يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۶۶۳۱۹
زمان انتشار: ۱۶:۰۹     ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
یادداشت میهمان؛
سیدحسین علوی
در مورد انتخابات 7 اسفند، حرفهای ناگفته بسیاری وجود دارد که جا دارد اکنون که آتش انتخابات فروکش کرده و سخن گفتن از جزئیات آن را دیگر کسی حمل بر جانبداری از رقبای انتخاباتی نمی‌کند، به برخی از آن موارد اشاره نماییم.

شاید مهمترین خبر در این انتخابات آن بود که اصولگرایان در تهران به سختی شکست خوردند، اما در کل کشور با نصاب خوبی توانستند همچنان اکثریت ترکیب سیاسی مجلس را به نفع خود حفظ نمایند. از سویی به عکس؛ اصلاح طلبان در تهران شگفتی‌ای ساختند که بعید می‌دانم خودشان نیز هنوز باورشان شده باشد که یک لیست 30 نفره را بدون رفتن حتی یک نفرشان به دور دوم، راهی مجلس نموده باشند! هرچند در کل کشور به صورت کاملا معنی‌داری دچار شکست شدند.

اما در مورد تهران و اتفاق عجیب آن تا اکنون کسی به واکاوی منطقی ماجرا نپرداخته. لذا نوشتار حاضر در ادامه به بخشی از علل چنین رویداد عجیبی خواهد پرداخت.

الف) به لیست شکست خورده اصولگرایان تهران بنگرید. چه می‌بینید؟ یک شرکت سهامی! سران لیست‌ساز، مثل شیوخ قبیله، بدون در نظر گرفتن اختلافات بسیار بنیادین، سهم خود را برداشته بودند! آقایان لیستی ساخته بودند که برخی از اسامی آن را به راحتی می‌شد در لیست اصلاح‌طلبان نهاد! کمااینکه در مورد کاظم جلالی، دقیقا همین اتفاق نیز رخ داد! نام کسانی چون آقای ابوترابی که نقش تئوریسین برجام در مجلس را بر عهده داشتند، به راحتی در کنار اشخاصی چون سیدمحمود نبویان که طی دو سال اخیر، هیچ روزی را بدون نقد سرسختانه‌ی برجام به شب نرساند قرار گرفته بود! این کار به چه معنا بود؟! آیا ترجمه‌ی اصولگرایی چنین لیستی بود؟! اساسا اصولگرایی چه صیغه‌ای است که به همین سادگی می‌توان مرامهایی با این سطح از تناقض را در آن صرف نمود؟! و از این مهمتر آنکه؛ ما بدنه‌ی اجتماعی اصولگرایان را چه چیزی فرض کرده‌ایم؟! آیا این توهین به شعور مردم نبود که فردی چون آقای مصباحی‌مقدم که در اوج فتنه‎انگیزی‌های هاشمی، خود را سینه سوخته و سینه‌چاک وی معرفی می‌کرد، در کنار نامهایی چون آقاطهرانی و بذرپاش و زاکانی و... در یک قاب قرار گرفته بود؟! و آیا ما توقع داشتیم که این لیست، بدنه‌ی بیدار مومنین را اقناع کند؟! حقیقتا آنچه در لیست اصولگرایان تهران مبهم بود، خود اصولگرایی بود! تعارف را کنار بگذاریم؛ برادران ما اصولگرایی را با شرکت سهامی اشتباه گرفته بودند!

اما در نقطه مقابل؛ نظری به لیست اصلاح طلبان بیافکنید. پایبندی به اصول را به وضوح می‌شود در این لیست مشاهده کرد! چه اگر اصولگرایی به معنای خط قرمز بودن اصول یک جریان سیاسی باشد، لیست یکدست اصلاح‌طلبان، که حول محور خط قرمزهای اصلاحات ترکیب یافته بود را حقاً باید یک لیست اصولگرایانه (البته با اصول شبه‌لیبرال) تلقی کرد.

با این وصف چرا مردم باید به لیستی که بر مبنای اصول خودش شکل گرفته بی‌توجهی می‌کردند و به کشور 72 ملت و بی‌ربط اصولگرایان رای می‌دادند؟!!

ب) در سال 88 آقای میرحسین موسوی برای تبلیغات انتخاباتی خود، نسخه‌ای را برگزیده بود که نگارنده، نام آن را نسخه‌بدل احمدی‌نژاد می‌گذارد. موسوی با شعار عدالت‌خواهی به جنگ کسی آمده بود که با زیر و رو کردن جریان بی‌عدالتی؛ علم عدالت‌خواهی را بر دوش داشت. این در حالی بود که پشت موسوی به سمبل بی‌عدالتی گرما داشت و مردم به روشنی؛ پشتیبانی هاشمی از وی را می‌دیدند.

عاقبت آن انتخابات چه شد؟ مردم، عدالتخواهی را برگزیدند؟ یا نسخه‌بدلش را؟ ملت ایران هیچگاه به نسخه‌ی بدلی هیچ مرامی اقبال نکرده و نمی‌کنند. در همین انتخابات مجلس نیز چنین اتفاقی رخ داد. اصولگرایان، در حالی 5-6 شمشیرکش برجام را در لیستشان گذاشته بودند که مابقی لیست یا افراد ناشناس بودند یا عمدتاً عناصر شدیدا ضد برجام! این یعنی تلاش شده بود؛ رنگ مصنوعی‌ای از جریان مدعی اعتدال که همپیمانان نانوشته‌ی اصلاح‌طلبان به شمار می‌آمدند، به لیست اصولگرایان پاشیده شود! و نسخه‌بدل، دقیقا یعنی همین! مردم با لیستی مواجه بودند که سرلیستهایش عمدتا مشکلی با برجام (بخوانید اصلی‌ترین و داغ‌ترین سطح منازعات سیاسی طی 3 ساله‌ی اخیر) نداشتند! با این توصیف؛ چرا باید برجامیستهای اوریجینال را رها می‌کردند و نسخه‌ی کپی دست چندم برجام‌خواهان شبه‌اصولگرا را برمی‌گزیدند؟! لذا باز هم باید تاکید شود؛ اصیل نبودن لیست اصولگرا یکی از عوامل اساسی شکست آن در مواجهه با لیستی بود که به لحاظ ایدئولوژیک، اصیل و همگرا بود.

ج) تصویب معاهده‌ی موسوم به برجام و اثرات روانی آن را نیز نباید از نظر دور داشت. معاهده‌ای که از خطوط قرمز متعددی عبور کرد، هیچ دستاورد نقدی در پی نداشت، عُمده‌ی تحریمها لغو نشد، هیچ ضمانتی برای لغو در آینده را نیز در پی نداشت، در عین حال هزینه هنگفتی در حد تعطیلی صنعت هسته‌ای کشور باقی گذاشت. با این وصف چرا باید بخش زیادی از مردم کلانشهر تهران به جریان حامی این معاهده خسارت بار رای می‌دادند؟! پاسخ را باید در یک کلمه جستجو کرد؛ تبلیغات!

رسانه های عمومی، مطبوعات، فضای مجازی، صداوسیما و... دو سال تمام، افکار عمومی را تحت فشار شدید این پیام واحد قرار دادند که «برجام؛ فتح‌الفتوحی بوده که قطعا به گشایش اقتصادی می‌انجامد!» در واقع به جز بخش کوچکی از کارگزاران نظام، یک اجماع داخلی به انضمام جوسازی و بزرگ‌نمایی بی‌سابقه از برجام، اجازه نداد تا «واقعیات تلخ و هزینه‌های هنگفت» آن به چشم مردم بیاید! لذا مردمی که امیدی (هرچند واهی) را از دستگاه تبلیغاتی رسمی کشور دریافت کرده بودند، در راکدترین روزهای تاریخ بازار ایران و در بحبوحه‌ی تورمی که آمارهای واقعی‌اش «محرمانه» است! اجازه دادند تا دولتی که عدم تحقق وعده‌ی 100 روزه‌اش به 3 سال رسیده، راه خود را با قدرت بیشتری ادامه دهد تا شاید در پس این امید، گشایشی باشد. علی‌کل‌حال در این حوزه نیز خطایی متوجه مردم نیست. باید ببینیم ما چه خوراکی به آنها داده‌ایم (خصوصا در صداوسیمای جمهوری اسلامی) که حالا توقع داریم واقعیات برجام را باید می‌دیدند!

به هرحال انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و از حالا کمتر از یک سال باقی مانده تا وعده های دولت راستی‌آزمایی شود. وعده هایی که اگر درست از کار درنیاید آنوقت شاید کاندیدایی همچون رئیس جمهور قبلی از راه برسد و سونامی‌ای همچون انتخابات 88 را بر سر جریان اعتدال (همان اصلاح‌طلبانِ پوست انداخته!) سرازیر نماید!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۰
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۳ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
۵
۳
یکی از مهم ترین اشکالات لیست اصول گرایان تهران ُ این بود که این لیست براساس رابطه تنظیم شده بود نه براساس شایسته سالاری لذا لیست خالصی نبود و برجام زده و هاشمی زده در آن به وفور یافت می شد .
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۹ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
۵
۴
از حالا روزشماري ميكنيم زودتر انتخابات رياست جمهوري برسد تا انتقام اين همه دروغ گويي را از اين دولتمردان بگيريم
پاسخ
تنهاي تنها
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۴
انتخابات رياست جمهوري هم مثل مجلس مي‌شه مطمئن باش جريان تندرو و اصولگريز هيچ‌وقت ديگه به عرصه سياسي باز نخواهد گشت... مشكل اصولگريزها اينه كه فك مي‌كنن اصلاح‌طلبا ضد انقلابن در حالي ضد انقلابي اصولگريزها به وفور در انقلاب ديده شده است....
يه كم از خواب بيدار بشيد مطمئن باشيد كه در انتخابات رياست جمهوري باز حاج حسن روحاني رأي اول خواهد شد....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
۳
۵
خوب شما که به اصلاح طلب ها رای ندادید.به این لیست به قول خودتون شرکت سهامی اصولگرایان هم رای ندادید.میشه بگید جمعیت شما به کی رای داده؟مطمنا در انتخابات شرکت کرده اید.من امروز وقت داشتم و یه کمی تو سایتها نتایج و تحلیلل هارو میخوندم.فکر کنم اولین بارم هم هست سایت شما میام.با دیدن این تفکر احتمالا اخرین بارم هم خواهد بود.ولی اگه میخواید موفق باشید حداقل نمیگم صادق باشید ولی ساده و کودکانه تحلیل نکنید مخاطبان امروز باهوشند..
پاسخ
ناشناس
Sweden
۱۶:۲۸ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴
متاسفانه بیساری از متدینان انتخابات را تحریم کردند. در واقع اگر هجوم حامکیان اصلاحات از کرج و شهرهای اطراف تهران نبود درصد مشارکت در تهران به زیر چهل درصد می رسید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۱ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۴
۱
۳
این تحلیل به شدت هم غلط است. اگر دقت داشته باشید، دوره قبل انتخابات، بیشترین سهم مجلس تهران برای جبهه پایداری بود که به نوعی افراد منتقد برجام همین امروز هستند. آن موقع چه نتیجه ای حاصل شد؟ در کل 5 یا 6 نفر مستقیم وارد مجلس شدند و باقی به مرحله دوم رفتند. بیشترین رای هم برای حداد بود با 1میلیون و 100 هزار رای. باقی افراد زیر یک میلیون رای داشتند. آن موقع هم زمانی بود که جناح اصلاح طلب، به نوعی انتخابات را تحریم کرده بود. آن زمان چه؟ آن موقع که لیست یک دستی ارائه شده بود! نه! چنین تحلیل هایی راه به جایی نمی برد. چرا شما از این مسئله غافلید که 55 درصد مردم شهر تهران اصلا پای صندوق های رای نیامدند! به نظر من مشکل از اینجا ناشی می شود که مردم ما از اصلاح وضع موجود ناامید شده اند! که این وضعیت در تهران دوچندان احساس می شود. به جناح های موجود هم چندان اهمیتی نمی دهند. آنچه برای آنها مهم است صداقت افراد است که در اوضاعی که به وجود آمده، دیگر به صداقت امام زمان هم شک خواهند کرد! (که توضیح این نیز خود نیازمند چندین کتاب است). مردم ما نه از انقلابی ها صداقت دیده اند نه از ضد انقلابی ها. امروز فردی در این جبهه است، فردا در جبهه مقابل. امروز ادعای انقلابی گری دارد، فردا ادعای رابطه با غرب. دیروز ضد انقلاب بود، امروز سرباز ولایت. مردم نمی دانند به ساز چه کسی باید رقصید. ادارات دوران شاهنشاهی هنوز باقی است. دادگستری بی کفایت همچنان با سازوکارهای زمان پهلوی به حیات خود ادامه می دهد. مردم به چه چیز این افراد مدعی انقلابی گری اعتماد کنند؟! یادمان باشد که 22 بهمن 57 آغاز انقلاب بود. بعد از آن باید انقلاب اقتصادی، انقلاب اداری، انقلاب علمی و دیگر انقلاب ها پدید می آمد که تا به امروز جز در برخی موارد آن هم در سطحی بسیاری کوچک، چیز دندان گیری نداشته ایم که به این مردم ارائه کنیم.هر موقع ارائه کردید و مردم به شما رای ندادند، آن موقع حق دارید که هرچه خواستید بگویید! یادتان باشد که نمی توان از آب، کره گرفت!
پاسخ
ناشناس
Sweden
۱۶:۲۹ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴
احسنت و مرحبا. ببخشید که منفی دادم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۶ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
۳
۱
مجلس نهم که بنام اصو ل گرای ثبت گردیده خو د یکی از عو امل شکست اصو ل گرایی بو د که تمام قد حا می دو. لت از اب در امد و حتی اجازه نداد یک و زیر که کفایتش کا فی نبو د استیضا ح شو د ضمن انکه اصلا ح طلبان حتی فا سد تر ین فرد خو را نیز رها نمی کنند و تا اخر پشتیبان و ی هستند و لی تفرقه در ان سمت و جو د داشت و مردم مر فه تهران و خو ش گذرانو شهرهای اطراف به دستو ر رهبر اصلا ح طلبان به تهران امدند و یک صدا به لیست اصلا ح طلبانی که نمی شنا ختند رای داد ند و تبلیغات گسترده ای در شبکه های اجتما عی و تلگرام داشتند و اختلاف ارا انقدر زیاد نیست و لی همیت لیست نا کارای اصو ل گرایی و سکو لار یزه بو دت عده ای از مردم مر فه تهران و شهر های دیگر و ارای با طله زیا د که رای سفید داد ند و پشتبانی تمام قد تدار کا رتی دو لت از این ها در حو زه ها نتیجه حا ضر را رقم زد
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۷ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
۲
۱
وتلک الایام نداولها بین الناس.به نظرم این آیه ی قرآن می خواهد به ما بگوید که قدرت وثروت دست به دست شدنی است تا انسانهای آزاده آزموده شوند .و به قول قرآن به آنجه در این رهگذر مادی به دست می آورند خوشحال نشوند وبه آنچه از دست می دهند قبطه نخورند.
مردم با هیچ کس عقد اخوت نبسته اند اگر هم حالا فریب وعده های سر خرمن اصلاح طلبان را خورده باشند بالاخره سر خرمن می رسد و وعده ها را مطالبه خواهند کرد.
پاسخ
عبداله
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۵ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
۱
۱
هم بیشتر اصولگرایان از اصول فاصله گرفته اند و فقط به خودشان فکر میکنند در حالی که اصولگرای واقعی کسی است که به دنبال عدالت باشدو ... هم بیشتر سران اصلاح طلب دروغ میگویند که قصد اصلاح دارند، آنها میخواهن اصول را عوض کنند و این نامش اصلاح نیست وعده ما در قیامت
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها