کد خبر: ۳۶۷۱۵۰
زمان انتشار: ۱۰:۳۰     ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
تحلیلی کوتاه درباره سخنان روز گذشته رئیس جمهور:
استراتژی "یارانه دادن از سیاست به اقتصاد" و قابل مذاکره کردن سایر ابعاد استقلال کشور در دوران پسابرجام قابل پیش بینی بود./ گام اول براى قیمت گذاری مولفه های استقلال دفاعی، استقلال فرهنگی و راهبردهای سیاست خارجی انقلاب اسلامی برداشته شد و اکنون اظهارات رییس جمهور پرده برداری از گام های بعدی به حساب می آید.
سرویس سیاسی پایگاه 598 - دکتر وحید یامین پور/ به نظر می رسد نشست مطبوعاتی امروز حسن روحانی برای گفتن این جمله ی کلیدی بوده: " مردم می خواهند همه تحریم ها برداشته شود ... ما می‌توانیم به هیأت مذاکره کننده اجازه دهیم راجع به بقیه موضوعات هم با دنیا صحبت کنند و در آن مذاکرات هم باز به نتیجه ای شبیه به برجام خواهیم رسید».

نتیجه ی روشن این اظهارات کشاندن منطق برجام از صنعت هسته ای به سایر عرصه هاست. همانطور که پیش بینی می شد، توافق برای تعطیلی صنعت هسته ای قدم اول مذاکرات بوده و بتدریج به بهانه رفع تحریم ها، سایر مولفه های استراتژیک استقلال کشور هم قابل مذاکره خواهند شد. 


تحریم‌ها علل چهارگانه ای دارند که برجام صرفاً بخش مربوط به صنعت هسته ای را پوشش می دهد. صنایع دفاعی و موشکی، حمایت از جبهه مقاومت و نهضت های آزادی بخش (که آمریکا آنرا حمایت از تروریسم می ماند) و آنچه آنها آنرا نقض حقوق بشر می نامند، سه علت دیگر تحریم‌هاست. دولت صرفاً اجازه مذاکره درخصوص مسائل هسته ای را داشته و رهبر معظم انقلاب تصریحا سایر قلمروهای مورد مناقشه را قابل مذاکره ندانسته اند. 

استراتژی "یارانه دادن از سیاست به اقتصاد" و قابل مذاکره کردن سایر ابعاد استقلال کشور در دوران پسابرجام قابل پیش بینی بود. از آنجا که فواید بلند مدت صنعت هسته ای و ارتباط آن با استقلال علمی و اقتصادی کشور چندان براى عامه مردم ملموس نبود، قیمت گذاری آن در مذاکرات چندان هزینه ای نداشت؛ بنابراین گام اول براى قیمت گذاری مولفه های استقلال دفاعی، استقلال فرهنگی و راهبردهای سیاست خارجی انقلاب اسلامی برداشته شد و اکنون اظهارات رییس جمهور پرده برداری از گام های بعدی به حساب می آید. 

طبعاً پس از جمله "چرخ سانترفیوژ بچرخد ولی چرخ زندگی هم باید بچرخد" باید منتظر شنیدن جملاتی شبیه این از زبان رییس جمهور باشیم:

-ما از حزب الله و یمن و... حمایت می کنیم ولی اول باید از مردم خود حمایت کنیم!
-بیش از آنکه به موشک براى دفاع از خودمان نیاز داشته باشیم به آب و نان نیاز داریم!

چندی پیش دوستی می گفت یکی از چهره های برجسته شیعیان در کشورهای منطقه پس توافق وین پیغامی با این مضمون به ایران ارسال کرده بود که: "صنعت هسته ای خودتان را به وعده ی چند میلیارد فروختید، قیمت ما چند میلیارد است" !!!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ملت
-
۱۳:۱۴ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
۱
۷
آفرين به اين عزيز الحق شايسته رياست جمهوري هستند
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۴ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
اصلا هم نیست , چرا که مذاکره با امریکا مردود ولی فقیه است و هرکس خلاف آن بگوید خلاف خواست خداست , پس این عزیز الحق شایسته ریاست جمهوری نیست اگر حرفش را اصلاح نکند
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۵ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
۵
۱
هیهات .......
پاسخ
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۴ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
۵
۱
خدا آخر و عاقبت همه و دولت مردان را به خیر کند .خواسمان باشد دستاوردهایی که با خون پاک هزاران شهید مخلص بدست آمده بر باد ندهید و
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۸ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
۸
۰
بدون شک اقای روحانی خوب میداند که نباید پایش را از گلیمش بیرون بگذارد و میداند که صبر هم حدی دارد و اگر لبریز شود همان مردم تهران پائین میاورندش و نیازی به شهرستانها نیست . اگر قرار بود که اینهمه شهید بدهیم و سختی بکشیم که مردی ثروتمند و رنج نکشیده از راه برسد و همه چیز را بر باد دهد اصلا نیازی به انقلاب نبود همان شاه وابسته بود و نیازی به شاه وابسته جدید نداشتیم . کسانی امروز در حکومت رخنه کرده اند که از امام علی و عدالتش و از امام حسین و مبارزه اش با کفر و ظلم فقط نامشان را میخواهند و به رفتن در راه انان اعتقادی ندارند
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۳ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
۷
۰
ما را به آب ونان ستم احتیاج نیست-
وقتی معامله سر ایمان میهن است-
خونبهای شهریاری را توافق کرده ای
عکس تهرانی مقدم توی قابش با خودت
پاسخ
ناشناس
Sweden
۲۰:۵۳ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
۹
۰
این است نتیجه کفران نعمتی به نام محمود.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۵ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
شیر حاج محمود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
۰
۷
روحانی دوستت داریم
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۶ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
۲
۱
اصلا نه او گنده تر از او هم در حد تعیین تکلیف نیست و اصلا در جایگاه ریاست جمهور تز مذاکره نمی گنجد ,
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۵ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
۳
۰
دولت قيم مردم نيست خادم مردم است و يك خدمتگزار هيچ موقع اجازه تك روي ندارد. اين مملكت صاحب دارد انشاالله صاحب اصلي اش حضرت حجت جواب عمل ناصواب را بدون فوت وقت بدهد.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها