کد خبر: ۳۰۸۶۶۵
زمان انتشار: ۰۸:۴۶     ۲۲ فروردين ۱۳۹۴
وزير دفاع آمريکا:
وزير دفاع آمريکا ادعا کرد کشورش توانايي نابودي برنامه هسته‌اي ايران را دارد؛ وي همچنين خواستار دست‌يابي به تأسيسات نظامي ايران شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، وزير دفاع آمريکا ادعا کرد کشورش توانايي نابودي برنامه هسته‌اي ايران را دارد؛ وي همچنين خواستار دست‌يابي به تأسيسات نظامي ايران شد.

«اشتون کارتر»، وزير دفاع آمريکا روز جمعه مدعي شد کشورش توان نابودي برنامه هسته‌اي ايران را دارد.

وي در گفت‌وگو با شبکه خبري «سي‌ان‌ان» که خبرگزاري فارس پيشتر بريده‌اي از آن را منتشر کرده بود گفت هر گونه توافق که آمريکا با ايران بر سر برنامه هسته‌اي اين کشور انجام مي‌دهد بايستي مبتني بر «راستي‌آزمايي» و نه «اعتماد» باشد.

وزير دفاع آمريکا گفت هر گونه توافق هسته‌اي احتمالي با ايران بايستي شامل مفادي براي بازرسي‌ (از تأسيسات هسته‌اي ايران) باشد. وي همچنين به اين سوال که آيا واشنگتن خواستار دسترسي به تأسيسات نظامي ايران نيز هست اينطور پاسخ داد: «بستگي دارد منظور شما از تأسيسات نظامي چه باشد، ولي مطمئناً بله.»

سردار سرتيپ پاسدار «سيد مسعود جزايري» معاون امور بسيج و فرهنگ دفاعي ستاد کل نيروهاي مسلح ساعاتي بعد به اين اظهارات کارتر واکنش نشان داد و در بيانيه‌اي اعلام کرد: «بعد از بيانات مقام معظم رهبري و فرماندهي کل قوا در خصوص ممنوعيت بازديد از تأسيسات نظامي ايران اينگونه سخنان، حاکي از شعور پايين بيان‌کننده يا ناشي از سرريز شدن غرض ورزي هاي طرف مذاکره کننده آمريکايي است.»

اشتون کارتر در ادامه اين مصاحبه با «سي‌ان‌ان» گفت علي‌‌رغم چارچوب تفاهم به دست آمده در هفته گذشته بين ايران و گروه 1+5 در شهر «لوزان» سوئيس ، گزينه نظامي عليه ايران هنوز کنار نرفته است. وي اضافه کرد از اين گزينه فعلاً استفاده نخواهد شد.

کارتر گفت: «ما توانمندي تعطيل کردن، به عقب راندن و نابودي برنامه هسته‌اي ايران را داريم و من معتقدم ايراني‌ها اين را مي‌دانند و مي‌فهمند.»

روزنامه وال‌استريت‌ژورنال هفته گذشته گزارشي منتشر کرده و مدعي شده بود واشنگتن در حين جاري بودن مذاکرات هسته‌اي با ايران اقدام به آزمايش بزرگترين بمب بتن‌شکن موجود در زرادخانه تسليحاتي آمريکا موسوم به «نفوذگر مهمات انبوه» (MOP) کرده است.

مجري «سي‌ان‌ان» با اشاره به اين گزارش از «کارتر» پرسيد «آيا اين بمب مي‌تواند در حال حاضر تأسيسات «فردو» را از بين ببرد؟»؛ وزير دفاع آمريکا پاسخ داد: «بله؛ اين بمب براي همين طراحي شده است.»

وي افزود: «وظيفه من ـ در مقام وزير دفاع ـ علاوه بر وظايف ديگر اين است که در حين ادامه مذاکرات با ايران (که اميدواريم دو ماه ديگر به نتيجه موفقيت‌آميز برسد ولي معلوم نيست) اطمينان حاصل کنم که گزينه جايگزين رئيس‌جمهور يعني گزينه نظامي همچنان روي ميز است و بمبي که شما درباره آن صحبت مي‌کنيد من مطمئنم "نفوذگر مهمات انبوه" است که به طور خاص براي تأسيسات زيرزميني مانند (فردو) درست شده و ما همچنان آن را ارتقا مي‌بخشيم و به کار مي‌اندازيم تا اين گزينه جايگزين باقي بماند.»

وزير دفاع آمريکا با اظهاراتي ادعامحور، هدف دولت آمريکا را ممانعت از دست‌يابي ايران به «سلاح‌هاي اتمي» از طريق مذاکره، به جاي اقدام نظامي عنوان کرد و در توضيح دلايل اين ترجيح گفت: «چون (برنامه هسته‌اي ايران با) اقدام نظامي با گذشت زمان بازگشت‌پذير است.»

کارتر در ادامه ادعا کرد ايران و کره شمالي ممکن است با يکديگر همکاري کرده باشند و يا شايد در حال همکاري باشند.

رئيس پنتاگون گفت: «در واقع، کره شمالي به سوريه براي ساخت رآکتور کمک کرد.»

وي در پاسخ به سوالي درباره نگراني از احتمال همکاري ايران و کره شمالي گفت: «بله، اين موضوع ما را حتماً نگران مي‌کند.»

وزير دفاع آمريکا به رغم اين گفت ايران در زمينه دانش هسته‌اي نياز به کره شمالي ندارد: «ايراني‌ها نياز ندارند که کره شمالي به آنها فيزيک هسته‌اي ياد بدهد. آنها در ايران در اين باره زياد مي‌دانند.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها