراض از بانک مرکزی، چاپ و انتشار اوراق خزانه بوده است که تورم را به تعویق می‌اندازد.
 
وی ادامه داد: در شرایطی که تورم به تعویق افتاده اگر کوچک‌ترین اتفاقی رخ دهد یا اصلاحی در نرخ بهره بانکی صورت گیرد چون وضعیت تورم همچون فنر جمع شده‌ای است، هر لحظه ممکن است این فنر رها شود و کشور با عمق تورمی مواجه شود.
 
کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: اگرچه تلاش دولت در 4 سال گذشته برای مهار تورم بوده است اما به نظر می ر‌سد تلاش دولت اشتباه بوده است.
 
رضوی‌پور با تاکید براینکه سیاست‌های پولی در دولت یازدهم نامتوازن است، اظهار داشت:دولت در شرایط رکودی دریافت مالیات را 92 درصد افزایش داده که فشار زیادی را به کشور وارد می‌کند.
 
وی با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور در سال 95 مدیون افزایش فروش نفت بوده است و اتفاق ویژه‌ای در اقتصاد کشور رخ نداده است، افزود: در این شرایط این سئوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان در اقتصادی که در رکود به سر می‌برد 92 درصد مالیات را افزایش داد.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در دولت یازدهم شاهد دو برابر شدن هزینه‌های جاری کشور بودیم، اضافه کرد: در این شرایط بودجه عمرانی کشور متناظر با این رشد هزینه‌های جاری افزایش نیافته است، امروز نسبت بودجه عمرانی کشور به هزینه‌های جاری که باید مساوی باشد 1 به 9 شده است.
 
رضوی‌پور با بیان اینکه در دولت‌های آینده بحث تورم اجتناب‌ناپذیر است، افزود: ادامه دولت یازدهم  فنر تورمی را افزایش می‌دهد و انفجار تورمی در آینده‌ نزدیک رخ می‌دهد.
 
وی با تاکید براینکه اراده‌ای در دولت برای اصلاح اقتصاد کشور دیده نمی‌شود، گفت: دولت فعلی توانایی گذر از شرایط فعلی را ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها